[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Een dagje sleutelen in Waarland : Techniek - 55

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 jan 2025, 12:40

Een dagje sleutelen in Waarland

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 07 dec 2009, 21:48

Afgelopen zaterdag waren er een paar trouwe Waarlandgangers, zelf was ik er pas einde van de middag, moest werken in Waardenburg. Nog wel kunnen dineren met SGT Peppers en Govert.
Het voordeel van dit werk was wel dat ik vrijgesteld was van de sinterklaas verplichtingen. Zodra je zelf uit de kleine kinderen bent en mag aanschuiven bij zwagers en schoonzusters met hun kleine kinders, is het toch anders.
Helaas kwamen er onverwacht zondag ook nog verplichtingen van het werk om de hoek kijken, zodat ik Donkerbroek ook moest annuleren, dat had ik wel graag meegemaakt, net als de vorige edities, die ook gezellig waren.
Maar met de kerstvakantie in het vooruitzicht wordt iedereen zenuwachtig en moeten dingen ineens klaar, maar voor 200% ben ik wel je man.

Heb er ook nog een auto bijgekocht, komt 18 december, nee geen Benz, maar wederom een Ford Courier! Mooi klusje voor in de kerstvakantie, hoeft niet veel aan te gebeuren, nieuwe APK erop (verloopt februari 2010) en intimmeren, kan deze wagen op het werk blijven staan, kan ik met de Benz heen en weer en terrein rijden met de Ford, althans dat hoop ik. Anders heb ik er een goedkoop tweede wagentje bij, grijs kenteken en wordt zakelijk gereden.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Govert » 08 dec 2009, 00:56

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 12:05

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 13 dec 2009, 00:57

Jo, mijn beurt om verslag te doen van een dagje sleutelen in Waarland.

Naast de vaste bewoners Jaap een Govert was ook Kamiel komen opdagen. Sleuteldag begint met koffie en taart

Klussen van de dag: Kamiel heeft een lekke CV en een niet functionerende blower. Dat laatste was snel opgelost met een nieuwe zekering. De lekke CV was nog even zoeken. Om de zoektocht te vergemakkelijken had Kamiel de 'Christine' meegenomen, een vacuumpomp. Maar Christine weigerde dienst, kennelijk niet in de stemming. En daar was Govert het weer niet mee eens.

Uiteindelijk bleek de condoom van het element van linker achterdeur lek in gesloten toestand (dubbelgevouwen), en niet lek als het slot open was. Na enig zoekwerk in de ijzer voorraad winkeldochters achter in de Trouwkoets kon ik Kamiel verblijden met een nieuwe :-)

En na uitleg hoe je het condoom juist aanbrengt was de klus snel geklaard.

Bij de Trouwkoets wilde ik de dorpelkoppen gaan controleren. Na consultatie van de mannen die daar wat meer verstand van hadden besloten de spatborden te laten zitten en de spatlap achter het wiel weggehaald voor inspectie.

Dat valt mee, vrijwel helemaal gaaf. Toch maar even doorpeuren met een schroevendraaier zei Kamiel. En zie hier het resultaat.....

Shit......Direct maar een afspraak gemaakt met Jaap. De Trouwkoets is begin februari welkom. Linker spatbord is niet meer helemaal fris, ik ga een paar proberen te scoren bij Ivo van Dijk.

Hier nog een foto van de binnenkant, gemaakt door het nieuw inspectieluik. Met enige moiet is te zien dat de eerst 20 cm flink is aangetast door roest, daarachter ziet het er nog goed uit.

Verder nog wat leed aan de borgmoer van het luchtfilterhuis van Govert. Probleem: de moer wil er nier meer af. Daar zijn 2 grote kerel ruim een half uur mee zoet geweest.

Verder nog een oplossing gevonden voor het probleem van het losse rubber strip naast de voorruit. De tip van Govert: "Het doel heiligt de middelen, als het maar origineel MB is: Leukoplast uit de verbanddoos"

Daarna hebben we onze wonden gelikt en dag de dag waardig afgesloten.

Jaap, Govert, Kamiel, bedankt voor een gezellige sleuteldag.
Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Jacob » 13 dec 2009, 01:38

Jammer Caspar ik had je graag weer even gesproken het ziet er weer gezellig uit,
zeker met zo'n zelf gebakken taart,zelf gedaan ??????
Maarja je kent het wel he als jong gezin.
Moeders is het even een weekeinde ontvlucht.
En ondergedoken op Texel.
En ik ben nog aan het wachten op de achterste ABS sensor.

Maar wat is Jaap daar eigenlijk aan het slachten???

Jacob.
Jacob

Berichtdoor Jacob » 13 dec 2009, 02:45

Jammer Caspar ik had je graag weer even gesproken het ziet er weer gezellig uit,
zeker met zo'n zelf gebakken taart,zelf gedaan ??????
Maarja je kent het wel he als jong gezin.
Moeders is het even een weekeinde ontvlucht.
En ondergedoken op Texel.
En ik ben nog aan het wachten op de achterste ABS sensor.

Maar wat is Jaap daar eigenlijk aan het slachten???

Jacob.
Jacob

Berichtdoor JaapW114 » 13 dec 2009, 11:28

Hier ben ik een door mijn vriendin gebakken appeltaart aan het slachten.

Verder een erg nuttige dag gisteren in Waarland, ik denk voor iedereen, Govert heeft zijn hoogte verstelling van zijn bestuurdersstoel gerepareerd, handel was afgebroken, Camiel zijn CV en blower gerepareerd, Caspar heeft ontdek dat er achter spatlappen ook dingen zitten die je liever niet ziet, roest in een gevorderd stadium. Zelf had ik nog een motortakel gescoord en deze opgehaald, Govert heeft de kleppen van mijn Benz gesteld en er is een werklamp aan de achterbumper gemonteerd, welke gelijktijdig met de achteruitrijverlichting wordt ingeschakeld. Ik kom nogal vaak op plaatsen waar een fatsoenlijk mens niets te zoeken heeft en daar is het nogal donker. Nu staat een W114/115 niet bekent om zijn geweldige achteruitrijlampen, wel 21 Watt per stuk maar een heel klein truttig reflectortje erachter, het brandt, maar je ziet er niets mee. Erg lastig in het donker als je een toch al slecht begaanbaar pad achteruit af moet. Volgende week ook even zo'n lamp op de aanhanger monteren, dan wordt ook het achteruit rijden weer een feest. Wil dan ook meteen twee grote verstralers op de voorbumper plaatsen, puur voor het werk in de nachtelijke uren. Nog gedineerd met Camiel en Govert, dus ook de zaterdagavond sleutelend besteed en om 23.00 uur ging een ieder weer richting huis.

Jaap

Voorde oplettende lezer, het ontbrekende rubber waar de uitlaat in hangt is inmiddels ook weer geplaatst.<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/12/13 10:30

JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 13 dec 2009, 11:31

Het rijdende magazijn van de Trouwkoets

JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 13 dec 2009, 11:33

Tevens had Caspar de standkachel welke uit de Trouwkoets komt meegenomen, deze is bedoelt om in mijn Benz te bouwen. Zal wel een aardig project worden, al ziet Govert het allemaal positief in.

JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 13 dec 2009, 11:35

Gesprek op niveau tussen Caspar en Camiel.

JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 13 dec 2009, 11:41

De motortakel, de arm ligt nog binnen, deze was verlengd geweest en weer ingekort. Alleen vind ik mijn laswerk beter, dan dat van de vorige eigenaar, dus de las eruit geslepen, opnieuw gelast en er twee platen aan de binnenkant in gelast. Toch wel prettig als er wat zwaars in hangt en de last naar de arm toe komt, in plaats van dat de arm naar de last toe komt.

<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/12/13 16:41

JaapW114

Berichtdoor Govert » 13 dec 2009, 19:42

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 12:05
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor peter200 » 20 dec 2009, 13:19

Gisteren was weer een leerzame dag in Waarland

Op het programma stond vandaag de distributieketting en kettingspanner preventief vervangen mede omdat mijn Benz nu bijna een km stand heeft van 230 dkm.
Jaap had nog de oude motor een M102 van Jacob staan dus daar gingen we (Camiel,Govert en mezelf)
eerst maar mee aan de slag om te kijken hoe een en ander in mekaar zit en om niet voor
verrassingen te komen staan.
Govert en Jaap hadden foto's gemaakt dus die zullen vandaag of morgen wel geplaatst worden
om het wat duidelijker te maken.
Het bleek dat het niet al te moeilijk was ,eerst de ketting schakel eruit geslepen,daarna
de ketting even vastgezet met een staaldraadje zodat ie niet naar onderen wegschiet,een
kant van de ketting losgehaald van het tandwiel en daar de nieuwe voor in de plaats gezet
en voor even vast gezet met het oude schakeltje en toen doorgedraaid totdat ie weer bovenkwam.
Kettingspanner moest er volgens de wis cd er eerst uit maar dat hadden wij pas later gedaan,
iets wat niet zo'n probleem is.
Volgens mij is het niet nodig om die te vervangen want je ziet niet echt dat ie versleten is
maar heb het voor de zekerheid maar gedaan.
Dit alles daarna op mijn m102 motor uitgevoerd met het verschil dat we nu nadat we de dynamo
opzij hadden geschoven wel eerst de kettingspanner eruit hadden genomen.
Daarna de ketting vast geklonken wat niet zo makkelijk ging maar met wat hulp van Jaap is
dat klusje ook weer geklaard.
De nieuwe kettinspanner er weer opgemonteerd
Dit klusje is niet iets om in je eentje te doen want dan kom je handen te kort.
Omdat we de kleppendeksel eraf hadden heeft Govert gelijk mijn kleppen nog even gesteld.
Ook de olie ververst met gelijk een nieuw filter.
Samen met Govert nog even een proefritje gemaakt maar geen rare bijgeluiden gehoord
Prijs van de ketting en spanner was bijmekaar 137 euro incl.btw dus voor het geld hoef je het niet te laten en je zit weer wat rustiger in je auto.
Nog even gedineerd met Jaap en om 21 uur weer richting huis gereden

Jaap,Govert en Camiel,bedankt voor jullie hulp.

Groeten Peter
peter200

Berichtdoor Tinus60 » 20 dec 2009, 14:33

Ik ben erg nieuwschierig naar de fotoreportage etc. want ik moet het ook gaan doen met die van mij.

groet,
tinus60
Tinus60

Berichtdoor JaapW114 » 21 dec 2009, 19:48

Hierbij een paar foto's van het distributie verhaal van Peter. Terug kijkend is het een werkje wat met twee man prima te doen is.
Voor degene die het ook willen doen, de kettingspanner moet gedemonteerd en gemonteerd worden met een imbussleutel 17 mm, deze zal niet iedereen in zijn bezit hebben, wij hebben hier een koppelmoer (hoge moer) M10 voor gebruikt, dit gaat prima en is veel goedkoper dan een imbus 17 mm aan te schaffen en deze toch nooit meer te gebruiken. Ook tijdens het plaatsen van de kettingschakel welke geklonken dient te worden, even een doekje in de motorruimte plaatsen, mocht het schakeltje vallen, dan hoef je niet de auto op zijn kop te houden en te schudden tot het er weer uit valt.

JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 21 dec 2009, 19:52

Oude en nieuwe ketting zijn met een open verbindingsschakeltje met elkaar verbonden. Zaak is nu beide kettingen onder spanning houden, zodat het verbindingsschakeltje niet in de motor kan vallen. Met twee man gaat dit makkelijk.

JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 21 dec 2009, 19:53

Met drie man gaat het nog makkelijker, hier zit Govert in de smeerkuil en draait met een ratel de krukas in de rondte.
Wat een samenwerking! <br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/12/21 18:54

JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 21 dec 2009, 19:56

Uit voorzorg de uiteinden van de ketting met ijzerdraadjes even tijdelijk vast gezet, totdat de verbindingsschakel dicht geklonken is.

JaapW114

Berichtdoor Tinus60 » 21 dec 2009, 20:08

Ziet er gemakkelijk uit, maar kan je ook de ketting van febi mc 11118 met visje gebruiken. ik las ergens dat de eerste kettingen ook met deze sluiting waren uitgevoerd.

groet,
tinus60
Tinus60

Berichtdoor henklith » 21 dec 2009, 20:21

Visjes zijn uit denk ik.
ook een fietsketting (zag ik laatst) zit tegenwoordig met een klinkje vast.
Groet, henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/12/21 19:22
henklith

Berichtdoor JaapW114 » 21 dec 2009, 21:37

Tinus,

Mijn voorkeur zou ook naar een visje uitgaan. Echt veel ruimte om te klinken heb je namelijk niet. Ik heb met visjes alleen maar goede ervaringen.
Maar de originele Mercedes ketting heeft niet de uitsparingen voor een visje en het verbindingschakeltje heeft ook te korte pootjes daarvoor. Dus je moet wel klinken. Wij hebben er een bankhamer achter gehouden en aan de voorzijde even met de koudbeitel zinvol geweld toegepast.

Jaap
JaapW114

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek