[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Pruttelende Motor : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:52

Pruttelende Motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Pruttelende Motor

Berichtdoor trnase » 11 dec 2009, 09:48

Ik ben sinds een aantal weken in bezet van een W123 v6 , automaat.
Deze is ook omgebouwd om te kunnen rijden op LPG.

Nu heb ik al een aantal probleempjes gehad met de motor.
Het eerste pech geval was dat ik tijdens het rijden op de snelweg (km of 120/130 p/u) een backfire gekregen had, nadat
ik deze had laten maken had ik 2 dagen later weer een kleinere backfire toen ik optrok bij een stoplicht. Dit
was gelukkig niet zo duur een grapje als de 1e (500 en 80 euro)

Sindsdien heeft de auto eigenlijk altijd goed gereden, starten op benzine en na een aantal km of voor ik de snelweg
op duik overschakelen op gas.

Enkel zijn er 2 probleempjes,

In het begin startte de motor gewoon goed hooguit even 1 minuutje warm draaien om iets soepeler weg te rijden, enkel als ik van de snelweg afkom of ik heb een wat langer stuk gereden (vanaf 20 minuten) en de motor is dan warm wil hij bij stilstaan erg haperen en zelfs uitvallen als hij in drive staat. Ik los dit op door hem in neutraal te zetten en desnoods gas bij te geven. Dit gebeurt tot zover alleen bij LPG, bij benzine draait hij stationair hoger. Ik vermoed dat ik hierbij gewoon de stationair moet verhogen.

Het 2e probleem is sinds 2/3 dagen en is wat ernstiger.
Ik start de motor op benzine, maar zodra ik ga rijden hapert de motor heel erg alsof hij steeds brandstof te kort heeft. Als ik hem eerst stationair warm laat draaien dan gebeurt het in het algemeen niet, maar geef je een beetje gas bij dan begint hij te haperen of valt in 1x uit. Zodra ik het toch aandurf te gaan rijden en ik ga de snelweg op dan loopt de motor gewoon als een zonnetje op benzine en gas (als hij dus warm is)

Wat kan ik vooral aan het 2e probleem doen, want ik ben bang dat ik anders de motor niet ten goede doe door elke keer op die manier weg te rijden.

Daarbij woon ikzelf in Rotterdam en misschien dat er iemand in de buurt woont die het interessant/leuk lijkt hiermee te helpen. Dan kan ik zelf ook meer inzicht krijgen in wat er onder mijn kap bevindt. Als iemand verder weg woont zou ik het ook niet erg vinden die kant op te komen.

Tristan

trnase
 


Re:Pruttelende Motor

Berichtdoor Limited 97 » 11 dec 2009, 09:59

Zou gewoon langs een garage rijden, in de Waalhaven zit Start, kent deze auto's goed. Of een LPG boer bellen/bezoeken. Klinkt als een vacuum of inlaatspruitstuk lek (na bacfire) of kapotte verdamper..
Als die alleen op gas stationair beroerd loopt dan zouden het ook de kleppen/zetels kunnen zijn.
Ik had dat met mijn andere auto ook, uiteindelijk een nieuwe kop was de oplossing.
Eerst maar eens checken !<br><br>Post edited by: Limited 97, at: 2009/12/11 09:01
Limited 97
 


Re:Pruttelende Motor

Berichtdoor JantjeV8 » 11 dec 2009, 18:19

Ten eerste: Ik ben heel benieuwd welk type motor jij hebt, een V6 in de W123 heeft nooit bestaan...

Ik denk dat je de 280E met m110 6 cilinder in lijn bedoeld.

Jouw symptomen duiden op:
-Kleppen stellen.
-Bougies vernieuwen en afstellen op 0,65mm.
-Verdeelkap vervangen.
-Rotor vervangen.
-Bougiekabels vervangen voor goeie!
-Ontstekingstijdstip controleren.
-Valse lucht lekkages controleren.
-Warmloopregelaar nakijken.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Pruttelende Motor

Berichtdoor aernout » 11 dec 2009, 20:07

Check je carter ontluchting slangen eens!
Daar zitten waarschijnlijk allerlei koppelingetjes in alvorens de slang op je luchtfilterhuis uitkomt.
Goede kans dat er daar één van los ligt.

JantjeV8 zijn tips kunnen nooit kwaad om uit te voeren!

Wat bij opkomt bij jouw klacht omschrijving is ontstekings vervroeging die het niet doet!

Koude motor moet eerder ontsteken.
Als ie dat niet doet loopt ie slecht / weinig vermogen.
Eenmaal warm zal ie als een tierelier lopen.

Koud starten en meteen met een stroboscoop de timing checken!

Ik woon in oost Groningen, dus ik kom je (helaas) niet helpen ..

greetz
aernout
 


Re:Pruttelende Motor

Berichtdoor trnase » 16 dec 2009, 09:15

ik ga er gelijk volgende week even mee langs die garage die me aangeraden is even kijken of het een beetje verbeterd kan worden.
Merk nu ook met deze kou dat door heel simpel hem gewoon even 3 minuutjes ofzo te laten draaien voor weg te rijden ik al veel soepeler wegrijdt.
maar gewoon even voor de zekerheid natuurlijk...
trnase
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten