[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:41

Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor W123liefhebber » 10 maart 2009, 22:53

Ik heb een 230E uit 1982. Auto loopt prima maar er is één irritant probleem dat ik maar niet opgelost krijg. Het gaspedaal is een soort aan/uit schakelaar. Of geen gas of volgas. Ik overdrijf nu een beetje maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel. Ik heb het hele gasstangenstelsel losgehad. Alles schoongemaakt en weer gesmeerd. Ook de glijstang achter het gaspedaal en de overbrenging in het interieur. Heeft wel iets geholpen maar het is nog steeds niet zoals ik zou willen. Ook de gasklep zelf gaat voor het gevoel, nadat ik het stangenstelsel losgekoppeld had, soepel open en dicht. Ik heb echter niet getest met draaiende motor. Het is vooral een probleem bij het wegrijden en het rijden in de eerste versnelling. Daarna heb ik er weinig last meer van.
Op de werkplaats CD-rom staat wel iets over ombouwen maar dat is volgens mij alleen van toepassing op de eerste types met 230E motor en niet op die van mij.
Ik sta op het punt een compleet nieuw stangenstelsel te bestellen maar weet niet zeker of het daaraan ligt.
Dit probleem moet toch bij meer 230E's voorkomen?
Ik heb ook nog de kleppen gesteld, bougies, bougiekabels verdeler en verdelerkap vernieuwd. En geklooid met de afstelling van het ontstekingstijdstip.
Welke techneut heeft nog een goede tip voor mij?

Gelukkig heb ik nog 3 W123 diesels die heerlijk soepel rijden. Dus ik geniet dagelijks van deze geweldige auto's.
W123liefhebber
 


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor aernout » 10 maart 2009, 23:38

Ik heb een 230E uit 1982. Auto loopt prima maar er is één irritant probleem. Het gaspedaal is een soort aan/uit schakelaar.

Je snapt het al, ik heb dit ook!
alleen ik heb een automaat, dus vooral bij achter uit rijden werden we in het begin domweg gelanceerd!
Nu kunnen we er allemaal goed mee overweg, ook de reden dat ik er nog niets aan heb geprobeerd te doen ...

Maar ik ben ook zeer benieuwd naar de oplossing!

Ikzelf GOK op ruimte op de bevestiging van het pedaal, en door er kracht op te zetten gaat het geheel wringen en dus moeilijk lopen ....
Ik kan er natuurlijk giga naast zitten

groeten,

Aernout
aernout
 


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor MB280E » 10 maart 2009, 23:42

Had bij mijn 280 in het begin ook ongeveer dat probleem. bij mij waren het de verschillende scharnierpunten die door de lange stilstand vast waren komen te zitten. reinigen en smeren was bij mij de oplossing. En er zijn redelijk wat scharnierpunten.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor roberts49 » 11 maart 2009, 00:08

In de data-base W123 staat voor dit probleem een prima oplossing ,werkte bij mijn 230E ook prima! Gr Robert Snijder
roberts49
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 16 jan 2008, 21:29


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor aernout » 11 maart 2009, 00:20

wees eens iets specifieker als je wilt!
ik denk dat je daar wel wat mensen blij mee kunt maken!

gr.

Aernout
aernout
 


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor SgtPeppers » 11 maart 2009, 00:23

Ik heb er ook een beetje last van (op benzine is het overigens veel meer, op LPG bijna niet…), maar heb ook een grote speling (2,5 cm ongeveer) op het pedaal, hebben jullie dat ook?
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor roberts49 » 11 maart 2009, 08:59

Ik kende dit probleem en heb het ook proberen op te lossen door smeren
en op de juiste manier afstellen van de speling maar het werd er alleen erger door. Het komt er op neer dat je de gas veer op een ander punt aan laat grijpen zodat hij liniair uit getrokken wordt. Je maakt een ander afsteun punt voor deze veer onder het luchtfilter. Robert
roberts49
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 16 jan 2008, 21:29


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor jan280CE » 11 maart 2009, 09:08

En dan hierbij de link naar het art.
http://forumw123de.h1168362.serverkompe ... artlang=de
jan280CE
 


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor Jeroen » 11 maart 2009, 09:44

Ik heb ook deze problemen gehad op mijn 200-M102 motor. Ook bij mij was het een combinatie van alle stangetjes, scharnierpunten e.d. Maar let ook even op het gaspedaal zelf! En bij mij ontbrak er ook een veertje op de carburateur.


succes jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor W123liefhebber » 27 maart 2009, 17:21

Bedankt voor jullie tips, maar ik heb alles al losgehad schoongemaakt en gesmeerd. Ook de glijstang van het gaspedaal in het interieur. Het heeft echter allemaal onvoldoende geholpen. Ik denk er nu over de gasklep zelf te gaan demonteren, reinigen en kijken of ie niet ergens klemt. Met de K-jetronic heeft het in ieder geval niets te maken, want op LPG heb ik hetzelfde probleem. Anders ga ik als dat nog te krijgen is een compleet nieuwe gasstangset bestellen.
Maar nieuwe tips blijven welkom!!!

Groet,
Wil van Dijk
Leersum
W123liefhebber
 


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor JohanM » 17 dec 2009, 13:27

beste Wil,
ik ben benieuwd of je nog gevorderd bent?
Heb je inderdaad de oplossing van die duitse link uitgeprobeerd / hielp dat?
Ik heb namelijk zelfde probleem, met ook een 230E van 1982. Alle scharnierpunten en stangen gesmeerd, door Harry van KlasseKlassiek naar laten kijken die de 'spinnekop'(? ik heb er niet veel verstand van) heeft schoongemaakt en de gasklep bekeken, maar levert allemaal niets op.
Heb wel het idee dat het wat beter is wanneer ie koud is, herkenbaar?
Ben benieuwd, groet,
Johan
Avatar gebruiker
JohanM
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 14 okt 2008, 19:36
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor W123liefhebber » 17 dec 2009, 23:14

Hallo,

Ik ben nog niet zo heel veel opgeschoten. Aan de spinnekop kan het helemaal niet liggen want die van mij heeft hetzelfde euvel als ik op LPG rij. De spinnekop wordt dan helemaal niet gebruikt.
Ik denk zelf dat het te maken heeft met de gasklep. Deze scharniert volgens mij niet goed. Waarschijnlijk iets uitgesleten waardoor er te veel speling is ontstaan. Je krijgt dan een soort dood punt. De gasklep is het enige onderdeel dat je zowel op benzine als op LPG gebruikt.
Ik heb al het andere al uitgeprobeerd. Stangenstelsel helemaal schoongemaakt en gesmeerd. Verdelerkap en rotor vervangen, nieuwe bougies en bougiekabels. Ontsteking afgesteld, noem het maar op.
Het enig dat ik nog niet gedaan heb is de gasklep gedemonteerd. Is best veel werk, lijkt het, dus daar wacht ik mee tot de zomer. Het kan niet anders dan veel andere 230E rijders moeten ook last hebben van dit fenomeen.
Mocht jij de oplossing vinden dan hoor ik dat graag. Ik ben verder heel tevreden met de auto. Rijdt prima op benzine en op LPG. De koudstart op LPG is ook probleemloos. Het verbruik op LPG is 1 op 8.

Veel succes
Wil van Dijk
Leersum
0622222727
W123liefhebber
 


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor aernout » 18 dec 2009, 00:09

ff heel simpel gedacht!

Is het zo dat alleen 230E rijders dit probleem hebben?
Automaat of handbak maakt (uiteraard) niet uit.
Wat is het verschil tussen de 230E en laten we zeggen een 240D betreft het mechaniek gekoppeld aan het pedaal?

Als voorbeeld: ik ga er gemakshalve maar van uit dat alle pedalen gelijk zijn inclusief de montage ... die zal het dus niet zijn ...
Vanaf waar treed het verschil op ???

Die zogenaamde gasklep, die dus in werkelijkheid een lucht klep is, zou het best wel eens kunnen zijn ... of iets wat er direct mee te maken heeft (qua vormgeving / montage)
aernout
 


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor JantjeV8 » 18 dec 2009, 00:15

De W201 met m102 waarvan ik de distriutie heb vervangen had precies hetelfde euvel.
Na het vervangen van de ketting was dat euvel nog niet volledig over wat ik eigenlijk wel verwacht had.
Ontsteking, kleppen stationairloop etc stonden op een gegeven moment ontzettend nauwkeurig afgesteld. Toen was het al veel minder.

Uiteindelijk iets aan de co afstelling gedraaid, op goed geluk wat rijker gedraaid, ook de co-schroef op de verdamper zo gedaan en het was compleet over. Ronduit geweldig om mee te rijden!!
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor Martin66 » 20 dec 2009, 23:35

Ik heb een 280E van 1981 (automaat) en herken het probleem, ik heb er ook last van. Als ik het gaspedaal niet heel voorzichtig bedien, dan schiet-ie in z'n 1 en in de achteruit bijna weg. En verder laat het gaspedaal zich vrij schokkerig bedienen.
In eerste instantie heb ik alle scharnierpunten van het stangenstelsel en gaspedaal schoongemaakt en gesmeerd, maar dat had niet het gewenste effect. Omdat ik het gaspedaal ook vrij zwaar vond gaan (naar verhouding is veel kracht nodig), heb ik de veer van de gasklep verwijderd. Er zit namelijk ook nog een trekveer op de stang van het gaspedaal zelf. Hierdoor is het wel wat makkelijker geworden, maar nog steeds gaat het niet erg soepel.
Ook ik heb geen idee wat de werkelijke oorzaak is en hoop dat iemand dat wel weet. Je leert ermee te leven, maar daarmee is het probleem niet over...

Groet, Martin
Martin66
 


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor JantjeV8 » 21 dec 2009, 08:43

ALs je het rustig beredeneerd dan denk ik dat een verkeerd mengsel brandstof-lucht hier een grote rol in speelt.
Op het moment dat een te schraal mengsel wordt aangezogen verbrand het wel, maar zonder vermogen af te geven. De verbranding zal ook niet volledig zijn. Een paar omwentelingen verder is er van die omwentelingen opgeteld voldoende mengsel aanwezig om wel vermogen af te geven. Ondertussen heb je je gaspedaal ook al weer wat verder ingedrukt. De verhouding van het verkeerde mengsel wordt dan wat kleiner en daardoor heb je op hogere toeren het niet direct in de gaten.

Het is maar een theorie die uit ervaring is ontstaan, maar ik denk dat het een kleine moeite is om je CO eens nauwkeurig af te laten stellen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor W123liefhebber » 21 dec 2009, 10:26

Hoi jantje,

Ik heb al eens iets laten veranderen aan de CO² afstelling. Het leek daarna wel iets beter te gaan bij het gasgeven. Wat natuurlijk wel vreemd is, is het feit dat dan zowel de afstelling op LPG als die op benzine allebei niet goed afgesteld zijn. Er is namelijk totaal geen verschil als ik op LPG of op benzine rij.
Inderdaad is de klep die ik als gasklep omschreef in feite een luchtklep. Eigenlijk heb ik dus geen gaspedaal maar een luchtpedaal....
Omdat het verschijnsel dus zowel op LPG als op benzine hetzelfde is ben ik aan iets mechanisch gaan denken en bleef alleen de luchtklep of het stangenstelsel dat de luchtklep bediend over. Dat dacht ik tenminste.
Maar naar aanleiding van jouw post ga ik toch nog maar eens sleutelen aan de afstelling.
Vlak bij de luchtklep zit in het stangenstelsel van de bediening van die klep overigens nog een schakelaar die de brandstoftoevoer elektronisch afsluit, bij bijvoorbeeld ga loslaten. Op die plek zit een overbrenging in het stangenstelsel waarbij eigenlijk pas na een paar centimeter beweging van het gaspedaal de luchtklep gaat bewegen.
Volgens mij zit die elektronische benzineafsluiter niet op de eerste versies van de 230E. Deze is pas later standaard geworden om wat benzine te bezuinigen. Mijn 230E is uit 1982.

Groet,
Wil
W123liefhebber
 


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor Bob » 21 dec 2009, 20:58

Hallo wil volgens mij is de zg luchtklep die jij beschrijft (de grote klep die je ziet als je het luchtfilter verwijderd) de lucht hoeveelheids meter. Op moment dat je het gaspedaal intrapt (onder de grote klep) zal de motor meer lucht aanzuigen waardoor deze klep meer naar beneden wordt getrokken. Hieraan zit het mechanisme dat dan meer benzine inspuit.
Spreekt vanzelf dat die grote klep zeer soepel moet lopen (kan je simpel met je vinger indrukken en moet dan soepel terug komen) om altijd een correcte brandstof/lucht verhouding te garanderen zoals de Hr Bosch dat had gedacht.

Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor aernout » 21 dec 2009, 21:19

Bob, helaas niet geheel correct wat jij zegt ...

Je hebt qua werking geheel gelijk betreffende het Kjet systeem.
Maar de schijf (!) die omschrijft is niet de klep (!) waar het hier over gaat.

Er is ook nog een luchtklep (in de volksmond gasklep)(bediend door het gaspedaal) die de gemengde brandstof toevoer naar het inlaat spruitstuk opent/sluit.

Hoe verder die open staat, hoe harder de motor zuigt, hoe meer de luchtschijf opgetild word, de meer benzine erbij komt ....
aernout
 


Re:Slecht doseerbaar gaspedaal van 230E

Berichtdoor Jaap123 » 21 dec 2009, 23:22

Martin,

ik zou de veer toch maar weer monteren op de gasklep. Als er iets losschiet in de verbinding met het gaspedaal zorgt deze veer ervoor dat de gasklep altijd dicht gaat (en dus niet ongecontroleerd open blijft staan).
Gewoon een puntje veiligheid dus.

Jaap123
Jaap123
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 70 gasten

cron