door bartolo66 » 05 jan 2010, 22:15
Jammer dat het onderwerp hier eindigt. Het zou toch leuk zijn om met zekerheid vast te stellen dat het probleem zat in een bevroren carterontluchting.
Zodoende vraag ik me af of er met de auto veel korte stukjes werden gereden? Of de koelvloeistof temp. goed was voor het incident? en of de olie regelmatig werd ververst?
Als je veel korte stukjes rijdt is het verstandig om vaker olie te vervangen, dat wil er bij bijna niemand in maar hopelijk onderbouwd onderstaand verhaal deze stelling. (Mayonaise aan de olievuldop is een aanwijzing dat je motor niet warm genoeg wordt). De oorzaak is vaak te vinden in (te)korte ritjes maar kan ook komen door een defecte of verkeerde thermostaat.
Hieronder een stukje uit Auto en Motor Techniek.
Bevroren water leidt tot motorschades, smeerproblemen door vorst (2003-02)
maandag 10 juli 2006
Vraag: Ik heb begrepen dat Volkswagen bij bepaalde motoren kampt met motorschades als gevolg van bevriezing van het smeersysteem. Kunt u vertellen wat hier precies aan de hand is. Speelt dit risico ook bij andere merken en/of motoren? Hoe kan dit probleem worden voorkomen?
Antwoord: De strenge vorst van de afgelopen maand heeft er toe geleid dat er bij enkele 1.0 en 1.4 l motoren van de VW Lupo, Polo en Golf vanaf modeljaar 1997 tot modeljaar 2001 en bij de overeenkomstige Seat en Skoda motoren motorschades zijn opgetreden door bevroren condenswater. Tijdens de verbranding wordt er per liter brandstof ongeveer een kilo waterdamp geproduceerd. Daarvan komt een deel via de zuigers in het carter terecht.
Het is de taak van de carterventilatie dit vocht af te voeren, maar dat lukt alleen als het dampvormig is. Zolang de temperatuur in de motor en in het ventilatiesysteem onder het dauwpunt (ongeveer 70°C) ligt, zal de waterdamp als water condenseren. Dus als er vele korte ritten worden gemaakt, hoopt er zich een grote hoeveelheid water in het motorblok op. Dat kunnen wel één of meer koffiebekertjes zijn. Olie drijft op water, dus zit het water onderin de carterpan. Als het koud is, bevriest het water. Zodra de motor loopt, ontstaat er een fikse beweging in de carterpan met als gevolg dat het ijs voor de aanzuigzeef van de oliepomp komt te zitten.
Nu hoeft er niets naars te gebeuren, want er is een oliedruksensor. Helaas blijkt dat het waarschuwingslampje genegeerd wordt en dan ontstaan er problemen. Uiteraard kan ook het vocht in het carterventilatiesysteem bevriezen met als gevolg dat er een overdruk in de motor ontstaat. Een lekkende oliekeerring of een weggeblazen klepdekselpakking of olievuldop kan dan het gevolg zijn.
VW levert een verwarmde carterventilatie die een groot deel van de problemen voorkomt. Veel van het vocht condenseert namelijk in de slangen vanaf het kleppendeksel en loopt vandaar terug de motor in. Let dus op mayonaisevorming en wijs de klant op het risico van korte ritjes.
In principe doet dit probleem zich voor bij alle motoren die tijdens koud weer veel korte afstanden rijden. Of het daadwerkelijk tot bevriezing komt, hangt vooral af van het goed functioneren van de carterontluchting.