[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Flash-lube voor LPG: kan daar ook dieselolie in? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:22

Flash-lube voor LPG: kan daar ook dieselolie in?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Flash-lube voor LPG: kan daar ook dieselolie in?

Berichtdoor blok_lex » 29 nov 2009, 21:00

Hallo allemaal,

Ik heb een 280E op gas en heb er een flas-lube flesje in zitten met een slangetje naar de inlaat voor de smering van de kleppen. Nu gaat er iedere keer van die dure olie in van 20 euro per liter die eigenlijk niks anders doet dan een beetje kleppen smeren. Kan dat niet ook gewoon met dieselolie? Dat smeert de kleppen toch ook? Misschien als je de toevoer iets sneller afstelt zodat ie wat meer olie krijgt.

Of misschien tweetakt olie?

Of is dit een heel fout idee?

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Lexs
blok_lex

Re:Flash-lube voor LPG: kan daar ook dieselolie in?

Berichtdoor blok_lex » 29 nov 2009, 21:00

Lexs = Lex (foutje)
blok_lex

Berichtdoor Topasbrauner » 29 nov 2009, 21:13

Sommigen voeren dit systeem met ATF. Maar ik heb het op mijn LPG wagens helemaal niet. Op mijn 114's niet en de moderne Ford niet.
Topasbrauner

Berichtdoor blok_lex » 02 dec 2009, 00:56

Iemand anders nog een idee wat je in de flash-lube fles kan gooien wat goed smeert en niks sloopt?

Groet,

Lex
blok_lex

Berichtdoor Paul Snip » 02 dec 2009, 02:18

Het beste alternatief is tweetakt olie. Dat verbrandt ook mooi schoon zodat je geen aanslag in je motor krijgt.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor wimada » 02 dec 2009, 07:56

Ik heb begrepen dat de Flash Lube een loodvervanger is
en Lex wat is duur ?
Ik betaal bij de automaterialenhandel 13,95 voor 3/4 ltr
heb hem pas 1 keer bijgevuld vanaf ik op LPG rijd met de W126
vanaf Juni.het reservoir is nog voor meer als de helft vol.
Mijn W123 280E had helemaal geen kleppensmering.
weet alleen niet of de smering ook daadwerkelijk bij de kleppen komt!!!
heb laatst onder de auto de uitlaatklem vast gezet en zag wat zweet rond de modulator
van de automaat,heb toen de rubberen hoed eraf gewipt en zag dat daar door het sleuteltje
voor de verstelling van de vacuum dat daar wat uitsijpelt,denk zelf dat het Flash Lube is
dus als het reservoir leeg is wacht ik even met bijvullen de sustantie is zwart en ruikt niet
naar ATF olie,die overigens pas is ververst incl.koppelomvormer en filter.
ik zou zomaar geen tweetakt olie of ATF olie toevoegen is trouwens ook niet goedkoop.
en als je toch besluit de tweetakt olie toe te voegen ga dan voor een synthetische als het
om aanladen gaat.

gr Wim
wimada

Berichtdoor Toontje » 02 dec 2009, 08:21

hoi hoi
zal aan mij liggen maar wat smeert die zooi nu eigenlijk uitlaat klep dus niet want dan is de olie al verbrand.
inlaat ???? wat moet daar aan gesmeert worden volgens mij word zo'n klep op zich al loei heet en zal dat nevel drupje dan toch gelijk verbranden.
leg mij eens uit wat of nu de toegevoegde waarde van dat spul is en is het zowiezo bewezen dat het enig ander efect heeft als het vullen van een portomoniks.
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JantjeV8 » 02 dec 2009, 08:52

Die gedachte heb ik er ook altijd bij Toontje. Het zijn allemaal van die primitieve dingen. Wat er voor ingezogen wordt, blaast er aan de achterkant weer uit.

Wim,
Bij je W126 is dat zwarte goedje denk ik motorolie. Die modulator werkt dus op het vacuum, dat weet je en wordt geregeld middels je gaspedaal, veel-weinig vacuum buij verschillende toerentallen. De luchtdruk gaat dus behoorlijk op en neer in het spruitstuk en dus ook in de stuurleiding van de modulator. In het spruitstuk komt ook de carterventilatie uit, dus met olienevel en spetters e.d. Ook dat komt uiteindelijk in de leiding naar de modulator terecht en zoekt het laagste punt op. Die Flashlube zal er ook wel wat in zitten, maar het zal meer motorolie zijn.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor SgtPeppers » 02 dec 2009, 15:28

Ik had Flashlube in mijn 230E, was er wel wat sceptisch over maar ik moet zeggen dat ik wel degelijk verschil hoorde in de loop van de motor als de Flashlube op was, hij liep dus mooier mét, voor de duidelijkheid.

En zo heel duur is 't nou ook weer niet, bij goede afstelling doe je 4000 km met 400 ml. Er is nu overigens ook een electronische versie, maar of die ook op een W123 kan weet ik niet. Heb overigens zo'n 16.000 km op LPG gereden vanaf het begin met Flashlube en de klepspeling veranderde minimaal.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor willie280 » 02 dec 2009, 16:55

Kan het verschil ook wel gelijk met of zonder flash-lube vernemen motor loopt stiller en soepeler met in vergelijking zonder en als je teveel bij soupleert loopt het idd bij je uitlaatklem langs
groetjes
Willie
willie280

Berichtdoor wimada » 02 dec 2009, 19:16

Oke Jantje duidelijk verhaal !

zal het a.s.weekeinde eens gaan uitpluizen
denk dat ik de auto ook maar even ga nalopen
moet 22 december nieuwe APK hebben maar zal geen
probleem wezen.

gr Wim
wimada

Berichtdoor blok_lex » 02 dec 2009, 20:57

Bedankt allemaal, het wordt me wel iets duidelijker maar niet veel. De een doet dit en de andere dat. En echt smeren van de kleppen kan inderdaad allen bij het klepsteeltje van de inlaatklep. Naast flash-lube worden mijn kleppen trouwens ook gesmeerd door de motorolie die mijn Benz ook aardig lust. Ik rij al weer een tijd met een leeg flesje en hij loopt inderdaad wel een beetje onregelmatig, vooral als ie koud is. Ik zal eerst toch maar weer een flesje halen en misschien iets zuiniger afstellen (stationair 4 druppeltjes per minuut?).

Nogmaals bedankt voor jullie reacties......

Groet,

Lex
blok_lex

Berichtdoor guzzi » 03 dec 2009, 11:39

Hoi

Flashlube smeert niet echt je kleppen maar beschermt je klepzittingen , net zoals vroeger het lood in de benzine waarvoor je nu loodvervanger gebruikt , dus loodvervanger en flashlube is hetzelfde spul.

groeten
Hans
guzzi

Berichtdoor guzzi » 03 dec 2009, 11:39

Hoi

Flashlube smeert niet echt je kleppen maar beschermt je klepzittingen , net zoals vroeger het lood in de benzine waarvoor je nu loodvervanger gebruikt , dus loodvervanger en flashlube is hetzelfde spul.

groeten
Hans
guzzi

Berichtdoor Jeroen » 04 dec 2009, 05:12

Volgens mij heeft Hans een punt.

Het idee dat de Flashlube "smeert" is niet correct. Lood in de benzine smeerde niet, maar zorgde voor bescherming van de klepzittingen. In de wandelgang werd dat weliswaar als smering benoemd, maar dat is niet juist. Dus je Flashlube vullen met een (smeer)olie levert volgens mij niets op. Je moet de desbetreffende "flashlubevloeistof" gebruiken die zich afzet op de klepzittingen. Heel wat anders! Je flahslube is niet om je motor regelmatiger te laten lopen of zo, maar om de klepzittingen langer te laten meegaan. (Dit is in ieder geval de theorie)

Jeroen

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor willie280 » 04 dec 2009, 10:19

Hoi klopt idd Jeroen het smeert niet maar helpt het uitstellen van het inslaan(verslijten van de klepzitting) dus als je dat uitsteld blijft je klepspeling langer beter en blijft je motor langer beter en mooier lopen dan wanneer je klepspeling niet goed is mijn ervaring is dat ik vroeger altijd om de 8000km kleppen moest stellen nu controleer ik ze ook om de 8000 maar bijstellen gebeurt nu pas om de 16000km ipv 8000 en ook nog eens zeer minimaal dus je bespaart lees meer km uitstel van een koprevisie maar 4 druppels per min heeft geen nut die van mij staat op 1 druppel per 6 sec. staat ook in de gebruiksaanwijzing van flash-lube kost idd wel een beetje dan denk persoonlijk zelf dat als je flash-lube rijd ivg zonder je niks bespaart aan de ene kant moet je flash-lube kopen en aan de andere kant ben je eerder aan de beurt met een koprevisie.
willie280

Berichtdoor blok_lex » 04 dec 2009, 22:25

Hoi Willie,

Ik heb me inderdaad vergist, ik bedoelde waarschijnlijk 4 druppels in een halve minuut (het was in ieder geval iets met 4 druppels). Ik zal het apparaat weer eens opnieuw afstellen.

Dan heb ik nog een vraag als we dan toch bezig zijn over LPG: er zat zo'n klepje voor mijn luchtfilter. Die moest er op volgens de gasinbouwer omdat ie anders niet af te stellen is. Het is net een soort choke. Als ie op gas rijdt is er niets aan de hand (hij staat dan gewoon iets rijker en dat is beter voor de hitte in de kop) maar als je overschakelt op benzine staat er gewoon continu de choke op.

Ik heb het daarom vervangen door een soort beweegbaar klepje dat ik van binnenuit er voor weg kan halen met een kabel. Kan dat zo denk je? Kan die klep ook helemaal weg? dan loopt ie ook meteen 1 op 7 op gas....
Groet,

Lex
blok_lex

Berichtdoor willie280 » 04 dec 2009, 23:08

Hoi Lex
Het klepje voor de inlaat van je spruitstuk is voor de rijwind dit moet je wel zo laten dan krijg je een betere verneveling van je gas vooral ,s winters als het koud is kun je het goed merken verder is het idd beter af te stellen met zo,n klepje alleen op benzine loopt hij dan iets minder omdat hij minder lucht krijt dit is ook op te lossen om hem iets verder (lees ruimer) van het inlaatstuk te plaatsen zodat hij goed op gas en benzine loopt is wel even wat werk maar zo heb ik het ook gedaan en bevalt goed maar als het zo werkt als je het hebt moet je het mooi zo laten
gr
Willie
willie280

Keer terug naar Techniek