MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 08:32

"dweilen" en voorwiellagers

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

"dweilen" en voorwiellagers

Berichtdoor Fritzfreund » 06 aug 2006, 17:52

Beste mensen,

Wie herkent het volgende op de autobaan
-Bij het rijden over de witte streep, nee niet die met die ribbels, een harde trilling door de auto met navenant lawaai
-een een beetje dweilerig weggedrag
-beetje kloppend geluid boven de 100 (volgens mij vriendin, ik hoor het niet)
-bij hard aan het wiel sjorren (zonder dat ie opgekrikt is) voel je geen speling maar hoor je wel een soort zachte "kloink"
-ik heb het id dat het erger wordt.

Zelf denk ik dat mijn voorwiellagers op zijn, iemand enig id of een andere suggestie. Ik vertrouw het niet meer helemaal, ooit een verhaal gelezen van iemand wiens lager in een keer vastsloeg met navenante gevolgen..

grtn Fritzfreund
Fritzfreund

Antwoord:"dweilen" en voorwiellagers

Berichtdoor MarceldB » 06 aug 2006, 19:57

Wiellagers controleer je door je wiel op te krikken. Het lijkt op een versleten fuseekogel?
MarceldB

Berichtdoor Mercedennys » 07 aug 2006, 19:16

FritzFreund,

Het lijkt meer op een versleten Fuseekogel zoals Marcel al aangaf. Kost 25 euro en dan nog erop zetten.

Bij stilstand kun je dit ook testen door je spatbord (in duits kotflugel) goed in te drukken, je hoort dan een beetje kraak piep geluid omdat het vet uit de fuseekogel weg is... controleer het maar!

succes,
Mercedennis
Mercedennys

Berichtdoor Fritzfreund » 07 aug 2006, 21:37

Toch nog maar even de straat opgelopen om het te proberen, inderdaad, heel lichtjes hoor je wat geknerp, ik ga ze laten vervangen, dit heeft meer prioriteit dan mijn vorige contactslotprobleem, dat heeft zich tijdelijk vanzelf opgelost nu het weer een beetje koeler is.
Ander symptoom was trouwens, heb ik vandaag gemerkt, dat ie wanneer ie een oneffenheid in het wegdek tegenkomt een siddering met luide roffel door de hele auto gaat.
Dank

Fritzfreund<br><br>Bericht gewijzigd door: Fritzfreund, op: 2006/08/07 21:42
Fritzfreund

Berichtdoor janbenz1 » 07 aug 2006, 22:48

Wiellagers vervangen is prima zelf te doen.
Heb ik vorig jaar nog gedaan.
Je moet er om denken dat je ze niet te vast draaid, want dan kun je na 5 km weer opnieuw.
Raadpleeg je werkplaatshandboek.:P

Maar wacht er niet te lang mee, is erg belangrijk.
Je kunt het ook wel horen als je hem opkrikt, en aan je wiel draaid.
Dan ruist ie.:blink:

Controleer ook de achterste wiellagers.

Groetnis fan jan, Út Drachten.B)
janbenz1

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto