[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Diesel houdt een beetje in op de snelweg : Van alles en nog wat....

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 14:09

Diesel houdt een beetje in op de snelweg

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Diesel houdt een beetje in op de snelweg

Berichtdoor MBvO » 17 dec 2009, 12:06

Beste techneuten,

Hierbij een Parkeerplaatstopicje omdat deze vraag niet over mijn 300D gaat maar over mijn 1.8D (Ford Fiesta 1996, geen turbo, 60 pk, km-stand 196.000).

Ik merk, tot zover eigenlijk alleen als ik op de snelweg rij, dat de motor regelmatig een beetje inhoudt. Het voelt precies zo alsof je een stevige windvlaag van voren krijgt, of een vrachtwagen inhaalt. Alleen... voelt het ook zo zonder wind en zonder vrachtwagens.

Lucht- en brandstoffilter waren oud, dus die heb ik vervangen, maar dat heeft niet geholpen. Het voelt alsof hij niet genoeg brandstof krijgt bij continue snelheid, maar hij trekt wel door in de versnelling als je meer gas geeft.
Olie en filter is 6000 km geleden vervangen (10W40 halfsyntheet, volgens specificatie).

De motor schudt niet, rookt niet, verbruikt amper olie (laatst 400 ml. bijgevuld na 6000 km), loopt mooi stationair en bij loopt bij gasgeven in neutraal ook normaal door de toeren en komt normaal op temperatuur.
Ik gloei dubbel voor anders start hij moeilijk bij temperaturen rond 0, dit kan aan oude gloeiers liggen (5 jaar) of misschien slechte compressie? De accu (64Ah) is 1 jaar oud. Na dubbel gloeien start hij met een slag of 2-3 en daarna loopt hij prima, dus starten is het probleem niet wat mij betreft.
Distributieriem is zo'n 16.000 km. geleden vervangen.
Wel zijn de klepsteelrubbers wat slecht want ik had laatst wel rook bij plots gas loslaten na hard rijden, maar het olieverbruik is beperkt.
Edit: Het is een motor met hydraulische klepstoters, dus manueel stellen is niet nodig voor zover ik weet.

Iemand een idee wat de reden voor dat inhouden zou kunnen zijn?<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/12/17 11:07
MBvO

Re:Diesel houdt een beetje in op de snelweg

Berichtdoor Govert » 17 dec 2009, 13:02

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 00:01

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MBvO » 17 dec 2009, 16:05

Weet iemand of de Fiesta, net als de Benz, meerdere dieselfilters heeft? Als er een tankfilter zou zijn is dat misschien het probleem. Ik vraag maar omdat het bij dit autootje allemaal veel minder zichtbaar is dan bij de Benz, van buitenaf.
Het filterpotje rechts naast de motor, op de afbeelding van Govert, heb ik net vernieuwd (en is ontlucht).

Klepspeling checken zou dus geen kwaad kunnen, maar ik twijfel of dat tot (dit) inhouden zou leiden.
B.v.d.!
MBvO

Berichtdoor Govert » 17 dec 2009, 17:53

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 00:03
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor MBvO » 17 dec 2009, 22:21

Dat je dat nog weet van die verwarmer Hé. Ik wist niet eens wat het was... gaat trouwens eerst naar verwarmer en dan naar filter. Vandaag de auto op de brug gehad, dieselleidingen gevolgd maar aan de onderzijde niets te zien, tank is alleen plaatwerk van onder. Vermoedelijk moet de achterbankzitting los en is er daaronder iets te vinden (mogelijk zit daar een filter op het aanzuigpunt), anders moet de tank er onderuit.
Als ik meer weet zal ik het posten, maar ik mag eerst op vakantie... naar Nederland!
MBvO

Berichtdoor brianm » 17 dec 2009, 23:58

probeer eens een beetje benzine in je tank te gooien (litertje)
of bij een groot tankstation te tanken
zit waarschijnlijk te veel oude brandstof in je tank
hierdoor krijg je vlokvorming met deze temperaturen
groet
brian
brianm

Berichtdoor MBvO » 18 dec 2009, 00:33

Twijfel een beetje over die benzine, heb er laatst al zo'n flesje Wynns dieselsysteem reiniger ingemikt, zou voldoende moeten zijn toch? Oude diesel valt wel mee, auto wordt veel gebruikt (>400 km per week) en zit maar een 30 liter tank in, dus sta bijna wekelijks bij de pomp. En... ik woon in (noord) Spanje, temperaturen zijn hier wel laag maar doorgaans rond/ boven vriespunt, moet OK zijn. Iig bedankt voor het meedenken!
MBvO

Berichtdoor Govert » 18 dec 2009, 10:07

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 00:03
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor MBvO » 18 dec 2009, 10:23

Bedankt, vandaag ff laatste dagje werken en dan mag ik mijn langste vakantie van dit jaar gaan vieren... 10 dagen :-) maar daarna ga ik hier zeker naar kijken. Vanmorgen de tank maar goed volgegooid in de hoop dat mijn vriendin er niet al teveel last van gaat hebben in de tussentijd.
MBvO

Berichtdoor wwwW123 » 18 dec 2009, 11:23

ik redeneer even mee; als de wagen bij gas intrappen wel doortrekt, kan het niet de tankfilter of een ander filter zijn lijkt mij.
ik denk ook aan ergens lucht trekken. mijn 240diesel houdt tegenwoordig ook een beetje in en ik had mijn tank en filters al gereinigd/vervangen.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor MBvO » 24 dec 2009, 17:12

Ook op vakantie wordt men wijzer... was gister bij de lokale Ford dealer met m'n moeders Ka dus meteen maar even gevraagd. Auto heeft geen tankfilter, maar het reeds door Govert aangehaalde verwarmertje schijnt intern nog wel eens te gaan lekken waardoor er lucht getrokken kan worden. Die kun je makkelijk en zonder schade overbruggen door de aanvoerleiding direct op het filter aan te sluiten (i.p.v. het originele aanvoerleiding-verwarmertje-filter) en dan zien of dat verschil maakt. Dus maar eens proberen na de vakantie.

@wwww123: als je schone filters hebt, dikke kans dat er lucht gezogen wordt bij de aanvoerleiding onderaan de tank, die is vaak vergaan (die ervaring had ik helaas al bij mijn 300D)
MBvO

Berichtdoor wwwW123 » 26 dec 2009, 15:52

leiding bij de tank zijn al vernieuwd :-). ontdekte wel, dat het bij dat handopvoerpompje wat nattig was en die 'verdikte' rubber slang (die er origineel op hoort) die naar de grote filter gaat,wil niet echt vast. zal em vervangen.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Keer terug naar Van alles en nog wat....