juni-juli 2007 Voorbereiding - deel I - Algemeen.
De voorbereiding heeft bij elkaar, naast de 40 urige werkweken bij elkaar 5 a 6 weken geduurd, lang niet zoveel als wat ik vaker hoor
De reisboeken en kaarten kocht ik zelfs pas in de week ervoor. Wel hadden we samen duidelijk gekregen waar we heen wilden:
Marokko, Mauritanie, Mali Senegal en Gambia, als we het zouden redden nog naar Burkina Faso (ed. ik ben later alleen nog veel verder gegaan).
Melissa mijn vriendin, met wie ik al weer 13 jaar samen ben en mijn neefje Ramon en ik gaan met mijn Saharagelbe W123 300TD die ik inmiddels alweer een maand of 10 heb. De wagen is in perfekte conditie en heeft ons eerder dit jaar helemaal naar het aziatische deel van Turkijke gevoerd en door Griekenland en Albanie en nog een aantal landen. Deze reis van ongeveer 11000km heeft ze probleemloos gedaan. Nou ja, ok, alleen het starterrelais is stuk gegaan. Maar de trouwe W123 is ze wel gebleken,
het is een echte all-round auto, geschikt voor reizen, woon-werk, beladen, zondagse ritten, familie uitstapjes en er kan van alles op het dak.
Veel terrein en water gezien, moeizame bergen en veel stenen, toch geen enkel probleem, en natuurlijk zoveel mogelijk kilometers op PPO gereden
Het is een geheel originele W123 300TD met PPO ombouw van Er staat circa 95000km op de teller. Voorzien van standkachel, schuifdak en automaat.
We gaan dus de komende tijd een hopelijk prachtige reis maken, met zijn drieen. We willen genieten van Afrika en Ramon een aantal dingen laten zien in Marokko die wij zelf in 1999 ook gezien hebben (We reisden toen ook met de auto door Marokko). We zullen in de auto gaan reizen, eten en slapen. Dit geeft ons de flexibiliteit die we zoeken op reis, zelf bepalen wanneer je hoe lang ergens heen gaat. Het accent zal liggen op de natuur en het bekijken van dieren en leuk spontaan contact met de lokale bevolking. We zijn benieuwd naar de Sahara en het echte Westelijk Afrika.
Het voorbereiden van de reis moet niet teveel tijd gaan kosten, ik lees wel eens over vele maanden. Dat moet volgens mij eenvoudiger kunnen.
De filosofie: Zo min mogelijk meenemen en zo min mogelijk organiseren voor de trip zelf. De formaliteiten moesten we natuurlijk wel regelen.
Het internationaal rijbewijs, het kentekenbewijs (carte grise) voor in Afrika, een Carnet de Passage, een beetje een idee van wat we willen zien, maar onderweg bedenken
we ook nog wat we willen gaan doen. Verzekeringen voor de auto in Afrika regelen we wel in Mauritanie nabij de grens, de reguliere verzekering geldt tot en met Marokko.
Dan dien je dus ook je inentingen te regelen, dat zijn er behoorlijk wat. Ook moet je je bedenken dat je dit heel erg op tijd moet doen, want sommige entingen moeten 4-6 weken voor het binnengaan van deze landen gegeven zijn. Melissa zorgde voor een goede EHBO kit en heeft zelf een aardige dosis EHBO kennis.
De visa voor Mauritanie hadden we eigenlijk voortijdig willen regelen, maar dit kwam weer op het laatst aan helaas, wat dus resulteerde in dat we die toch
in Casablanca moesten halen. Op zich niet erg trouwens. De paspoorten moesten gecontroleerd worden, nog lang genoeg geldig? Mijne dus niet, dus een nieuwe halen.
Dergelijke zaken moet je regelen, ook zorgen dat je genoed Euro's hebt en een Visa card, dan komt alles goed. Buiten de papieren kan je wat je echt nog nodig blijkt te hebben onderweg nog wel kopen, wel VOOR dat je de 3e wereld binnenrijdt natuurlijk..
Veel handige zaken kunnen je reis wel prettig maken: Een opwindbare zaklamp met accu, ook op te laden met 220V, een omvormer van 12V naar 220V, een mobiel,
zakcomputertje (om je reisverhalen te bloggen), waterfilter, waterzakken uit het leger, hoofdlampje (ed. heeft nog gediend als dashboard verlichting!), flinke jumpstarter, 220V ventilator, touw, kompas, veel pasfoto's mee.
Een deel van de equipment is gearriveerd: De zaklamp (op de kast), de Jerrycans voor brandstof en de Leger-waterzakken
Verder kopen we een daktent die op het imperial kan komen te liggen. Het was even zoeken naar de maximum dakbelasting. Verder was de w123club.nl site erg handig natuurlijk, waar je je W123 vragen kwijt kan en soms ook nog goede suggesties krijgt! Verder ben ik bij Dennis (Mercedennis op w123club.nl) langsgeweest om zijn foto's te bekijken van zijn W123 trip naar Dakar. Daarnaast veel gesurfd op het Internet, andersmans ervaringen en reisverhalen gelezen, zo kan je soms een aardig beeld krijgen hoe je je bepaalde dingen moet voorstellen.
Al met al is het toch heel wat voorbereiding, maar in een paar weken naast een full-time baan toch mogelijk. Melissa heeft de praktische zaken geregeld wat betreft onze proviand, medische benodigdheden en vele vele andere zaken die meegenomen moeten worden. Pfoeh, wat een geregel!<br><br>Post edited by: jurgen, at: 2007/09/21 12:15