[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
HELP, m'n steekas! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:26

HELP, m'n steekas!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

HELP, m'n steekas!

Berichtdoor Ronald300D » 12 dec 2009, 01:24

Ha luitjes,

Na het horen van wat gebonk, heb ik zodra ik op een brug kon, de boel even van onderen bekeken.
Ik merkte dat de cardanas speling heeft en bij het heen-, en weer bewegen een "klong" geluid maakt in het differentieel. Is dit normaal, en wat kan je er evt aan doen?
....................maar wat ik veel verontrustender vond is dat de rechter-steekas in de lengterichting te bewegen is???
De steekas heeft geen speling als ik hem heen-, en weer (draairichting) beweeg, maar dus wel (enkele centimeters) in de lengterichting ???
Wie weet raad en kan me op weg helpen/houden?
Thanks!!!

Ronald
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re:HELP, m'n steekas!

Berichtdoor Markparket » 12 dec 2009, 02:03

Hoi Ronald,

Chevalric had hetzelfde probleem en dat was dus de aandrijfas (Zie een dagje sleutelen in Blesdijke)
Markparket

Berichtdoor Ronald300D » 14 dec 2009, 00:32

Hoi MArk.
Heb nog even het topic nagekeken en het lijkt er sterk op.
Jammer dat er niet meer foto's en uitleg bij staat ;-)
Om de boel te checken kan ik de ashoes gewoon naar binnen schuiven, of hoe haal ik die ijzeren klemmen los?
Groetjes,

Ronald
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Chevalric » 14 dec 2009, 10:21

Hoi Ronald,

Klinkt inderdaad exact als het probleem dat ik ook had.
Geen speling in de draairichting maar een uitlsag van ongeveer 5 cm in de lengterichting van de steekas.

2 jaar lang heb ik rondgereden met dit probleem, op en neer naar Zweden en Noorwegen en altijd dat gekloenk, vooral in de eerste 2 versnellingen.
Nooit vond ik wat het nou echt was, Wiebren, Mark en Momo hebben in de auto gereden en niemand had een echt idee tot Mark onder de auto stond en even ging hangen aan de steekas en bekand opzij viel vanwege de zijdelingse beweging.
Het bleek dus niet de hardyschijf te zijn wat veel mensen eerst dachten.
Nieuwe steekas erin aan de linkerkant en hoppa gekloenk weg.

Na voorzichtig onderzoek bleek dat het lager (homokineet toch?) aan de kopsekanten van de steekas aan beide kanten volledig aan gort gereden waren en de as daardoor heen en weer kon.
Het lager lag in kleine stukjes metaal in het vet te drijven.

De as heb ik nog thuis liggen, als je foto's wilt zien, moet je dat maar even aangeven, dan maak ik die voor je.
Kan even duren het is de laatste week voor de vakantie en dan is het op een middelbare school altijd een gekkenhuis helaas.

Grtz Marc
Chevalric

Keer terug naar Techniek