[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hoe werkt de W123 Diesel motor? : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 15:04

Hoe werkt de W123 Diesel motor?

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Hoe werkt de W123 Diesel motor?

Berichtdoor Antoontje » 01 dec 2009, 14:18

Ik heb een vraag over de werking van de diesel motor in mijn W123:

Het lijkt erop dat bij het optrekken het vermogen dat de motor kan leveren enkel afhangt van de stand van de licht klep.
Als ik namelijk alle stangen losmaak en alleen met mijn hand de gasklep bedien toert de motor gewoon op.

Maar hoe weet de brandstofpomp dat hoeveel diesel deze moet en kan inspuiten? Hoe kan deze weten of de gasklep open staat of dicht?
Antoontje
 


Re:Hoe werkt de W123 Diesel motor?

Berichtdoor Govert » 01 dec 2009, 14:41

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:20
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hoe werkt de W123 Diesel motor?

Berichtdoor MBvO » 01 dec 2009, 23:25

Beide topics gelezen, pittige stof voor mij als psychopaat. Eeh... -loog. Nou ja, in ieder geval uitgevonden dat ik een M of MSRF pomp oid heb die niet vaak stukgaan of afgesteld moeten worden en dus dat hele zaakje voor mij niet opgaat. Mooi is dat.

Toch een vraag: ik heb gister mijn luchtfilterbak gedemonteerd om de roestplekjes een beetje aan te pakken (opening inlaatspruitstuk netjes afgedekt) en daaronder zit bij mijn sleutelstarter 300D een zwart hard plastic slangetje wat van het inlaatspruitstuk naar het kleppendeksel loopt.
Kan iemand mij de functie daarvan uitleggen?
Aangezien er vacuum in het inlaatspruitstuk heerst, zal er via dat slangetje lucht worden aangezogen uit het kleppendeksel? Bij mij zat het, gezien dat missende slangklemmetje, niet echt vast, daardoor zal er wel wat lucht langs het rubber knietje gezogen zijn. Kan dat de motorloop oid beinvloeden?
MBvO
 


Re:Hoe werkt de W123 Diesel motor?

Berichtdoor Govert » 01 dec 2009, 23:31

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:26
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hoe werkt de W123 Diesel motor?

Berichtdoor MBvO » 02 dec 2009, 18:14

Aha, bedankt Govert. Ik had tot nu toe niet zo goed gekeken naar die carterontluchting, ik had maar aangenomen dat die feitelijk uit het carter kwam, niet uit het kleppendeksel. Nu vraag ik mij weer af hoe die lucht dan van het carter naar het kleppendeksel komt, maar daar zullen wel kanaaltjes voor zijn (lucht mee met de olie door de oliekanaaltjes oid?)
En waarom is die carterontluchting niet gewoon 'open' dan? In goede staat zou er niet veel carterdruk moeten zijn, dus is 'afzuiging' via het inlaatspruitstuk niet nodig, want de druk wordt toch niet zo hoog in het carter. Dus waarom moet die lucht (met meereizende olie) terug in het inlaatspruitstuk gevoerd worden? Dan wordt het in feite leeggezogen, heeft dat een smerend effect op de kleppen door de olie die wordt meegezogen?
MBvO
 


Re:Hoe werkt de W123 Diesel motor?

Berichtdoor Govert » 02 dec 2009, 18:28

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:26
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hoe werkt de W123 Diesel motor?

Berichtdoor Jaap123 » 02 dec 2009, 18:50

bij oude motoren is de carterventilatie inderdaad "gewoon open".
Schijnt nogal vervuilend te zijn. Daarom worden de carterdampen via de verbrandingskamers verbrand.
Jaap123
Jaap123
 


Re:Hoe werkt de W123 Diesel motor?

Berichtdoor JantjeV8 » 02 dec 2009, 18:51

Tijdens het lopen van een motor gebeurd er van alles daar binnen in zo'n blokkie ijzer. Door alle bewegende delen veranderd het volume voortdurend, en nog erger, het verplaatst continu. De krukas draait, de zuigers gaan op en neer en dat brengt beweging met zich mee. Er heersen behoorlijke temperatuursverschillen en ook dat brengt drukverschillen met zich mee. Later wordt de compressie van een motor wat minder en krijg je dus compressieverlies wat zich in het carter op wil hopen--> carterdruk, onderdruk of hoe je het ook noemt.

Tussen/langs de cilinders lopen de waterkoelkanalen, de oliedrukkanalen, maar ook een paar grote buizen die door de kop heen gaan. Deze buizen leggen een verbinding tussen ondercarter en de ruimte onder het kleppendeksel. Dit zijn eigenlijk de olieoverloopbuizen van de smeerolie die over de nokkenasmechanismen wordt gesproeid. Die smeerolie loop langs de klepstoters en alle draaiende delen, hetteveel aan olie loopt door die buizen terug naar het ondercarter. Andersom kan dus de carterdruk door die buizen naar boven en van onder het kleppendeksel via het slangetje terug naar de luchtinlaat.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hoe werkt de W123 Diesel motor?

Berichtdoor MBvO » 03 dec 2009, 12:36

Bedankt voor de gedetaileerde uitleg, nu heb ik weer een wat beter inzicht, aangezien ik nog nooit een open motorblok in handen heb gehad. Wie weet... maar van mij mag 'ie gewoon dichtblijven als 'ie werkt ;-)
MBvO
 


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten