Ja, daar ben ik weer. Hij draait weer! Met het nodige kunst- en vliegwerk, dat wel. Op m'n werk zag ik opeens een electromotor, die vrij "open" van ontwerp is. Dat beeld bleef zonder verder effect opgeslagen, en een paar uur later viel het kwartje: Hé wat een grote koolborstels!
Even navraag gedaan en in de rommelbak een oud exemplaar (nieuw, maar van een oud type) opgeduikeld. Koolborstels 8 x 10 mm! Die d'r uit gesloopt, 2 mm afgeschuurd naar 8x8 mm en ingebouwd.
Nu zijn de koolborstels zodanig ingebouwd dat je ze eigenlijk niet kunt uitwisselen. Ik heb lipjes open moeten buigen, waarbij er al eentje afbrak. Dichtbuigen durfde ik niet, dus de veren op een andere manier vastgezet. Zie foto. De litse kabeltjes gesoldeerd (opletten dat niet de hele litse vol tin komt, dan is het geen litse meer). Op de foto zit het krimpkousje er al omheen, maar je begrijpt het wel.
Krimpkous nog even verhit en klaar.
Voordeel is ook nog dat de electromotor waar de borstels uit komen een gelijkstroom type is. Ik geloof 24 volt of zo, in ieder geval geen 220V. Dus waarschijnlijk beter borstels dan die van een stofzuiger of zo.
Alleen zitten ze onder een hele andere hoek, dus nu raken ze maar op een randje. Het draaien gaat met een flink kabaal. Hopelijk vermindert dat bij het inlopen van de borstels.
Wel leuk hoor, dat ie het nou weer doet. Veilig de winter in.