Beste techneuten,
Hierbij een Parkeerplaatstopicje omdat deze vraag niet over mijn 300D gaat maar over mijn 1.8D (Ford Fiesta 1996, geen turbo, 60 pk, km-stand 196.000).
Ik merk, tot zover eigenlijk alleen als ik op de snelweg rij, dat de motor regelmatig een beetje inhoudt. Het voelt precies zo alsof je een stevige windvlaag van voren krijgt, of een vrachtwagen inhaalt. Alleen... voelt het ook zo zonder wind en zonder vrachtwagens.
Lucht- en brandstoffilter waren oud, dus die heb ik vervangen, maar dat heeft niet geholpen. Het voelt alsof hij niet genoeg brandstof krijgt bij continue snelheid, maar hij trekt wel door in de versnelling als je meer gas geeft.
Olie en filter is 6000 km geleden vervangen (10W40 halfsyntheet, volgens specificatie).
De motor schudt niet, rookt niet, verbruikt amper olie (laatst 400 ml. bijgevuld na 6000 km), loopt mooi stationair en bij loopt bij gasgeven in neutraal ook normaal door de toeren en komt normaal op temperatuur.
Ik gloei dubbel voor anders start hij moeilijk bij temperaturen rond 0, dit kan aan oude gloeiers liggen (5 jaar) of misschien slechte compressie? De accu (64Ah) is 1 jaar oud. Na dubbel gloeien start hij met een slag of 2-3 en daarna loopt hij prima, dus starten is het probleem niet wat mij betreft.
Distributieriem is zo'n 16.000 km. geleden vervangen.
Wel zijn de klepsteelrubbers wat slecht want ik had laatst wel rook bij plots gas loslaten na hard rijden, maar het olieverbruik is beperkt.
Edit: Het is een motor met hydraulische klepstoters, dus manueel stellen is niet nodig voor zover ik weet.
Iemand een idee wat de reden voor dat inhouden zou kunnen zijn?<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/12/17 11:07