Opzoeken: Twee-massavliegwiel
1.
Twee-massavliegwiel
Een vliegwiel bestaande uit twee delen die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Door het verschil in rotatiesnelheid van beide vliegwieldelen worden de trillingen van de motor nog effectiever tegengegaan.
Gevonden op
http://www.fleetcoach.nl/woordenboek.php
Heb even op het VW forum gelezen over 2 massa vliegwielen. Staat nergens beschreven hoe je merkt of zo'n ding werkelijk stuk is, gaan wel stuk, maar niet heel vaak. De twee delen van het vliegwiel zouden spelingsvrij ten opzichte van elkaar moeten kunnen draaien. Meestal bij zwaar gechipte motoren. Worden ook wel vervangen door een enkel vliegwiel, kost ca. 500,- euro. Meest gelezen oplossing schijnt toch de drukgroep te vervangen. Maar je leest ook heel veel dat je moet leren leven met een trilling in de aandrijflijn.
Tja, Volkswagen, wie anders!
Ik vrees toch alles weer monteren en in het ergste geval alles weer demonteren en een nieuw 2 massa vliegwiel monteren. Misschien worden we er nog handig in straks.
@ SGT Peppers;
sleutel 21 zie ik wel verschijnen, zeg maar wanneer ik je even moet helpen met je stuurinrichting.
alles kort en klein slaan helpt niet, heb je alleen jezelf mee, even stevig vloeken is uiteraard wel een optie.
Heb vandaag nog een mooi stukje gereedschap gescoord, een uitlaatruimer, van 38 tot 64 mm, kun je een stukje uitlaatpijp optrompen, zodat ze over elkaar heen passen.
Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2010/01/12 22:03