Hoi,
Ik ga hier het topic bijhouden die ingaat op het klaarmaken voor de wereldreis van de Saharagelber. We gaan in fases een rondje om de wereld reizen. We starten met het rijden door Oost-Europa en dan Uzbekistan, Kazachstan, Turkmenistan en nog wat -stan landen, door naar Mongolie. In de volgende fase gaan we verder oostelijk, wat we nog precies gaan doen weten we niet, maar we eindigen op de boot richting de VS en zetten daar de reis later weer verder voort. Dat zien we allemaal wel. De 300TD komt in elk geval niet meer thuis, die stallen we op eoa plaats en wij vliegen terug. Als we weer op reis kunnen vliegen we weer naar de Benz toe en gaan we verder.
In de afgelopen jaren is de wagen al aardig voorbereid maar nu moet alles perfect worden gemaakt.
Gewicht sparen is mijn motto, dus allerhande rotzooi meeslepen wat je niet nodig hebt is er niet bij.
De 300TD moet goed zelfstandig overal uit kunnen komen en de noodzakelijke tooling moet mee.
Een van de dingen die ons altijd ontzaggelijk veel tijd kostte was zodra we ergens stopten om de auto slaapklaar te maken en het potje te koken. Hier moesten we dus wat aan doen. Het koken was ook vaak een hoop gedoe, met een enkele gasbom kan je ook niet gemakkelijk gerechten maken (Dit is al gemaakt en de afgelopen reis hebben we hiermee proefgedraaid, foto's volgen).
Dit jaar heb ik ook een aluminium box gekocht, deze paste dan ook maar net, maar bleek erg, erg handig. Geen losse tas meer op het dak en meer ruimte in de auto. De kist is dus ook getest en mag op de vakantielijst blijven staan.
In Africa had ik de wens wel eens om een snorkel te hebben, misschien dat ik dat ik daar nog wat op verzin.
Het waterfilter is stuk en het motortje moet gefixt worden. Dit moet ik nog doen.
Ik denk dat een zonnescherm aan de zijkant van de auto een goede investering is, wanneer het regent kun je toch nog naast de auto zitten.
De banden blijft nog altijd een probleem, in het Midden-Oosten 2008 heb ik met AT banden gereden, die zijn allemaal stuk gegaan, 400 Euro foetsie.
Verhogen is nog altijd het grote probleem, keer op keer heb ik wat dingen geprobeerd maar nog nooit echt goed opgelost. Ik zoek een manier om de auto achter te verhogen en de nivoregeling af te sluiten. De nivoregeling vind ik op vakantie toch niet echt belangrijk.
de Unterbodenschutz (wat is dat duits toch mooi
zit er al onder en heeft in Turkije ergens op een berg mijn carter gered. Aangezien we toen ver van de bewoonde wereld waren was dat een hele dure actie geweest om daar weg te komen.
De airjack is afgelopen zomer in Talinn (Estland) van mijn dak gestolen, dus die moet ik weer opnieuw kopen.
De airjack in gebruik: Plaatst de 'luchtzak' onder een goede plek onder je auto en sluit de slang aan op de auto, via een eenrichtingsventiel wordt de luchtzak opgeblazen door een stationair draaiende motor.
Dan wil ik kijken dit jaar of er ook een handlier bestaat en of dat niet al te zwaar is om mee te slepen.
Ook moeten we stroom achterin zien te krijgen, ik denk dat ik bekabeling maak zodat ik achter 12V aansluitingen heb.
Een extra set verstralers lijkt me ook wel heel erg handig. Eventueel op het imperial en anders op de voorkant van de 300TD.
Afgelopen jaar heb ik ook een goede handdouche gevonden, nu voor de komende reis zou het handig zijn om een constructie te maken waar we de handdouche aan op kunnen hangen. Nog een hoop te doen dus.
De handdouche en een water jerrycan, dit werkt super, alleen moet ik nog iets verzinnen om die jerrycan wat steviger op de alu kist te kunnen zetten. Als de auto ietsje schuin staat krijg je niet alleen (koud) water op je hoofd maar ook de jerrycan
(foto: ergens in de Oekraine, aan een bosrand).
Post edited by: jurgen, at: 2009/12/16 12:27
Post edited by: jurgen, at: 2009/12/16 12:40
Post edited by: jurgen, at: 2009/12/19 14:49<br><br>Post edited by: jurgen, at: 2009/12/27 17:07