door JaapW114 » 03 jan 2010, 00:01
Camiel,
Voorlopig blijft de ABS van Jacob ons nog wel even bezig houden. Maar iedere keer komen we een stapje verder. Maar die kast voor de aansturing is toch uitgewisseld geweest met jouw kast of auto? Of mis ik nu iets?
Tussendoor nog even een blik geworpen onder een Volkswagen Golf 1,9 TDI. Deze mist een aantal versnellingen, toen het schakelen nog goed ging, was er een schurend geluid, klonk als metaal op metaal, intrappen van de koppeling en het geluid was weg. De koppeling werkt nu volgens mij nog goed, alleen het schakelen is minder. Maar ook kan de versnellingsbak niet met de hand direct op de versnellingsbak in de juiste versnelling gezet worden. Ook staat het motoroliepeil onder minimum niveau. Op het koppelingshuis zit een soort vuldop, nergens een oliepeilstok te vinden, als je deze open doet komt er een verbrande olie lucht uit, lijkt mij niet goed. Zo op het eerste gezicht lijkt er geen olie aftapplug onder bij de versnellingsbak te zitten. Weet iemand toevallig of de versnellingsbak samen met de motorolie doet. Heeft iemand ervaring met het niet kunnen gebruiken van een aantal versnellingen.
In dit geval gaat het om een Golf 1,9 TDI uit 1999. Laatste onderhoudsbeurt een half jaar geleden, bij 197.000 kilometer uitgevoerd, staat nu 213.000 kilometer op.
Jaap