hahaha deze reactie had ik al verwacht.
Toch is het zo.
Een aantal grote duitse bladen geven het inmiddels ook toe bij de bandentests van 30 a 40 verschillende soorten banden. De remweg met een GOEDE zomerband is gewoon een wagenlengte korter met nat weer dan met een winterband. Dat komt omdat een winterband ontworpen is om op ijs en in sneeuw zeer goede grip te hebben.Daar zijn ze dan ook onverslaanbaar. Echter bij nat weer, is een goede zomerband onverslaanbaar qua afvoer van regenwater.Dan weegt het nadeel van het iets hardere rubber minder, daardoor is de remweg bij regen ook veel korter met een zomerband...ook al is het winter.
Daarom hebben winterbanden een plek in landen waar het vaak sneeuwt, ijzelt..en er platgereden sneeuw c.q. ijs op de weg ligt.Duitsland oosternijk zwitserland etc..
Maar naar mijn idee is dat in nederland maar ene paar weken per jaar het geval. Daarom is het idee om vanaf 7 graden celcius altijd een winterband eronder te zettten inmiddels achterhaald. Alleen dit is nog lang niet algemeen geaccepteerd en dat zal ook nog wel lang zo blijven. Geen probleem.
hier is het verrrasende verslag te lezen, zie ook in het midden van de pagina de grafiek, dan is het gelijk duidelijk.
http://www.stern.de/sport-motor/autowel ... 50649.html
Das Testergebnis fiel ebenso überraschend wie eindeutig aus: Ja. Bis zu 3,30 Meter betrug der Unterschied der Bremswege zugunsten des Sommerreifens (siehe Grafik). Damit ist die Sieben-Grad-Regel als Marketing-Märchen geplatzt<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2005/12/11 01:07