[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Oliefenomeen 200D : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 13:05

Oliefenomeen 200D

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Oliefenomeen 200D

Berichtdoor JantjeV8 » 24 dec 2009, 12:20

Vandaag de 200D (W124) uitgegraven, uit de sneeuw dus. Dat ding stond al een week of anderhalf stil, er was maar weinig zichtbaar meer.

Deur open gefrunnikt, gloeien starten en lopen, toch goed van hem.

Op 12 december heb ik olie gepeild en aangevuld. Een goedkope half-synthetische 10W40. Aangevuld tot max-peil.

Vanochtend de auto 3 kwartier stationair laten lopen, alles mooi ontdooid en gaan rijden. Motortje liep keurig, geen gehaper, vermogen zat voor een 200D (vergis je niet in die 200D power!!). Wel keek ik in m'n spiegel en zag dat ik een flinke blauwe pluim achter liet, echt een flinke. Ik dacht dat hij van dat stationair getokkel even schoon moest draaien.
Totaal had ik een 80km gereden, alles binnen door toen het oliepeil lampje binnen weer oplichtte. Het roken was ook echt niet minder geworden. Af en toe ging het lampje uit. Moest nog een km of 15, dus met 1 oog op de oliedrukmeter en de andere op de weg, thuis gekomen even gepeild.
NNDJu, oliepeil onder het minimum...

Waarom uipt dat ding nu ineens?? Roken doet ie bij het optrekken, klepseals zijn het dus niet.
Zuigerveer vast? Het vermogen en de motorbalans lijkt me prima in orde.
Waardeloze olie er in gepleurd??

Ik weet het niet.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor MBvO » 24 dec 2009, 13:26

Hoi Jan, je zal er vast naar gekeken hebben, maar heb je niet gewoon ergens een lek bij de carterpanplug, het filter of de oliekoelerleidingen oid?
Tussen min en max oliepeil zit ongeveer een liter als ik me niet vergis. Een olieverbruik van 1:100 valt volgens mij buiten de door MB opgegeven marges, die ik toch al vrij ruim vindt ;-)
Blauwe rook duidt toch op olieverbranding, geen -verlies. Misschien een olieschraapveer kapot?
Good luck.
MBvO
 


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor MajikSimon » 24 dec 2009, 15:13

Tsja, denk dat je zelf al heel goed op de hoogte bent van heel veel mogelijkheden.Je zal al gekeken hebben naar lekken Een lek, bij de kleppendekselpakking etc...zal allemaal geen blauwe oliewalm geven.
idd wat je zegt klepseals lijkt ook minder w.s, want het is bij optrekken.

Heeft de wagen voordat je hem im bezit kreeg ook erg veel stil gestaan? Omdat het vrij plotseling is gekomen, mede met de koude nu, na even stilstaan, ga ik voor een klevende zuigerveer. Je hebt de olie sinds ie in bezit is gekomen wel eens helemaal ververst (no offense).Want het wil wel eens lekker indikken bij diesels. Niet alleen maar aangevuld neem ik aan?

Tsja wat zou ik zelf doen? Misschien hetzelfde als jij denk ik, eerst olie en oliefilter verversen ( "goede" reinigende olie,valvoline maxlife of durablend oid)dan tijdje aanzien evt als het nog steeds hetzelfde is een motorflush (Forte? evt 1l ATF)maar daar zou ik wel echt mee opppassen als de motor van binnen erg vies is en zowieso pas na een oliewissel omdat anders de olie te verzadigd kan zijn met opgeloste afzettingen om nog meer troep op te kunnen nemen(even onder kleppendeksel kijken?). ik denk niet meteen aan compressie meten etc omdat ie goed en gelijkmatig start.Ook de zaak openmaken zou ikzelf eerlijk gezegd ook willen uitstellen.

Succes met de mooie bak!
Edit: carterontluchting ok?<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/12/24 14:44
MajikSimon
 


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor JantjeV8 » 24 dec 2009, 18:24

De auto is normaal gebruikt geweest. Die mensen reden 20.000km op jaar er mee. Zelf heb ik er nu zo'n 7000km mee gereden. Altijd perfect.

Je bent geneigd om te denken dat het door de kou is gekomen, maar doorgaans moet hij daar tegen kunnen.
Carterontluchting is open.
Koelvloeistof is helder groen en niet bevroren, geen druppel verloren.
Blok is droog.
Onderkant is droog.

Volgens mij zijn er geen andere componenten die de motorolie in de verbrandingskamer kan laten lekken. Blijft over:
Koppakking naar z'n grootje.
Zuiger/olieveer die vastzit of gebruiken is.

Overigens wil een gebroken olieschraper niet direct voor olieveruik zorgen, het ding zit immers gewoon op z'n plek.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor MajikSimon » 24 dec 2009, 19:22

idd...koppakking van die dingen gaan vooral kapot vlakbij bij distributiehuis dacht ik...dan gaan de kleppen tikken omdat er minder oliedruk in de kop is. Heeft boy het ook wel eens over gehad, ik dacht dat je dan ook meer de klassieke symptomen had van olie bij koelwater en vice versa etc. ik zal even kijken of ik het kan vinden.


edit : hier noemt hij het

viewtopic.php?f=6&t=6048

zoek op " hoofdolie kanaal "

Volgens mij is dat een plekje voorin de kop, wat lekt naar het distributiehuis waardoor de oliedruk in de kop lager is.
Ben er niet helemaal zeker meer van, een jaar of 3-4 terug wist ik het nog precies omdat ik me toen verdiepte in de W201's en W124 dieseltjes...
Dus dat klopt dan weer niet helemaal met jouw symtomen. Mocht je tzt de kop eraf willen halen dan wil ik er graag bij zijn, als het je uitkomt..en ik niet hoef te werken.

ik zal boy vriendelijk vragen of hij wil adviseren/ raad geven. Hij weet erg veel.Bovendien is het een onderwerp wat hem mijn inziens wel ligt.

EDIT heb hem vriendelijk verzocht als hij iets weet het te laten weten, zo ja dan post ik het wel met vermelding dat het van hem komt.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/12/24 18:42
MajikSimon
 


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor JantjeV8 » 24 dec 2009, 19:30

Ik sta voor alle info open. Als iemand van die karakteristieke dingetjes van deze blokken kent, welkom.
Kan er olie bij de diesel komen?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor MajikSimon » 24 dec 2009, 19:46

De dieselpomp wordt gesmeerd door motorolie idd, moet wel kunnen maar het fijne weet ik daar niet van.
Is de druk intern in de dieselpomp niet hoger dan in het oliesysteem?..misschien in het primaire deel?
Sorry weet er te weinig van.

EDIT antwoord van willem:
Ik heb het zojuist gelezen.
Lijkt op lek in de koppakking tussen het hoofdoliekanaal en de eerste
cilinder.
Meestal begint het met tikkende klepstoters maar hoeft niet altijd
Als de pakking daar sumier begint te lekken komen er verbrandingsgassen in
dat oliekanaal waardoor de klepstoters ook gevuld worden met die gassen en
dus niet voldoende opvullen. Dan hoor je ze tikken.
Als het lekken erger word (kan best wel een hele poos duren) dan gaat het
omgekeerd en komt de smeerolie vanuit het oliekanaal in cilinder 1.
Dan kan je rookgordijnen leggen en raak je natuurlijk veel olie kwijt
Dit is overigens het enige min punt aan de OM 601-602-603 motoren.
We hebben ze gehad met ca 1.2 miljoen km en als je dan zag wat er aan
gebeurt was dan geloofde we dat zelf niet.
Ca 3 X preventief een nieuwe vacuumpomp en meestal 1 of 2 X de koppakking
vanwege dat oliekanaal.
Als je bij 5-6 tkm de kop eraf pakte leek het net of je tegen nieuwe
cilinderwanden aan keek.
Heel wat anders als bij de OM615-616-617.
Helaas betekende dit wel het einde van veel motorrevisiebedrijven
gespecialiceerd in MB diesels.
Groet, Willem<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/12/24 19:51
MajikSimon
 


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor JantjeV8 » 24 dec 2009, 22:17

Majiksimon en Wieb ook bedankt voor de reactie per mail.
Het is inderdaad het oude type, het is een '85 er met de gewone lijnpomp.
Hij heeft 270k ongeveer gelopen. Klepgeleiders e.d. zijn daardoor uitgesloten. Het is van de 1 op de andere dag gebeurd.

Willem z'n verhaal lezend schudt hij me wel even wakker. Die klepstoters nagelden inderdaad. De ene keer wel, de andere keer niet. Bij koude motor was hij stiller dan warm. Dunnere olie bereikt misschien beter de klepstoters. Dat tikken klinkt als nagelen. Ik was voornemens om een keer de verstuivers er uit te nemen en af te persen.
Overigens hoorde ik dat tikken al toen ik in Duitsland de auto voor het eerst startte. Hij liep daar op Pflanzoll, dus het ding stonk naar een oliebollenkraam dat het verschrikkelijk was. Daarom dacht ik eigenlijk eerder aan vervuilde verstuivers.

De olie die er in zat was 20W40. Die ik er 2 weken terug ingekieperd heb was 10w40. Het olieverbruik was 1L op 10.000km, nu ineens 1:100km. Mijns inziens sluit dat de olieschraapveren ook uit. Diezelfdeolie heb ik ook in de G zitten, om617 en die verbruikt er niet meer door, zo'n 1:5000 harde werk kilometers.

Willem bedankt!! De kop zal gelicht moeten worden. Weer wat te doen, maar wel een leuk karweitje. Gelukkig rijdt het vrouwtje met die gladdigheid toch veel liever met de 300GD.

Iemand nog aandachtspunten, of tips om gelijk mee aan te pakken? Vacuumpomp bijvoorbeeld?

Post edited by: JantjeV8, at: 2009/12/24 21:22<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2009/12/24 21:28
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor MajikSimon » 24 dec 2009, 22:30

Denk wel dat het een goed idee is de vacuumpomp mee te vervangen. Bij mijn 190d ging die ook stuk na 2,5 originele ton...
Als die kapot slaat ben je verder van huis. Volgens mij hebben de om601 602 en 603 blokken niet de voorkamer problemen zoals de W123 diesels wel hebben. Denk trouwens dat 10w40 prima olie is...

Laat maar weten wanneer je de kop wilt lichten, zou er graag bij zijn als het even kan.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/12/24 21:34
MajikSimon
 


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor MajikSimon » 25 dec 2009, 01:56

fantastisch trouwens zoveel, snelle reacties, vooral ook van willem.En dat op kerstavond!
Willem bedankt!!
MajikSimon
 


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor Markparket » 25 dec 2009, 02:32

Jan,

Succes met het herstel van oe W124.

En stiekem vind ik het heel erg leuk dat iemand als onze gewaardeerde Willem je advies geeft!
Dat is nu iemand die door het gezever van anderen wegblijft.
Maar gelukkig denkt hij aan de zijlijn dank anderen mee.

Dat doet me deugd;-)
Markparket
 


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor JantjeV8 » 25 dec 2009, 11:49

Zeker Mark, en dan het feit dat Willem het van een paar regels tekst precies herkend waar het probleem zit. Erg knap. Dat lukt je alleen maar uit ervaring, heel veel ervaring.

Achteraf is er nog een indicatie die de diagnose nog eens onderstreept.
Ik had bij warme motor een dansende oliedrukmeter. Nou heb je wel vaker van die eigenzinnige meters, maar deze wordt gewoon beinvloed door die compressiedruk vanuit de cilinder... Durf er vergif op in te nemen dat dat dansen straks over is na de reparatie.

10W40 is inderdaad niks mis mee. Maar de olie die er in zat was iets dikker, ik denk dat die dunne olie het lek snel groter heeft gemaakt. Dunnere olie komt er immers makkelijker doorheen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor De Boskabouter » 25 dec 2009, 12:08

Succes met de reparatie. Als ik de verhalen mag geloven kun je weer een ton of 9 verder met je dieseltje, dus het is wel de moeite waard.

De Boskabouter
De Boskabouter
 


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor JantjeV8 » 25 dec 2009, 15:07

Het is wel een auto om te overleven. Lekker compleet met schuifdak, airco en een interieur wat als nieuw is. En het loopt erg lekker!!

Trouwens toch wel een verbetering van de W124 t.o.v. de W123, en wat zeker weten ook heeft bijgedragen aan het verminderen van de revisiebedrijven:
Het oliepeil lampje...

Als mijn vrouw de afgelopen week met dat ding had gereden, die had die blauwe pluim nooit opgevallen... Nu begint er in elk geval een lampje te branden. En zelf zou je ook bets in de fout kunnen gaan, 2 weken geleden de olie aan peil gezet, dan denk je er niet zomaar aan om weer te peilen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor JantjeV8 » 27 dec 2009, 19:45

Ik zal er geen compleet project van maken, daarvoor heb ik tijdens het sleutelen geen foto's gemaakt, maar zal toch enigzins verslag doen. Het is dan wel geen W123, maar goed, heb jullie er al wel mee lastig gevallen.

Majiksimon had belangstelling om een handje toe te steken. Met zijn gezelschap en hulp hebben we vanmiddag de kop gelicht.

Mooi karwei, flink schroefwerk. Alles draait goed, niks draai je kapot. Dat is bij andere merken wel anders.
Eerst het inlaatspruitstuk los.
Leidingen op de verstuivers los.
Nog wat van die ongein aan die zijde.
Andere zijde het uitlaatspruitstuk los. Die at gelukkig keurig zoals het hoort met koperen moeren.
Multiriem los.
Motor op tijd zetten.
Nokkenaslagerkappen los en nokkenas er uit. Eerst het tandwiel natuurlijk, ketting kun je laten hangen.
Daarna alle 18(!!!) kopbouten los op volgorde van voorschrift. En die zitten vast kan ik je zeggen...

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor JantjeV8 » 27 dec 2009, 19:46

En daar ligt het gedemonteerde spul.

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor JantjeV8 » 27 dec 2009, 20:07

Precies wat Willem(Boy) al aangaf, de hoonstrepen er nog in. Je ziet ze helemaal rondom nog zitten, ook in de slagrichting van de drijfstang, de kant die het meeste lijdt. Bij de meeste auto's is het bij 2,5ton kas versleten. Dit ding is onverwoestbaar.

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor JantjeV8 » 27 dec 2009, 20:09

En dan de oorzaak:
Precies wat Willem zei, tussen het oliekanaal en cilinder 1..

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor JantjeV8 » 27 dec 2009, 20:10

De kop is al wat afgepoetst, maar je ziet nog een klein beetje de lekplek.
Ook zie je de smeerpijpelarij die zich in cilinder 1 heeft aangekoekt.

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Oliefenomeen 200D

Berichtdoor JantjeV8 » 27 dec 2009, 20:12

Op de oude pakking zie je de zwarte lekstreep zitten, het plekje waar de pakking door is geslagen.

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten