[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Water (veel) in de kofferbak van 280CE : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 01:48

Water (veel) in de kofferbak van 280CE

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Water (veel) in de kofferbak van 280CE

Berichtdoor Lennaert » 29 nov 2009, 17:19

Met dit klote weer heb ik elke keer regenwater in de kunstofbakken (links en rechts) in de kofferbak van 280CE staan. Ik kan er niet echt snel achterkomen waar dit vandaan kan komen. Heeft iemand een idee? Achterruit? Rubbers kofferbak? Schuifdak? Ik hoop dat jullie iets weten...<br><br>Post edited by: Lennaert, at: 2009/11/29 16:19
Lennaert

Re:Water (veel) in de kofferbak van 280CE

Berichtdoor Semrick » 29 nov 2009, 20:23

Ik gok op het achterruitrubber.
Even afkitten en dan nog een keer in de regen zetten. Dan weet je meteen of het opgelost is.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor blok_lex » 29 nov 2009, 20:55

Hoi Lennaert,

Het kan ook komen van de strips langs de achterspatborden. Je moet even kijken of die overal wel goed aansluiten. Water kan nog via de achterlichtrubbers naar binnen of via rotte plekken in het plaatwerk (kijk je bodem onder de plastic bakken even goed na of er geen doorgeroeste plekken in zitten. Tenslotte is er nog de mogelijkheid dat het via de antenne van de radio naar binnen komt. Echt veel water is dat niet.

Het meeste komt inderdaad meestal door lekke achterruitrubbers. De kit die er tussen zit is dan meestal verstaft. Die moet je dan helemaal schoonmaken rondom (al het oude kit er tussenuit pulken, met perslucht schoonblazen) goed ontvetten en vloeibaar rubber (een soort zwarte kit die speciaal is voor ruiten) er rondom tussen smeren. Je moet heel voorzichtig met de aluminium raamlijst omgaan, het beste laat je die gewoon zitten want als die eruit haalt en verbuigt krijg je hem er nooit meer goed in (is wel een klote karwei). Mocht de lijst er toch uitkomen dan moet je hem een beetje nat maken (misschien een beetje zeep erbij) en met een plat houten latje er weer voorzichtig in kloppen.

Groet,

Lex
blok_lex

Berichtdoor Langeberg » 29 nov 2009, 21:21

wanneer je het raam afkit, kun je er voor kiezen om tussen glas en rubber af te kitten, wil voorkomen dat er vocht via ruimzittende rubbers naar binnen komt en dan via tussenruimte van raamrubber en achterbank naar de kofferruimte lekt, en dan naar beide zijden loopt en vlak bij de kofferdeksel steunen in de bakken drupt. Misschien kun je eenroestspoortje ontdekken als je in de kofferruimte kruipt, heb ik mijn zoon laten doen en zo de lekkage opgespoort.

succes, Langeberg
Langeberg

Berichtdoor w123boy » 29 nov 2009, 21:35

hallo

ff een tip

neem een zaklamp en ga in de koffer liggen
koffer dicht
ff door een ander met de waterslang er over
zo zie je waar het vandaan komt
ik gok op het rubber v d achterruit

grt w123boy
w123boy

Berichtdoor Harmen » 29 nov 2009, 21:44

ik heb het ook een keer gehad en bij mij was alleen het afvoerpijpje verstopt! deze zit onder de auto aan de zijkant. 1 aan de linker kan vd kofferbak en 1 rechts... ff ontstoppen/doorprikken en bij mij was het probleem opgelost!

zo zijn er verschillende oorzaken te noemen, kijken, voelen en je diagnose stellen...

succes!

vraag is natuurlijk waar het vandaan komt... bij mij waarschijnlijk vanaf de tankdop die zat ook verstopt namelijk. na het ontstoppen geen enkele druppel meer gehad die in de kofferbak bleef liggen....<br><br>Post edited by: Harmen, at: 2009/11/29 20:49
Harmen

Berichtdoor MBvO » 30 nov 2009, 00:53

Toevoeging op harmen: als je het klepje van de benzinetank open doet zie je links onder een afwateringsgaatje zitten, ongeveer zo dik als je pink. Daar zit een rubber slangetje op wat net achter je rechterachterwiel uitkomt. Je kunt makkelijk zien of dat goed doorloopt door wat water in het gaatje te laten lopen en zien of dat onder uit het tuutje loopt. Bij mij zat het ook vestopt maar de rommel zat onderin dus makkelijk losgeprikt met een lange schroevendraaier. Zo´n ontstop/springveer voor de gootsteen zal ook wel goed werken. Maar daar krijg je hoe dan ook geen water van links achter in de kofferbak. Veel water zal ofwel door roestgaten komen, raamrubber wat lekt, lekkage langs de achterlichten of langs de rode dopjes van de stootstrip of het laatste schroefje waar de strip mee op de hoek vastzit, of een lekkend achterkleprubber.
Lekkage langs de achterruit kun je zien door op je rug in de achterbak te gaan liggen, en met een lampje te kijken bij de bevestigingspunten van de achterklep, daar moet je watersporen zien als het lekt. Haal ook beide plastic zijschermen eruit, zien of je lekkagesporen ziet ergens.
Het kan ook stevig lekken langs de achterlichten. Het water wat door de richel langs de achterklep loopt, loopt over de achterlichten heen weg en daar lekt het ook vaak.
Als het water niet wegloopt zullen inderdaad de rubber afwateringsdoppen dichtzitten, vaak van onder met tektiel dichtgesmeerd of van binnen vol met rotzooi. Dan zal de afwateringsdop onder je reservewiel ook wel dichtzitten, check die ook even. Afhankelijk van waar het water vandaan komt kan het ook in de reservewiel bak lopen.
Succes!<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/11/29 23:56
MBvO

Berichtdoor Govert » 30 nov 2009, 01:09

Als het rubber rond de tankopening versleten is, kan er daarlangs ook water inkomen, maar aangezien er aan beide zijden water ligt, dan is het niet waarschijnlijk.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Lennaert » 01 dec 2009, 15:34

Bedankt voor de vele tips. Ik ga snel een en ander uit proberen. Aan de onderkant van de auto zag ik wel twee pijpjes (afwateringssysteem) maar die zag ik niet zo snel links aan de binnenkant... Toch nog maar eens goed speuren. Ik ben wel blij dat niemand van jullie denkt dat het door het schuifdak komt...

i'll keep you posted. bedankt
Lennaert

Berichtdoor MBvO » 01 dec 2009, 17:11

Door het schuifdak in je achterbak zou me verbazen, want die afwatering loopt door de B-stijl (tussen voor- en achterportier) als ik me niet vergis. Maar dat is wel een zwak punt, dus ik zou die afwatering voor de zekerheid ook maar eens nalopen.
Er zit een heel aantal van die rubber doppen door de bodem. In je achterbak horen er drie te zitten: 1 per zijbak en 1 in de reservewiel bak. De rubber dop heeft aan de bovenkant een soort kuiltje met drie gaatjes en aan de onderkant een tuutje van zo'n 2-3 cm. en zit met een dubbel randje in een ronde opening geklemd.
MBvO

Berichtdoor Wim Matsinger » 01 dec 2009, 17:41

Bij de automaterialen zaak is er van 3M speciale zwarte ruitkit verkrijgbaar.
Ik heb tussen de ruit en het rubber gekit en tussen het plaatwerk en de ruit (zelfs met een nieuw rubber bleef het lekken ! ( Mercedes adviseerde het later zelfs ..dus voel je niet bezwaard!)

geen siliconenkit gebruiken, tast je lak aan en niet vorst bestendig = rommel en alleen geschikt voor je badkamer !

gr wim
Wim Matsinger

Keer terug naar Interieur