[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Onderste draagarm verwijderen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:47

Onderste draagarm verwijderen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Onderste draagarm verwijderen

Berichtdoor Antoontje » 13 dec 2009, 00:39

Goedendag, ik heb vandaag een probleem opgedaan, ik wou mijn draagarm vervangen waar de onderste fusee in zit.
dus ik beer alle bouten los die er aan vast zitten en pak een moker om de draagarm bij de bovenste en onderste fusee los te krijgen. Hij zit dus vast bij de onderste fusee die in de draagarm zelf zit, en bij de fusee van de bovenste draagarm.

na een aantal aardige klappen op de naaf is deze dusdanig vervormt dat het lagerhuis er niet meer oppast. maar er is geen beweging gekomen in de draagarm zelf.

Heeft iemand tips hoe ik dat gekke ding los kan krijgen zonder de bovenste fusee te beschadigen, alleen de hoes beschadigen is geen probleem, want die vervang ik toch.

Voor de duidelijkheid, ik wil dus de draagarm met onderste fusee in zijn geheel vervangen vervangen.<br><br>Post edited by: Antoontje, at: 2009/12/12 23:41
Antoontje

Re:Onderste draagarm verwijderen

Berichtdoor Toontje » 13 dec 2009, 07:20

probeer eens een fusee trekker of wig
zijn die vreemde dingen een wig is ook zo'n soort iets wigvormig met gleuf in de midden
groetjes toontje

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Antoontje » 13 dec 2009, 10:50

ja, we hadden al een wig geprobeerd, (alleen dan zonder gleuf in het midden)

een fusee trekken snapte we niet.

vandaag gaan we nog eens kijken, en anders slijpen we de complete draagarm in 10 stukken. hij moet vandaag los!

het lullige is dat ik gister wat meer klusjes wou had gedaan (remmen en dynamo) die allemaal goed verliepen, dus ik was op dreef, maar na 2,5 uur op de draagarm rammen word je niet vrolijk.
Antoontje

Berichtdoor Antoontje » 13 dec 2009, 21:30

Ha! gelukt!
we hebben het volgende gedaan;
stap één was het losmaken van de bovenste fusee, met een aantal klappen van onderaf op de moer en hij schoot lost (grote opluchting)
toen de onderste, die leek alsnog niet los te komen, maar toen hebben we op de zijkant geklopt. en viel hij er ook zo uit.

er viel me ovrigens nog iets op, de hartlijn van de bovenste en onderste fusee wijst naar het midden van de band dit duidt op centerpoint steering. ik dacht dat dit alleen voor de S-klasse was. (W116 enz)
Antoontje

Berichtdoor bluemoon me » 13 dec 2009, 21:53

hoi mensen,
ook ik moet de onderste draagarm eruit halen omdat de rubber va ongeveer 8 cm rond aan de chasisophanging vervangen dient te worden. Dus als ik het wel heb moet je daarvoor ook de spiraalveer inklemmen zodat de druk eraf is om het scharnierrubber te kunnen vervangen? En waar kun je deze rubber bestellen. Hetzelfde geld voor de rubber van de bovenste draagarm in het chasis.? (300TD)
gr Bram ut limburg.
bluemoon me

Berichtdoor MBvO » 15 dec 2009, 00:36

Nou weet ik niet precies waar je het over hebt Antoontje met dat centerpoint steering (ga ik zo even googlen, weer wat bij te leren) maar heeft dat iets te maken met dat de wielen van veel Mercedessen zo typisch een beetje lijken te kantelen bij grote stuuruitslag?
MBvO

Keer terug naar Techniek