door Gerwin » 29 dec 2009, 16:01
Beste Geurt,
Er zijn verschillende methodes. Maar om te beginnen zou ik voor het maken van de plaatjes de rottigheid er uitsnijden, meestal blijkt het meer dan op het eerst oog zichtbaar.
Ik gebruik het rotte stuk als mal. Meestal maak ik eerst van karton een nieuw inzet stuk, deze knip ik precies op maat en pas ik. Hierna trek ik het karton over op plaatstaal of zinkcor. Dikte 0.8 of 1 [mm].
Hierna hecht ik de plaatjes erin. Eerst rondom hechten. Neem er de tijd voor zorg dat het goed aansluit. De naad hou ik meestal net zo dik als mijn lasdraad, meeste mensen nemen 1 [mm]. Ik druk stukjes lasdraad tussen de plaat om de vooropening goed te houden.
Bij het lassen niet te lang op 1 stuk lassen, verspreid je warmte en neem de tijd zodat het niet zo warm wordt dat het krom trekt.
Ik las geen platen dubbel over elkaar, hier komt vocht tussen en dit gaat rotten. Ook de naden werk ik zo glad mogelijk af om vocht erin te voorkomen. Als roest preventie kan je Fertan gebruiken, dit heeft als nadeel dat het voor lakken erg goed schoon moet zijn. Zelf heb ik hier slechte ervaringen mee dat de strijk/nadenkit over Fertan er af viel.
Meestal gebruik ik Owatrol anti roest olie / lak uit de scheepvaart wereld. Werkt erg goed en is goed overschilderbaar.
Ps er is aardig wat op het forum te vinden over laswerk...
Groet Gerwin