[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:42

Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Pauli » 03 nov 2009, 23:52

Hallo allemaal

Ik heb een 300D sedan automaat uit 1981 ( California uitvoering met clima en cruisecontrol ) en deze schakeld wat ruw, en vertrekt ook bij rustig weg rijden in z'n eerste vernelling!

Ik heb al een aantal zaken aangepakt, o.a. het vacuum systeem, hier is een ander topic van, dit omdat deze bak ook mede met vacuum aangestuurd word, en ook het vloeistof niveau is nu zoals het hoort.

Waar ik nu naar wil kijken is de afstelling van de stangen die de pomp en bak aansturen, er is veel gerommeld aan het vacuumsysteem omdat er diverse lekkages waren in o.a. de centrale vergrendeling en ook de climaatcontrol, ik sluit dan ook niet uit dat er ook aan de stangen gesteld is, door de automaat problemen die er opgetreden waren.

Ik heb zelf al wat rond gekeken maar nog geen info kunnen vinden die mij verder helpt, ik heb diverse sleutel woorden geprobeerd maar nog zonder succes.

Ik ben helaas niet in het bezit van de wis-cd waar ik veel over hoor, en de vraagbaak die ik heb van P.H.Olving vind ik ook niet zo duidelijk.

Ik weet inmiddels van Govert dat er bij mij een mw-pomp in zit en voor de duidelijkheid boven op het kleppendeksel zitten vacuumkleppen met een regelcontact en ook zit er cruisecontrol op.

Weet iemand misschien deze afstelgegevens voor de stangen of een link naar een site waar ik dit kan vinden, het is een amerikaanse uitvoering en het schijnt dat veel verschillen zijn door aanpassingen die er gedaan zijn op die modellen, tenminste dat heb ik zo'n beetje in de diverse topics gelezen.

Als iemand hier wat in thuis is dan hoor ik het graag...

Vr gr Pauli
Pauli
 


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Govert » 04 nov 2009, 00:02

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:20
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Pauli » 04 nov 2009, 22:14

Hoi Govert

Is vertrekken vanuit 1 normaal voor dit type bak?

Ik had begrepen dat bij rustig wegrijden dit in twee gebeurde en dat 1 alleen in komt bij gebruik van de kick-down.
Pauli
 


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Govert » 04 nov 2009, 22:17

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:20
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Pauli » 05 nov 2009, 00:49

Oké dan hoef ik daar niet verder in te zoeken...

Om op die stangen en de maten hiervoor terug te komen, ik heb wel 2 cd-roms met een soort Mercedes workshop-manual in engels en deze gaan ook over de amerikaanse versies, ik zal morgen eens kijken hoe dit heet, maar ook daar word ik niet echt wijs uit...er staan daar zoveel verschillende types in en allemaal net ff anders als ik heb, ook verschillende bouwjaren, die van de turbodiesel komt het dichtste in de buurt ook met vacuum kleppen op het kleppendeksel maar echt helemaal is die het ook niet...kan ook niet want die van mij is een gewone 300D...
Pauli
 


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Govert » 05 nov 2009, 02:10

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:25
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Pauli » 05 nov 2009, 21:04

Op de openings pagina staat een 300sl vleugeldeur,
als je op de ster klikt dan krijg je een intro filmpje van de W123,
daarna na accoord kom je in de pagina met types en bouwjaren....en dan menu's en sub-menu's.

Er staat in North America version, Service Manual Library
www.MBUSA.com

Ik ben er nog steeds in aan het zoeken maar kom er nog niet uit.

Trouwens een stuk gereden vandaag maar komt toch vaak ferm in, met een ruk, maar ook weer niet altijd, ook trekt hij soms erg ver door in een versnelling, en wel zo dat je twijfelt of hij wel verder wil schakelen en dan gaat hij als nog
Pauli
 


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor ??? » 05 nov 2009, 23:46

Regelen met Modulator, dat schakel gedrag wat je nu zegt.
???
 


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Pauli » 07 nov 2009, 12:17

Gisteren olie ververst en nieuw filter geplaatst.

Ben ook de modulator tegen gekomen, ik heb nog even gecontrolleerd of de aansluiting van de leiding goed zat en dat was Oké.
Toen ik klaar was starten en wagen wegzetten maar met uitzetten bleef de wagen draaien, dus vacuum probleem!

Eerst met de vacuum-pomp de leiding gecheckt die naar de bak loopt, daar ben ik natuurlijk bezig geweest, en ja hoor vacuum lekt weg...!
Wagen weer omhoog en eerst de leiding gecontrolleerd, deze was Oké, daarna modulator getest, deze lekte...dmn!
Wat blijkt nu: de kap op deze modulator kun je draaien, bewegen, deze zit er op gedrukt en word op z'n plaats gehouden door een klemveertje, welke je van buitenaf inkan drukken om de kap er af te halen, een O-ring moet er voor zorgen dat alles luchtdicht is, en dat is dus het zwakke punt, bij het minste geringste laat deze lucht door, dus het ene moment lijkt hij dicht maar hij kan ook gaan lekken, dit kan weer varieren van kruiplekkage tot wegvallen van het vacuum.
Ik heb het geprobeerd met een andere O-ring welke dikker was maar dan krijg je de kap er niet meer op, of je kunt hem niet meer draaien, stellen onder de wagen is dan zo goed als niet meer mogelijk, ik ga kijken of ik een nieuwe O-ring kan krijgen van de zelfde maat en kijken of ik hem dan wel weer betrouwbaar lekvrij kan krijgen....anders word het toch een nieuwe modulator vrees ik.

Ik ben er inmiddels wel achter dat deze modulator bij mij alles aanstuurd wat schakelen betreft...ik heb namelijk nog een donor-auto waar ook een automaatbak onder zit en deze heeft de zelfde modulator dus deze eruit gehaald en getest, helaas vertoond deze al de zelfde kwaal, het was deze modulator die ik had geprobeerd met de dikkere O-ring en nu schakelde de wagen helemaal niet meer, pas bij hoge toeren sprong hij naar twee, deze modulator staat dus anders afgesteld...de donor-auto is een 250 benzine...daar zal het wel in zitten denk ik!

Het enige kleine verschil tussen de twee modulators is dat er bij die van de 300D een veer zit om de pen die de bak in gaat!

Ik zal vandaag foto's maken dan zal ik deze plaatsen.

Ook kwam ik nog wat anders tegen, ik had al wat gerammel en gerinkel waargenomen bij de shakel-pook tijdens hogere toeren draaien, wat bleek...bij de aansluiting van de schakelpook op de schakelstang naar de bak was de kunstofbus die hier hoort te zitten verdwenen, dan tel ik de restanten die eraan hingen maar ff niet mee, dat zat dus ook niet lekker meer!
Ik had in de donor-auto nog een goede zitten en deze dus meteen uitgewisselt...dat is dus weer opgelost.
Pauli
 


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor ??? » 07 nov 2009, 12:22

Waarom heb je 2 topic's over het zelfde probleem ???
???
 


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Pauli » 07 nov 2009, 20:51

Dat komt omdat ik er vanuit ging dat het aan de stangen bij de brandstofpomp kon liggen, vandaar dat ik daar ook de afstelmaten van zocht, en dat vond ik niet thuis horen in het vacuum topic....vandaar....kwam er alleen nu door die modulator toch weer in terug!

Dat van die stangen wil ik als nog controlleren, zodra ik de juiste gegevens vind.
Pauli
 


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Pauli » 08 nov 2009, 22:37

Vandaag met de Benz naar Rhenen geweest....jawel naar de dierentuin dus een mooie rit.....bij thuiskomst toch besloten de vacuum modulator iets bij te regelen met name voor het toch wat te ruw overschakelen.
Ik heb hem 2 tandjes verzet en een proefrondje leerde dat het inderdaat veranderd was, en wel in de positieve zin.

Ik ga nu de wagen eerst deze week fijn gebruiken en aan de hand daarvan kijken of ik er toch nog iets aan moet doen of zo laten!

Even nog een vraagje ik hoor regelmatig de term boterzacht vallen maar kan het niet nadelig zijn voor de koppelings-platen om deze te soepel over te laten schakelen....ik bedoel dat je op de rand zit tegen slip aan zonder dat je dit weet?.....allicht dat dit de levensduur van de platen niet ten goede komt.

Dit is natuurlijk niet te vergelijken met een droge-plaat koppeling maar toch.....

Voor de verstelling van de modulator heb ik eerst nog de gasstangen gecontrolleerd, aan de hand van de gegevens van de link die Govert gestuurd had.....alles stond goed op één na, dat was de variabele stang....die stond in uitgerekte stand 3mm te lang, dit heb ik meteen goed gezet en eerst proef gereden....gaf voor mijn gevoel niet echt verschil.....althans niet direct voelbaar.
Pauli
 


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor ??? » 08 nov 2009, 23:57

Ok
Ja zo zie je maar je rolt van het één in het ander :-)
???
 


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Pauli » 14 nov 2009, 11:28

Hoi hier even een reactie...

Hij heeft het van deze week op zich goed gedaan, maar komt toch nog iets te ferm in dus heb ik besloten de modulator toch nog een keer te verstellen...en dat moet dit weekend liefst vandaag maar gebeuren.
Pauli
 


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Pauli » 14 nov 2009, 18:47

Van middag even tijd gevonden om de modulator te verstellen en meteen daarna even een korte proefrit gemaakt.

Je voelt inderdaad weer wat verschil, en de eerste indruk is dan ook dat hij vloeiender schakeld, als van de week het geval was, wat minder agressief....nu eerst weer een week uitproberen hoe hij het onder alle omstandigheden doet.
Pauli
 


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Pauli » 25 nov 2009, 20:53

Even een Update

Ruim een week met de wagen gereden en ik ben niet ontevreden over het resultaat, al heb ik het idee dat het nog iets beter moet kunnen...dus misschien toch nog een keer bij regelen.

Het doel is wat mij betreft wel bereikt, ook iedereen bedankt voor de tips!

Vr gr Paul
Pauli
 


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Paul Stanley » 01 dec 2009, 01:21

Kun je nog wat foto's posten...?

Als newbie in de Benz wereld, en hetzelfde probleem hebbend ben ik nieuwsgierig naar wat
je gedaan hebt.

Hoe heb je de modulator verdraaid ?
Linksom of rechtsom ...

Dat soort dingen is voor mij erg interessant !

Thanks !!
Paul Stanley
 


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Pauli » 08 dec 2009, 00:59

Hallo

Wat Newbie betreft kunnen we mekaar de hand wel schudden, ik ben ook vrij vers op dit forum

Waar zou je graag foto's van willen zien...?
Ik kan er eventueel wel voor je maken...

Verstellen van de modulator gaat doormiddel van, iets uittrekken van het sleuteltje in de midden en dan verdraaien en het sleuteltje weer indrukken ( in één van de kerfjes waardoor hij vergrendeld staat ).

Wat de afstelling betreft dat is echt zoeken en uitproberen, ik ben zelf uitgegaan van:

Rechtsom draaien, zoals indraaien van een bout is harder schakelen
( ruig inkomen ) en laat inkomen van de schakel momenten....ga je te ver dan is het mogelijk dat de bak niet meer doorschakeld mits je de kickdown gebruikt!

Linksom draaien zoals uitdraaien van een bout levert zachter schakelen op ( meer vloeiende overgang ) en de schakelmomenten komen eerder in.
Dit werkte bij mij perfect.

Verder is het na het stellen zaak de wagen onder alle omstandigheden goed uit te proberen, voor je besluit weer bij te regelen.

Voor je aan dit afstellen begint controlleer vooral ook het olie niveau in de bak....want dit kan meteen van invloed zijn op het schakel gedrag.
Koud moet het niveau 30mm onder het onderste streepje staan, dat komt er dus op neer dat wanneer je de peilstok bekijkt de olie alleen op het uiterste tipje zichtbaar is en dit luisterd echt nauw....vergeet niet voor je peilt de bak even door alle schakel gangen te laten gaan! en dan peilen in D met draaiende motor....en de wagen waterpas!!!

Ik weet dit zo goed omdat ik zelf deze ervaring heb opgedaan, ik heb bij mijn wagen de bak-olie ververst en peil gecontrolleerd, daarna ben ik aan de slag gegaan met de modulator, na 2x bij regelen was ik wel tevreden over het resultaat en ben met de wagen een weekendje weg geweest, ritje van ruim 100km....maar zwaar in de file gekomen inplaats van de 1 uur en een kwartier wat berekend was er ruim 2 en half uur over gedaan....wat mij opviel was dat de bak koud redelijk goed schakelde maar naar mate hij warmer werd toch weer ruw inkwam en zich anders ging gedragen....na dit weekend de wagen op een recht stuk weg opnieuw gepeild en er bleek toch koud ruim een halve centimeter te veel in te zitten....doordat de olie uitzet wanneer deze warm word veranderd de druk in de bak en daarmee veranderd ook het schakel gedrag,....dit te veel er met een slang uitgezogen en het schakel gedrag is nu stabiel....dat bedoel ik dus met zo nauw luisterd dit!

Controlleer ook je modulator tijdens en na het stellen op vacuum lekage bij mij was dit namelijk wel het geval, een nieuwe ( fraktie dikkere )
O-ring heeft het verholpen.

Groet Pauli
Pauli
 


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Govert » 08 dec 2009, 01:03

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:27
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Onstabiel schakelgedrag automaat 300D '81

Berichtdoor Paul Stanley » 08 dec 2009, 01:17

Pauli, bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Inmiddels ben ik er achter welke vorm de modulator heeft en waar ik hem kan vinden !!!

Over het olie peilen tast ik nog wel wat in het duister ...

Jij zegt bij "koud" => Is dat met draaiende motor of bij stilstand ?

Ik ben met mijn MB naar de zaak gereden, is ongeveer een KM of 4.
Binnen gezet, motor laten draaien, en de hendel even door alle gangen laten gaan (met tussen posen).
Toen gepeild, zat net iets boven het onderste streep je.
Toen nog es door alle gangen laten gaan en toen zat ie precies in het midden.

Zoals hier :

Paul Stanley
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 74 gasten

cron