door JantjeV8 » 02 dec 2009, 18:51
Tijdens het lopen van een motor gebeurd er van alles daar binnen in zo'n blokkie ijzer. Door alle bewegende delen veranderd het volume voortdurend, en nog erger, het verplaatst continu. De krukas draait, de zuigers gaan op en neer en dat brengt beweging met zich mee. Er heersen behoorlijke temperatuursverschillen en ook dat brengt drukverschillen met zich mee. Later wordt de compressie van een motor wat minder en krijg je dus compressieverlies wat zich in het carter op wil hopen--> carterdruk, onderdruk of hoe je het ook noemt.
Tussen/langs de cilinders lopen de waterkoelkanalen, de oliedrukkanalen, maar ook een paar grote buizen die door de kop heen gaan. Deze buizen leggen een verbinding tussen ondercarter en de ruimte onder het kleppendeksel. Dit zijn eigenlijk de olieoverloopbuizen van de smeerolie die over de nokkenasmechanismen wordt gesproeid. Die smeerolie loop langs de klepstoters en alle draaiende delen, hetteveel aan olie loopt door die buizen terug naar het ondercarter. Andersom kan dus de carterdruk door die buizen naar boven en van onder het kleppendeksel via het slangetje terug naar de luchtinlaat.