MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:25

vreemd startgedrag

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

vreemd startgedrag

Berichtdoor bluebilly » 22 dec 2009, 19:07

hallo alle technici,

somssss...heeeel somssss, maar toch iets te vaak start ik mijn mooie Benz (240D) en dan heeft ie geen zin. Ik laat hem voorgloeien en wanneer ik dan wil starten maakt hij een geluid van stjak bzzzzzzzzzzzzzmmmmmmmmmmmmmm en de startmotor doet dan helemaal noppes nada. waar moet ik aan denken? na dit bijv. drie keer te hebben gedaan start ie wel weer perfect. Welk onderdeel is aan vervanging toe of moet gecheckt worden? En is hier urgentie bij? Ik hoor het graag. gr. janny<br><br>Post edited by: bluebilly, at: 2009/12/22 18:07
bluebilly

Re:vreemd startgedrag

Berichtdoor 300TD W123 » 22 dec 2009, 19:26

Hallo

Klinkt alsof de startmotor vast slaat. Vervangen of reviseren lijkt me dan niet verkeerd. Ook een slechte accu wil dit wel eens veroorzaken, maar meestal komt er dan later ook geen beweging meer in.

Groet Mark
300TD W123

Berichtdoor bluebilly » 22 dec 2009, 20:57

Accu is m.i. wel helemaal goed, dus zal de startmotor wel zijn dan die het langzaam begeeft.
Zal es uitzoeken verder. Nog een idee waar je die goedkoop kan scoren? Is het sowieso nodig een
nieuwe of kun je er ook een goede tweedehandse erin zetten?
bluebilly

Berichtdoor 300TD W123 » 22 dec 2009, 21:18

Hallo

Volgens mij kan Jaapw114 viavia startmotoren laten reviseren. Hij sleuteld bijna iedere zaterdag in Waarland. Hier zullen ze na een afspraak gemaakt te hebben best bereid zijn je te helpen. Ook heeft Wiebren vaak nog wel wat op de plank liggen. Even een Pm naar een van beiden en je weet snel meer.

Groet Mark
300TD W123

Berichtdoor bluebilly » 22 dec 2009, 21:26

ok, dank je, zal dus waarschijnlijk wel reviseren worden. waarland is ietsie te ver voor mij, zal es in het noorden rondzoeken. gr. en bedankt.
bluebilly

Berichtdoor Benzman 200 » 23 dec 2009, 00:21

Hee Janny,

Vaak volstaat bij deze geluiden het demonteren en reininigen van de start moter. Door het jaren lange gebruik vervuild de bendix en geeft dan dit resultaat.
Als je hulp in het noorden wilt hoor ik het wel .

gr Sjoerd
Benzman 200

Berichtdoor henkiebenz » 23 dec 2009, 00:34

hoi Janni

Ga eerst eens controleren of de massakabels aan beide einden goed contact maakt dus ook tegen de carroserie,is dit in orde dan zal het waarschijnlijk vervuiling in de startmotor zijn of reviseren.
het eerste kun je zelf en kost eigenlijk niets.
veel succes, en prettige feestdagen

MBgroeten Henkiebenz
henkiebenz

Berichtdoor Luigi » 23 dec 2009, 01:24

Hoi bluebilly.

Ik heb hetzelfde probleem.
Gisteren de startmotor gedemonteerd en bij een revisie bedrijf aangeboden
Als het goed is kan ik hem morgenavond ophalen.
Zal wel verslag uitbrengen.

Groet Luigi
Luigi

Berichtdoor bluebilly » 23 dec 2009, 17:15

dank voor de tips; vervuiling van bendix hoorde ik eerder. denk dus idd reviseren/schoonmaken.
Vanmorgen weigerde hij weer even, maar gelukkig maar een keer. benieuwd naar je verslag Luigi.
start ze! gr. janny
bluebilly

Berichtdoor MBvO » 24 dec 2009, 12:48

Volgens mij doet de startmotor wel wat (dat geluid wat je omschrijft lijkt mij juist de startmotor), maar hij 'pakt niet'. De Bendix moet iets verschuiven en 'aangrijpen' om de motor aan te slingeren. Ik denk dat daar het probleem zit.
Als hij niet oppakt zou ik niet doorstarten, want dan kan het nog wel eens zijn dat de startmotor (te?)veel toeren maakt.
Je kunt zelf eens kijken, de startmotor zit (bij mijn diesel iig) in de motorruimte, net voor de voeten van de passagier zeg maar.
Het is een rond metalen ding met een stevige kabel eraan.
Je kunt eens kijken of er wat schoon te maken valt, of uitblazen met perslucht (maar dan heb je kans dat je de rommel er juist ín blaast), maar om het goed te doen zal hij er toch onder vandaan moeten. Succes!
MBvO

Berichtdoor Luigi » 28 dec 2009, 00:31

Startmotor komt als het goed is morgen terug.
Dus nog heel even geduld.
Probeer morgen verslag uit te brengen.

Groet Luigi.
Luigi

Berichtdoor Bogent » 28 dec 2009, 09:56

heb pas mijn startmotor laten reviseren en was 80 euro kwijt. Draait als een zonnetje.
Bogent

Berichtdoor Luigi » 29 dec 2009, 02:28

Hoi Bluebilly.

Heb vanmiddag mijn startmotor opgehaald.
Hij zit al onder de auto maar ik moet hem nog aansluiten en de uitlaat terug monteren.
Het revisiebedrijf heeft de startmotor gespoten en de bendix en koolborstels vervangen.
Totale kosten 60 euro.
Bij het monteren van de startmotor viel mij op dat de starterkrans ook iets beschadigd was.
De bramen op de starterkrans heb ik met een vijl verwijderd.
Dus let op!! Beetje zonde als de jouwe ook zou beschadigen.
Zal morgen enkele foto's plaatsen heb nl. mijn toestel in de garage laten liggen.

Groet Luigi.<br><br>Post edited by: Luigi, at: 2009/12/29 01:29
Luigi

Berichtdoor Luigi » 29 dec 2009, 17:16

De startmotor naar revisie.

Luigi

Berichtdoor Luigi » 29 dec 2009, 17:17

De starterkrans.

Het is allemaal goed te doen.
Het lastigste vond ik het wegnemen van de uitlaat.
Misschien is dit alleen noodzakelijk bij een 280.
Aan de bovenkant zit de startmotor met een 10mm imbusbout vast (m12) en aan de onderkant met een gewone bout met sleutelmaat 19 (m12).
Niet vergeten de accuklemmen los te nemen.

Groet Luigi<br><br>Post edited by: Luigi, at: 2009/12/29 16:21

Luigi

Berichtdoor Luigi » 29 dec 2009, 17:24

<br><br>Post edited by: Luigi, at: 2009/12/29 16:25

Luigi

Berichtdoor bluebilly » 08 jan 2010, 14:20

Bedankt voor de tips, de startmotor krijgt een revisie, bedrijfje gevonden.
Juist nu dit moet gebeuren ligt de voorveer er spontaan onder. Mooi wel om op forum te lezen dat een veer vaker spontaan knapt, dacht al aan voodoothings in mijn garage, maar schijnt dus heeeeeeeel normaal te zijn.
Geweldig die oldtimers, smile! Verzorging oeoeoeoeoe verzorging hebben ze nodig. gr. janny<br><br>Post edited by: bluebilly, at: 2010/01/08 13:23
bluebilly

Berichtdoor Bogent » 09 jan 2010, 10:35

Uitlaat hoeft bij een 280 er niet onderuit als je een dopsleutel met anderhalf verlengstuk en een knietje gebruikt. Is lastig maar lukt wel.
Bogent

Keer terug naar Techniek