[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
afstellen 280CE in Zwolle of omgeving : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:48

afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor rob280CE » 03 dec 2009, 17:15

Ik heb een 280CE uit '80 en zou de wagen eens nagekeken willen hebben op afstelling.
Weet er iemand een goede tip voor deze klus in Zwolle of omgeving of een ervaren monteur?

Groet, Rob
rob280CE
 


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor Hans230E » 03 dec 2009, 18:52

Hoi Rob,
Ik heb een jaar geleden mijn 230E 1983 laten afstellen door wensink in Zwolle. Daar liep toen nog rond een wat oudere monteur deze is speciaal op mijn auto gezet.
Ik ben zeer tevreden over de afstelling van de auto met name de over afstelling van de injectie.
Groet,
Hans
Hans230E
 


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor rob280CE » 03 dec 2009, 20:43

Veel Dank Hans voor je antwoord.
Ik zal kijken of ik hem nog kan vinden.
Rob
rob280CE
 


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor Monteur Jan. » 03 dec 2009, 23:40

Hier wil ik als monteur zijnde even op reageren.

Ben zelf al ruim 35 jaar monteur dus ik zou alles moeten weten.

Maar als het soms es niet zo is, hoef ik voornoemd bedrijf in Zwolle of Emmeloord maar te bellen en zelfs door de telefoon helpen ze je graag.
Beide bedrijven maakt het niet uit of je nu voor de deur staat met een grote reparatie of per telefoon graag wilt weten hoe en wat.

Ik heb dit bij beide al ervaren....als ik het es niet precies weet bel ik gewoon even en krijg dan netjes uitleg.

Gr Jan.
Monteur Jan.
 


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor rob280CE » 03 dec 2009, 23:54

Jan,
dat is goed te horen. Ik zal Wensink contacteren.
Nadien zal ik mijn ervaring hier ook even met het forum delen.
bedankt voor je reactie.

Groet, Rob
rob280CE
 


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor Monteur Jan. » 04 dec 2009, 00:50

Rob,

Dat zou heel mooi zijn we horen het wel.

En voordat iemand gaat denken die Jan werkt bij Wensink....nee Jan is inmiddels al 29 jaar eigenbaas!

Zei het dan in een geheel andere branche..de watersport.

Maar goed dat terzijde.

Weer genoeg gekletst we horen het wel.

Gr. Jan.
Monteur Jan.
 


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor Citrobenz » 04 dec 2009, 10:55

Waar zit je dan Jan?

Watersport = Giethoorn ?
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor Markparket » 04 dec 2009, 23:39

Hoi Rob,

Wensink = flink penningen betalen....

Wil je de auto laten afstellen of laten controleren?

Vanuit Zwolle is Blesdijke (sleutelclub) niet ver, en ik heb ook een goed adres in Meppel voor je (als je het wilt laten doen).
Markparket
 


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor rob280CE » 05 dec 2009, 13:01

Mark,
ik moet mezelf eerst nog eens behoorlijk introduceren op dit forum, maar ben niet zo goed met foto's plaatsen e.d.
Ik wil idd graag eens meekjiken in Blesdijke. Ik ben technisch voldoende onderlegd; maar heb geen enkele ervaring met deze auto's. Ik dacht daarom dat het goed zou zijn om in ieder geval met een goede basis(afstelling) te beginnen.
De wagen gaat maandag voor een controle en inspectie naar Wensink. Dan zal ik eens kijken wat ze adviseren, en hier daarover berichten.
Wel bedankt voor je aanbod,

Groet, Rob
rob280CE
 


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor JorisV » 26 jan 2010, 22:13

En?
JorisV
 


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor rob280CE » 05 apr 2010, 15:28

Het is duidelijk dat ik iets niet helemaal goed doe bij het beantwoorden van dit topic, maar ligt gewoon aan mij. Ik had in december al een reply hierop gedaan met mijn ervaringen bij Wensink, maar die is eregsn door foutief knoppenwerk niet geplaatst.
Wederom mijn excuses (zeker ook aan Joris) daarom voor de veel te late beantwoording van dit topic. Ik ben de laatste maanden veel (en ver) onderweg geweest.

Affijn, nogmaals een poging dan.
De wagen is een week bji Wensink geweest. Ze probeerden goed en serieus de het probleem te begrijpen, en ze hebben e.e.a. goed omschreven voor de wertkplaats. Vriendelijke en service gerichte mensen.
Helaas is het probleem niet verholpen kunnen worden.
Ik heb gevraagd naar een (de) ervaren monteur voor de W123. De wagen is niet door een 'senior' onder handen genomen, maar ik heb ook geen reden om te twijfelen aan de kwaliteit van de kennis.
Zelf vond de monteur dat de klachten zijn afgenomen, maar daar voor mij is er geen merkbaar verschil.

Ze hebben de motorloop, de ontsteking en de kleppen afgesteld, maar dat nam het euvel niet weg. Wel weet ik nu dat het aan deze afstellingen niet ligt.
Ze zijn tot de conclusie gekomen dat een lucht-regel eenheid niet meer zo goed regelt bij de koude
start. Dat is naar verluidt een zeer complexe regel unit met allerlei schuiven en kleppen. Er zou een werkplaatsboek bij behoren, wat zo dik als een telefoonboek is, en zlefs voor een ervaren monteur een moeilijke opgave is om zo'n unit te reinigen en opnieuw af te stellen.
Ze adviseerden om een nieuwe unit te laten plaatsen. Die kost € 740,- .
Ze hebben ook aangeboden de wagen een paar weken te behouden, en als vulwerk te gebruiken om wat dieper te gaan zoeken in de problematiek. Daarvoor boden ze aan om een wat gereduceerd tarief te hanteren, omdat ze daarmee zelf ook weer de kennis wat in huis konden halen.

Verder vertoonde de wagen een wat tikkend geluid. Hun conclusie was, dat een homokineet re-achter vers;eten was.
vervanging zou € 940 kosten. Vooralsnog heb ik die reparatie niet uit laten voeren.

Ik ben in geen geval ontevreden over de service van Wensink.
Helaas heeft het niet geleid tot een beter resultaat, maar misschien heeft iemand advies of de suggestie van Wensink om zo'n lucht regeleenheid te vervangen een zinvolle raad is?

beste groet, nogmaals excuus voor de veel te late reactie,

Rob
rob280CE
 


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor jan280CE » 05 apr 2010, 15:39

Hallo Rob,

Erg duur allemaal en dan nog geen resultaat?
Ze bedoelen waarschijnlijk je warmloopregelaar wat toch echt geen boek is met 7 zegels.
Het is een realtief eenvoudig ding, alleen het controleren van de juiste drukken in relatie met je motortemperatuur (meer doet het ding niet) is wellicht een brug te ver voor de hedendaagse Mercedes garage. Wellicht is een Bosch-servicedienst hier beter toe in staat, maar daar zou ik eerst eens telefonisch naar informeren voordat ik de auto ter reparatie aanbood.

Groet,
Jan
jan280CE
 


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor rob280CE » 05 apr 2010, 15:55

ja Jan,
dat was het wat ze noemden! De warmloopregeling.
Ik zal een Bosch vestiging benaderen om hen om advies te vragen.
Bedankt voor de tip.
Rob
rob280CE
 


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor MB280E » 05 apr 2010, 21:48

Rob, Wat is het probleem met de coupe?

Het injectiesysteem is niet zo erg complex.
Veel electronica ziet er niet op.
Het merendeel is puur mechanisch.

Voor de koudloopregeling zit er een extra injector, een module die de stuurdruk regelt en een extra luchtschuif.
Dat is het. (bij diegene zonder kat en lambda sonde)

Groeten Jan
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor rob280CE » 06 apr 2010, 20:58

Bedankt voor de vraag. Het probleem is als volgt:
Als de wagen koud is, start hij vlot en zonder mankeren. Na zo´n 20 seconden gaat de motor wat onregelmatig lopen, alsof hij op 4 of 5 cilinders loopt. Als ik dan in z´n achteruit rijdt, loopt de motor stotterend en hork-erig. Ik kan in z´n vrij gewoon een stoot gas geven als ik dat wil, en dan wil de motor wel gewoon mee draaien, dus een peut gas is geen probleem, maar de motor loopt er niet beter door. Als ik dat doe terwijl ik in z´n achteruit rijdt (dus gewoon langzaam op stationair toerental, en dan plotseling meer gas) dan springt de wagen als een raket naar achteren.

Het gekke is, dat de wagen in z´n vooruit dat gedrag NIET vertoond. Dus ik kan gewoon zonder problemen vooruit wegrijden. Als ik na een paar honderd meter even stop, en in z´n vrij schakel, maakt de motor tamelijk veel toeren, (dus veel meer dan direct na het starten, dan is het toerental ´normaal´ maar stotterend) dus een vorm van warmloopregeling zit er wel op.

De garage (Wensink in dit geval) gaf aan, dat ze vermoeden dat de warmloopregeling vervuild is over de jaren, maar dat schoonmaken eigenlijk geen optie is, omdat deze regeling "zo complex is" dat het een beter advies zou zijn om een nieuwe te bestellen. De regeling zou uit vele schuifjes, stangetjes en kleppen bestaan; en diegene welke het ding onterzake kundig uit elkaar haalt, kan hem niet meer monteren, en evenmin afstellen.

Omdat ik de wagen nog maar een half jaartje heb, ken ik hem eigenlijk nog niet en wil eerst leren wat er aan verbeterd zou kunnen worden. Daarom ben ik niet ingegaan op het aanbod van de garage. Temeer ook, omdat de wagen opzich goed is.

Is deze omschrijving herkenbaar en terug te voeren op deze warmloopregeling?
De bougies en kabels zijn gecontroleer en in orde bevonden, alsook (naar ik aanneem de rotor e.d.)

Rob
rob280CE
 


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor nico 280ce » 06 apr 2010, 21:24

hee rob

mijn 280CE heeft dat als hij warm is dat hij niet op het gewenste stationair
toerental wil draaien
nu heb ik ook nog een LPG installatie en daar doet hij het nu goed op
ik heb ook een engelse beschrijving van de k-jetronic
maar ik wil inderdaad ook de benzine drukken gaan meten
om het lek boven te krijgen
zit te denken om eerst gas injectie in te bouwen en daarna de k-jetronic na te kijken

groet nico<br><br>Post edited by: nico 280CE, at: 2010/04/06 21:25
nico 280ce
 


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor MB280E » 07 apr 2010, 22:07

Dan zou ik beginnen met de stuurdruk na te kijken en de extra luchtschijf.
Die 280E van mij heeft ongeveer iets gelijkaardigs maar loopt na 2 minuten perfect stationair.

extra luchtschijf zit onderaan tegen het blok gemonteerd.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor nico 280ce » 08 apr 2010, 18:28

hoi jan

bedoel jij de stuurdruk van de brandstofpomp en die extra luchtschuif weet ik inderdaad
ook te zitten

ik zat ook te denken dat het filter misschien helemaal vervuild is

heb jij die drukken wel eens gemeten en waarmee

groet nico
nico 280ce
 


Re:afstellen 280CE in Zwolle of omgeving

Berichtdoor MB280E » 09 apr 2010, 22:11

De stuurdruk van de injectie is niet dezelfde als de druk van de pomp.
En ik heb de drukken nog niet gemeten.
(heb daar nog geen meettoestel voor)
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 94 gasten