door MBvO » 31 dec 2009, 14:58
Zo'n pil zou ik echt niet aan beginnen, ik zie dat zelf meer als een lapmiddel voor een toch al gare radiateur. Aangezien die van jou nieuw is, zou je 'm daar echt mee verpesten. Plus dat er daardoor ook wel een mogelijk toch al wat vernauwd koelkanaaltje dicht kan gaan zitten, met grotere ellende ten gevolg.
Als je koelmiddel verliest in dien mate dat je dat later op diverse plekken terugvindt, waarom gooi je dan niet het koelsysteem vol water en kijkt waar je het verliest (water/stoom) bij draaiende motor?
Bij koude motor staat er geen druk op het koelsysteem, dus ga je geen ontsnappende lucht horen. Als er een lek is zal de luchtdruk in het systeem bij uitgeschakelde motor dezelfde zijn als de buitenlucht. Als er al druk is zal die wel weglopen in de tijd dat de motor afkoelt. Maar zoals gezegd, pas goed op bij het openen bij draaiende/warme motor!!!
Dat van stoom bij warme motor: door de motorwarmte zijn de materialen uitgezet, het lijkt mij dat er op dat moment best een minieme opening (kop niet vlak bijv., of een krasje) voldoende ruimte kan geven om water in de cilinder te zuigen bij de herstart van de motor. Misschien dat die opening zich daarna wel vult met olie waardoor de witte rook ophoudt ofzo, ik denk maar wat hardop...
En dat je in die motorsteun heldere koelvloeistof vindt zegt niet alles. Koelwater ontsnapt makkelijker dan olie, want het is dunner en de olie drijft op het water (als het er al in zou zitten natuurlijk), dus als er geen lekje helemaal bovenin het systeem zit zal er altijd eerst water uitlopen voor de olie bij het lek komt.
Eerst maar eens alle aansluitingen op blok, thermostaathuis, verwarming en radiateur nalopen, plus waterpomp, dat moet toch ergens heftig lekken als het de motor niet ingaat.
Succes en een goed 2010 gewenst!