[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Slecht lopen door kou? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:32

Slecht lopen door kou?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Slecht lopen door kou?

Berichtdoor Fernando280TE » 04 jan 2010, 09:26

Ik heb een paar dagen geleden een bericht gepost over het onregelmatig lopen van mijn motor en waarschijnlijk is het aanzuigen van valse lucht in het inlaatsysteem de oorzaak ervan. Ik heb de oorzaak ervan nog niet gevonden.
Nu hebben we een paar dagen flinke kou en nu heeft mijn auto last van slecht lopen. Optrekken duurt een eeuwigheid en een dot gas resulteert niet in een hoog toerental en dus ik heb dus ook geen vermogen om normaal op te trekken. Het lijkt erop alsof en vocht in de luchtleidingen zit waardoor die luchtleidingen vrijwel dichtgevroren zijn.
Heeft iemand nog een ander idee?

groet,
Fernando

p.s. ik rij op gas<br><br>Post edited by: Fernando280TE, at: 2010/01/04 08:26
Fernando280TE

Re:Slecht lopen door kou?

Berichtdoor JantjeV8 » 04 jan 2010, 11:47

Ik weet niet wat de antwoorden in het andere topic zijn geweest, maar denk dat die hetzelfde zijn als wat ik hier op zou antwoorden.
Hoe is de staat van onderhoud, wat is er allemaal wel/niet aan gebeurd, hoe doet ie het op benzine etc etc.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Leon » 04 jan 2010, 17:33

Idd, doet ie dit alleen op gas? Het kan zijn dat je verdamper bevriest met dit weer.
Leon

Berichtdoor delangeleon » 05 jan 2010, 22:34

Dag,

Ik heb eigenlijk iets soortgelijks met mijn 280TE op LPG. Ze start wat trager, maar dat lijkt me niet abnormaal met deze kou. Dan kan ik gewoon een stuk rijden en stationair draaien maar na een paar kilometer kan ze niet meer stationair draaien en slaat af. Dan met veel moeite aan de weer aan de praat, maar met veel minder power lijkt het. OOK OP BENZINE HETZELFDE PROBLEEM! Als ik de automaat in de achteruit zet slaat ze gelijk af. Zo erg zelfs dat ik haar niet meer aan de praat kreeg, en moest laten staan. Later die dag teruggegaan en ze start wel weer!!! (op BENZINE) en rijdt als een zonnetje!!! Maar na een kort ritje geparkeerd (ging even bij iemand op bezoek), uurtje later weer starten, moter loopt, alles gaat weer lekker. Toen ben ik gaan tanken, moest dus weer starten (op BENZINE) maar valt gelijk uit en begint ze weer vervelend te doen!! Wat gebeurt er toch, dat er nog niets aan de hand is als ze koud is maar na een aantal kilometer wel gebeurt???

Iemand een idee?

Alvast bedankt!
delangeleon

Berichtdoor Luckyluc » 05 jan 2010, 23:13

Mijne heren,

ik rij een 230E op LPG. Bij deze temperaturen is het bij mijn wagen normaal dat de verdamper bevriest en de motor afslaat na een kilometer gereden te hebben. Ik start in de winter op benzine, rij de motor warm tot een graad of 70 a 80 en schakel dan over op gas. Korte stukken rij ik alleen op benzine.

Als de temperatuur weer een beetje boven nul gaat komen dan kan ik gewoon op gas starten en zonder problemen verder rijden.

Groet,
Luc
Luckyluc

Berichtdoor Luigi » 06 jan 2010, 08:00

Mijn auto wil niet aanslaan op benzine.
Op gas start hij goed al duurt even (ca 10-20 seconden) voor hij op toeren komt.
Slaat dan ook niet meer af een loopt goed stationair.

Groet Luigi.
Luigi

Berichtdoor JantjeV8 » 06 jan 2010, 08:39

Ik denk dat Luckyluc wel eens een geschikte wintermethode heeft beschreven.

Voor een diesel en een benzine mag kou niets uitmaken, daar moeten ze tegen kunnen. Starten mag wel wat moeizamer gaan, maar lopen is lopen.
Voor LPG verdampers weet ik het zo net nog niet, mij lijkt dat allemaal wel wat kwestbaarder voor de kou.

Doen de bovengenoemde problemen zich ook bij normale temperaturen voor, dan zeg ik: eerst heel je afstelling doorlopen, dus kleppen en ontsteking. Daarna eens heeeel kritisch kijken naar verdroogde rubbertjes en zo, de stationair bypass onder de loep nemen e.d.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee

Berichtdoor Fernando280TE » 06 jan 2010, 11:03

Mijn auto start wel op gas en als ik 'm even laat draaien voor dat ik weg rij, blijft de motor lopen. Ik heb alleen praktisch geen vermogen, alsof er geen lucht binnenkomt. Dit ook niet nadat ik er in de stad een half uur of meer mee gereden heb en de motortemp op normale waarde staat. Starten op benzine heb ik nog niet geprobeerd omdat de motor eigenlijk altijd beter op gas start dan op benzine en dat ook de hele vorige winter zo gedaan heeft.
De auto heeft recentelijk een grote beurt gehad en het hele hoogspanningsdeel is ook recent vervangen. Wat ik als laatste gedaan heb is het nalopen van de lucht inlaatslangen en zorgen dat die goed vast zitten. Of er scheurtjes in zitten weet ik niet, want ik heb ze er niet allemaal af gehad. Wat ik ook nog gedaan heb is mijn luchtmassameter weer vlak geslagen (tussen twee stukken hout) omdat die bij een eerdere backfire krom getrokken was. Ik ga vandaag weer van Enschede naar Capelle en ga voor die tijd nog even controleren of mijn luchtmassameter "vrij" kan bewegen of dat die tegen de luchtinlaat vastloopt. Dat is wat ik me nu nog even zou kunnen voorstellen.
Ik laat wel weten of die luchtmassameter vast zit of niet, maar ondertussen ben ik natuurlijk nog steeds nieuwsgierig naar andere oplossingen.

Groet,
Fernando
Fernando280TE

Berichtdoor Fernando280TE » 06 jan 2010, 12:41

Het probleem is opgelost! Het was inderdaad de luchtmassameter de klem zat aan de bovenkant van de luchtinlaat en daardoor niet open kon als ik gas gaf. Ik heb de Luchtmassameter weer vrij laten lopen en de zaak (met echt koude handen) weer in elkaar gezet en een proefritje gemaakt. Hij doet 't weer zoals daarvoor!
Dank voor de suggesties en het meedenken!

Fernando
Fernando280TE

Berichtdoor bluemoon me » 06 jan 2010, 15:22

waarschijnlijk is je membraam kapot van de verdamper.
ik ben er bijna zeker van

gr Bram ut Limburg.
bluemoon me

Berichtdoor Coupe280 » 06 jan 2010, 15:41

een LPG verdamper kan niet bevriezen doordat het buiten te koud is.
hij kan wel bevriezen als de doorstroming van de motor niet goed is .
of je water in radiateur te laag staat,
een LPG verdamper ontrekt warmte van de omgeving of uit het koelwater dus zo gauw je start op LPG ook meteen gaan rijden zodat het koelwater snel opwarmt.
geloof me ik rij al zeker 25 jaar op LPG en heb nog nooit een bevriezende verdamper meegemaakt doordat het weer te koud was.
wel om die andere reden die ik net aangaf.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
LPG: Ja

Berichtdoor Fernando280TE » 07 jan 2010, 01:25

Mijn probleem lag niet in de verdamper, maar in een verdraaide luchtmassameter die daardoor de luchtinlaat blokkeerde. Het minder goed starten is inderdaad een gevolg van de kou (het was -12 in Enschede). Dus toen ik vanmorgen de luchtmassa meter weer vlot heb kunnen maken, was het probleem verholpen. De rit terug naar Capelle (ong 200 km) verliep verder prima.
Greetz
Fernando
Fernando280TE

Keer terug naar Techniek