[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
accu en kou : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 10:51

accu en kou

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

accu en kou

Berichtdoor vavoom » 04 jan 2010, 12:25

Hallo allemaal,


Ik heb ergens gelezen op het forum dat je, voordat je start met deze koude, eerst een tijdje je lampen aan moet zetten om stroom door de accu te jagen, zodat deze warmte krijgt, en daardoor de auto beter zou starten. Eerlijk gezegd komt dit mij een beetje vreemd over, maar misschien heb ik het verkeerd. Kan ieand hier iets zinnigs over zeggen?
vavoom
 


Re:accu en kou

Berichtdoor drieske » 04 jan 2010, 12:48

Beetje onzin, zo weet je zeker dat de spanning binnen no-time wegzakt.
Gewoon starten met alle stroomverbruikers uit !
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:accu en kou

Berichtdoor Wiebren240D » 04 jan 2010, 12:51

Hallo Vavoom

elke accu gaat in deze kou gaat achter uit en als ie dan in 1 keer stroom moet afstaan gaat dat niet zo snel als wanneer de accu warmer is.
als je nu de lampen 5minuten aanzet komt er beweging in de accu en warmt hij op wat de start kapacitiet ten goed komt.
mist de accu goed is als de accu al een jaar of 4 oud is dan word ei van zn eigen ook al minder.
wat dan goed helpt je haalt de accu uit de auto en zet hem in huis voor de kachel een nacht dan warmt de accu ook op als je die dan de volgende morgen weer in de auto zet dan start de auto zeker.
maar het is en blijft wel zo als de accu al wat jaartjes oud is dan word ie van zn eigen ook al minder het houd een keer op.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:accu en kou

Berichtdoor JaapW114 » 04 jan 2010, 21:41

Dat stukje is van mij geweest, zeker geen onzin, maar heel normaal in de kraan- en grondverzet wereld.
De capaciteit van een koude accu is veel lager dan een accu die reeds opgewarmd is door er een flinke stroom door heen te laten lopen.


Jaap
JaapW114
 


Re:accu en kou

Berichtdoor Markparket » 05 jan 2010, 01:51

Wiebren en Jaap hebben helemaal gelijk.

Volgens mij kun je de stelling wat verfijnen door er wel een fikse stroom doorheen te gooien maar niet de Uber stroom van je startmotor.

Probeer het maar eens als je motor uche uche start.
Startmotor uit, dimlicht aan en na 5 minuten opnieuw proberen.

Je kan je accu natuurlijk ook elke avond mee naar binnen sjouwen.
In dat geval koop ik maar een nieuwe accu, is beter voor mijn rug;-)
Markparket
 


Re:accu en kou

Berichtdoor Hans230CE » 05 jan 2010, 13:38

Toch gek dat in onze contreien niet meer gebruik wordt gemaakt van het verwarmen van zowel de motor, interieur als de batterij. Nu weet ik dat er hier laatst ergens een topic is over geweest en dat je dan minimaal een oprit aan je woonst moet hebben.

Op het Trollenforum hadden ze het erover dat in scandinavië er veel met die systemen worden gewerkt en dan blijft je batterij veel beter op conditie en start het karretje veeeeel beter s'morgens en kan je gelijk je mantel en handschoenen uit laten.

Ik weet 1 ding, als ik eeen wagen had die buiten moest slapen dat ik die investering zou doen.
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:accu en kou

Berichtdoor vavoom » 05 jan 2010, 20:19

Ik heb het uitgeprobeerd... en inderdaad, het zogenaamde uche uche starten doet hij niet als de lampen een paar minuen aan hebben gestaan.
Accu elke keer mee naar binnen sjouwen vindt ik geen optie. Trouwens, Met de troep/pekel nu op de weg rijdt ik zo weinig mogelijk in de Merc.

Ik pak mij peuzjootje wel.
vavoom
 


Re:accu en kou

Berichtdoor MAD » 07 jan 2010, 18:51

Mensen, het zal ongetwijfeld elders op het forum vermeld zijn, maar vergeet niet dat een startaccu zijn "nominale" capaciteit heeft bij 20graden (boven nul).
Als het O graden is, dan is de capaciteit van diezelfde accu met ongeveer 30% verminderd. Dit geldt ook voor GOEDE accu's.
Als het nog kouder wordt, dan neemt de capaciteit nog verder af.
Indien er korte stukjes gereden wordt ( 1.5 - 5 km) met de achterruitverwarming, blower etc aan, dan heeft de dynamo te weinig tijd om de noodzakelijke energie (die uit de accu is gehaald) weer terug te stoppen (vooldoende laadtijd) met als gevolg dat op een gegeven moment de accu te ver ontladen is om bij (strenge) vorst nog de motor te kunnen starten.
Af en toe (1 x per week) de accu 's nachts onder een lader doet wonderen. Dit geldt uiteraard niet als men een langere afstand rijdt (langere laadtijd).
Succes!!!
MAD
 


Re:accu en kou

Berichtdoor Hans230CE » 08 jan 2010, 11:45

Was een paar dagen geleden vergeten de Troll binnen te laten en die heeft dus buiten geslapen. Verleden week ook in Brussel, en merk je duidelijk het verschil in starten. Heb die dag de batterij eens laten uitmeten en de batterij was nog in goede conditie, maar gaf maar 65%. Idd na een korte rit naar de auto-onderdelenhandelaar, met ACC, achterruit- en spiegelverwarming ed aan.

Het is echt geen ideaal weer voor batterijen, en als je ziet wat er tegenwoordig allemaal elektrisch bediend wordt. Die beloofde overstap naar, ik dacht, 42v komt er ook niet.
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten