[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
HELLUP : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 11:17

HELLUP

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

HELLUP

Berichtdoor willie280 » 11 dec 2009, 10:55

Hallo allemaal
Had vanmorgen een probleem wilde mijn 280E starten maar helemaal niets hoorde de benzinepomp wel draaien maar verder gebeurde er niets dus even en ferme tik op de startmotor uitgedeeld en jawel hij draaide weer perfect mmar nu
-zijn het de koolborstels/
-of moet ik mijn startmotor vervangen?
en kan ik hier een beetje makkelijk bij of moet ik meerdere dingen demonteren
groetjes en alvast bedankt
Willie
willie280

Re:HELLUP

Berichtdoor Luigi » 11 dec 2009, 11:13

Hoi Willie.

Het probleem is het startrelais op de startmotor.
Op het moment dat jij de sleutel omdraaid komt er spanning op dit relais.
Hij schuift het tandwiel van de startmotor(bendix) in de starterkrans (tanden op het vliegwiel).
Als deze stand bereikt is wordt er contact gemaakt zodat de startmotor gaat draaien.
Dus als je niets hoort werkt het relais niet, kan vast zitten en loskomen door tegen de startmotor te slaan. Als je een tikt hoort werkt het relais wel maar geeft hij geen stroom door aan de motor.
Je kunt hem zelf demonteren en weer gangbaar maken(alle contacten reinigen en mechaniek smeren).
Een nieuwe startmotor kopen (is erg duur) of er een van de sloop halen zijn ook opties.
Je kunt hem ook laten reviseren en ook dan krijg je vaak (1 jaar) garantie op.

Suc6

Luigi
Luigi

Berichtdoor Citrobenz » 11 dec 2009, 11:23

Ik zou ook zeker even naar de borstels kijken.
Geef je een goeie kans dat die bijna op zijn.
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor willie280 » 11 dec 2009, 11:41

ja heb hem al gedemonteerd de borstels zijn versleten demonteren ging niet zo vlot moet namelijk een uitlaatspruitstuk demonteren maar ja beter moeilijk als helemaal niet te bereiken
groetn
Willie
willie280

Berichtdoor Limpsalot » 11 dec 2009, 11:45

Hoe lang doe je eigenlijk met die koolborstels? Is het handig om ze na 27 jaar / 170.000 km eens preventief te vervangen?
Limpsalot

Berichtdoor willie280 » 11 dec 2009, 13:30

Nou die van mij is bijna 30 jaar en heeft 201000km gelopen dus wat betreft kun je nog even vooruit
groetn
Willie
willie280

Berichtdoor Bogent » 12 dec 2009, 10:11

Het aantal km zegt niets. Als je een wagen hebt dien altijd korte stadsritjes gemaakt heeft zal de startmotor eerder versleten zijn dan bij een wagen die altijd grote afstanden rijdt.
Mijn wagen heeft 150duizend gereden en vorige week heb ik er een andere startmotor onder gezet omdat de lagers met koud weer herrie maakten (deed hij vorig jaar al). Ik heb voor 50 euro een 2e hands gekocht en die heb ik voor 80 euro laten reviseren dus die kan weer jaren mee. De oude startmotor laat ik ook weer reviseren en die gaat op de plank al zal ik hem waarschijnlijk nooit meer nodig hebben.
Bogent

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto