[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
moeizaam starten : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:24

moeizaam starten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:moeizaam starten

Berichtdoor MajikSimon » 19 dec 2009, 16:24

Tsja.Dat zijn van die dingen.Olie scheelt ook veel.Als je er 15w40 in hebt zitten, en dat zit al een tijdje, dan is dat swinters (vooral als het er al een tijdje inzit) echt stroop. Als het je echt wat waard is hem nu weg te krijgen zou ik de accu helemaal opladen, de olie eruit laten lopen en er even wat dunnere goedkope 10w40 indoen.(action?).Als de ewagen al weken staat, doe dan een 250- 500 cc in je oliefilter, gewoon erin gieten. Snel deksel erop, sleutel/dop 13, en direkt starten.Dat start vaak veel makkelijker.... je kan ook nog startpilot egebruiken etc, maar dat raad ik zeker niet aan.Is niet goed voor je motor...succes.
En haal idd die carteronluchting maar los.Snappen doe ik het niet helemaal maar alle beetje helpen.
MajikSimon

Berichtdoor Toontje » 19 dec 2009, 19:26

hoi hoi
Ik kan ht hele verhaal niet goed volgen geloof ik
Draaid de motor al je gaat starten nu heel slecht rond of wil die slecht aanslaan.
die ontluchting kan ik niet plaatsen als het daar van af moet hangen dat die sneller zou draaien of starten.
als de motor langzaaaaaaam rond draaid als die koud is zou ik het toch maar eens in het electrieke deel zoeken .
Bv aansluitingen op de startmotor of de start motor zelf.
dikke en dunne olie is wel leuk maar dat zal het verschil niet zijn.
als die koud moeilijk aanslaat dan zal de motor(compressie)of de verstuivers (zeikerts)zijn beste tijd hebben gehad.
je kan de wagen het beste aanslepen dan start die wel hoor en thuis brengen het is toch geen automaat.
en dan de compressie maar een slaten meten en de startmotor nazien of omruilen.
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JantjeV8 » 19 dec 2009, 19:30

10 of 15w40 maakt niet het verschil tussen wel of niet starten, wel tussen normaal en iets makkelijker starten.

Hoe zijn je gloeiers? Al eens doorgemeten?

Zorg dat je tussentijds je accu goed oplaad, of goeie startkabels ter beschikking hebt zodat je even flink door kunt starten.

Toen je startmotor goed draaide, komt er dan wel een walm uit je knalpijp?
Als je dan doorstart, zou je eens wat 'startpilote' in de luchtinlaat kunnen spuiten, let op kleine beetjes per keer.

Weet je ook zeker dat hij goed ontlucht? ALs je aan het starten bent, moet je er iemand bij hebben die de wartel op de verstuivers even een halve slag los draait. Komt er diesel uit dan gelijk weer vast draaien.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981

Berichtdoor donjohnson » 19 dec 2009, 23:01

er zit 10w40 in maar heb een half litertje 15w40 bijgeschud. dus dat zal het probleem niet moeten zijn denk ik.
heb hem nu laten slepen naar een verwarmde loods kijk even wat die doet als hij daar 2 dagen opgewarmd is. zodra die aan de praat is zal na mijn vakantie worden. dan gaat die ook direct weg voor hem compleet na te laten kijken.
met een zware starthulp hebben we geprobeerd had geen effect, zelfs geen merkbaar verschil.
hij draait momenteel heeeeel slecht rond. aanslaan zit er niet meer in.
gloeiers zitten er net 2 maanden splinternieuw in.
donjohnson

Berichtdoor MajikSimon » 19 dec 2009, 23:54

ik zeg ook niet dat een auto niet kan starten met 15w40. Maar bij een auto die niet wil starten bij deze temperaturen helpen alle beetjes.Dus dunnere olie, een heel volle akku idd , goed voorgloeisysteem idd alles wat iedereen al hierboven noemt.Sluit me aan bij wat jv8 en toontje zeggen...

EDIT: dat wat toontje hieronder schrijft wist ik niet....ik dacht dat een startmotor zijn rpm wel maakte ook bij slechte koolborstels, het is dus geen zwart-wit idee met de startmotor..<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/12/20 13:41
MajikSimon

Berichtdoor Toontje » 20 dec 2009, 07:26

hoi hoi
heb je hem tijdens het slepen niet geprobeerd aan te starten dan
als die zelfs met start hulp slecht rond draaid zou ik toch de startmotor maar eens bekijken begin je met het makkelijkste
Bv als je koolborstels de 1 wel goed gaat en de ander niet dan zal die het wel doen maar kan dan bij veel vermogen vragen toch niet goed werken je as kan teveel speling hebben noem maar op startmotor is een motor op zich dus vele mogelijk heden
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985

Berichtdoor donjohnson » 21 dec 2009, 22:10

tijdens slepen hadden we niet geprobeerd,
heb hem net aan de praat gekregen heeft 3 dagen in een loods gestaan waar het een +- 6 graden is. dus hij heeft wat kunnen op warmen
hij draaide nog niet rond hoe het moest. na veel gekloot en een behoorlijke starthulp kwam die langzaam op gang.
hij heeft behoorlijk veel onderdruk. we denken dat de motor de langste tijd heeft gehad. op de km teller staat nu 230000 kan me bijna niet voorstellen dat dit de originele km stand. dus er zal een revisie of iets aan moeten komen ben ik bang voor.
iemand tips of ideeen wat zal het verstandigst zijn, en is het wel een revisie waard ?

dank jullie voor het mee denken
donjohnson

Berichtdoor Govert » 21 dec 2009, 22:12

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:13
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee

Berichtdoor donjohnson » 21 dec 2009, 22:17

nee die zijn nog niet gesteld, kan het helaas niet zelf denk ik.
heb het ook nog nooit gedaan maar zou hem daarvoor weg moeten brengen.
aangezien ik hem zo net pas aan de praat heb gekregen en nog even geen tijd heb voor hem te brengen. zal dat pas begin januari worden, denk je dat kleppen stellen dan echt een oplossing zou zijn ? :) of is het in ieder geval het proberen waard ? ondanks die ontzettend veel onderdruk heeft de olie dop springt gewoon op het kleppendeksel bij stationiar toerental?
donjohnson

Berichtdoor Govert » 21 dec 2009, 22:25

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:13
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee

Berichtdoor donjohnson » 21 dec 2009, 22:31

kijk dit maakt mijn avond weer goed :D
heerlijk zo'n forum. het eerste wat ik ga doen is de kleppen laten stellen.
nieuwe olie erin 10w40. en kijken wat die doet :).
donjohnson

Vorige

Keer terug naar Techniek