[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
past deze bak ???????? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 08:57

past deze bak ????????

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

past deze bak ????????

Berichtdoor han2907 » 10 jan 2010, 14:02

past deze 5bak?????????
geschreven door han heijne
Saturday 09 January 2010
hoi stamleden

ik heb na veel speuwerk een 5bak gevonden van een W123

volgens de eigenaar komt deze onder een W123 weg, maar hij weet er het fijne niet van.

op de 5bak staat het nummer 117.261.1401

op de datakarte van mijn W123 staat bij getriebe het nummer 716005 00 909134

wie kan mij vertellen of deze 5bak achter mijn Benz past?

er is geen schakelmechanisme bij, maar ik heb me laten vertellen dat deze van een 190 ook past.

ook moet er een kortere aandrijfas achter, wie weet hoelang deze as moet zijn?

en past de originele kilometerteller kabel?

hoop dat iemand mij antwoord kan geven.

b.v.d. han heijne (han2907)
han2907

Re:past deze bak ????????

Berichtdoor Wiebren240D » 10 jan 2010, 16:36

Hallo Han

je hebt zelf een 300D daar past alleen de 717400 achter.
en er wel om denken wat voor versnellingsbak er nu onder je auto zit.
als er een ZF onderzit dan moet je de ring tussen de moter en de versnellings bak er ook nog bij hebben maar zit er G-Getrag achter dan heb je die ring niet nodig.
en zo een kort stukje tussenas zoek het maar net als het schaakel mechaniek is die van een 190 het zelfde ik denk het niet maar daar zijn verschillende uitvoeringen maar omdat dan passend te maaken is wel een karwei.
en de km kabel past ook niet hoort bij de versnellings bak die kost bij de dealer 125 euro net als de dikken hardyschijf is een cm dikker dan die er nu onder zit kost ook in de buurt van de 100 euro.

ik heb het zelf ook gedaan maar dan van een W123 naar een W115/114 het brandstof verbruik is bij mij met een sprong omlaag gegaan.

maar waarom zet je er niet een langer difrentieel onder levert het zelfde resutaat op en is vele malen goed kooper.

maar ik wes je veel suc6
met de groeten van Wiebren ut Snits telnr 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 10 jan 2010, 23:12

Han,

Zie het verhaal van Wiebren. De 717401 past alleen op de M102 motoren, 2 en 2,3 liter benzine van het 'nieuwe' type.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Wiebren240D » 11 jan 2010, 00:20

Hallo Han

ik heb de versnellings bak gevonden staat op Speurders en ligt bij Thimo in Wormer.

die bak past achter een W123 maar komt achter een W114/115 vandaan.
wel goed opletten op speeling in de versnellingen.
en hoeveel garantie geeft Thimo op die bak.

kan best een gooie zijn maar ik ben huiverig voor die eerste ZF Bakken was nogal eens wat mee en zeker met de 5de versnelling die is er door Mercedes zo achter een 4 bak geplakt.
en vind de rest van de onderdelen er maar eens bij dat word denk ik ook een probleem.

maar suc6 met wat je doet.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor han2907 » 11 jan 2010, 21:24

hoi wiebren

bedankt voor je reacte.
past de bak dus wel? stel dat de bak niet meer goed is? heb jij dan een idee wat revisie van deze bak kost?
ik heb nog foto's van de bak, en heb gisteren geprobeerd om ze naar jou te mailen, maar dat is me niet gelukt.
misschien mag ik jou e'mail adres, dan stuur ik ze rechtstreeks naar jou.
als ik een schakelmechanisme van een 190 weet te vinden, kom ik ook wel aan de rest.
twijfel nu wat ik zal doen, het liefst zou ik alles compleet kopen, maar zoek al zo lang. heb zelfs al mensen in duitsland gebeld, maar overal nakkes/nada.

een hardy schijf staat wel op ebay (hoe dik moet deze dan zijn?) en voor aandrijfassen heb ik een adres in brabant.
evt. kan mijn zwager op zijn bedrijf de as inkorten.
(weet jij hoe lang de as precies moet zijn?)

nou weer genoeg vragen van die dikkop uit twente, hoop dat je me verder kunt helpen.

groeten han
han2907

Berichtdoor douwewe » 11 jan 2010, 21:58

ik heb achter mijn W123 230CE coupe vorige week nog een zf 5 bak geknutselt
viel niet mee had gelukkig hier en daar wat info ingewonnen
maar de 1 zij dit en de ander zij dat dus heb op een gegeven moment de stoute schoenen aan getrokken
en een zf5 bak opgehaalt die op mijn zf4 bak leek
gelukkig had ik gehoort dat er mogelijk verschil in de koppelings plaaten zou zitten
en inderdaad de 5 bak had een grovere as en een fijnere spleen
tijdens de montage kwam ik er achter dat ook de as die in mijn koppelings plaat moest korter bleek te zijn dan van mijn oude bak
het ging hier om zon 2 cm
nu had ik het geluk dat het top lager die in het vliegwiel was gemonteerd met een stalen stof kap ervoor.
nu was dit lager versleten en heb een nieuwe met stof afdichting aan geschaft en heb de oude stalen afdichting achter het nieuwe lager gemonteerd zodat het top lager dichter naar de bak kwam zodat ik die twee cm van de kortere as had opgelost.
kon mooi het verschil meten door een stalen rij over het huis van de bak te leggen en daarna tegen het vliegwiel
en daarna het verschil berekenen.
helaas had ik ook al uitgevonden dat de 5versnellingsbak zon 5 cm langer was dan de 4 bak.
dus de ophanging achteraan de bak moest verbouwd worden.
of vervangen worden voor de orginele van de 5 bak.
ik had die van de 5 bak dus niet en moest mijn bestaande ophanging dus verbouwen.
gelukkig een kortere aandrijf as had ik snel gevonden.
1 die precies de juiste maat had
helaas bleek thuis dat hier net een grotere driehoek verbinding aan zat dus een grotere steek van de montage bouwten voor de hardyschijf
en die kwam niet over 1 met die die ik had.
dus weer verder zoeken ik heb er 1 gevonden uiteindelijk.
en daarna een 5 versnpook uit geen idee hij kwam uit een Mercedes en het was een 5 pook
even gaatjes bij boren en het paste.
dan nog wel even stangenstelsel aan passen.
onder in de pook zit een gaatje die door alle drie de schakel vingers gaat
hier kan je een m6 boutje door heen doen om zo de neutraal stand te vergrendelen.
nu kan je mooi de juiste lengte bepalen van je schakelstangen
deze moeten dan ook spanningsvrij gemonteerd worden.
na dit alles gadaan te hebben kon ik eindelijk weer rijden met mijn sterretje

het veraschil in lengte van je aandrijfas is het verschil in lengte van de 4 en 5 bak minus het verschil in dikte van je te vervangen hardyschijf.<br><br>Post edited by: douwewe, at: 2010/01/11 20:59
douwewe

Berichtdoor han2907 » 11 jan 2010, 23:09

hoi douwe

bedankt voor je uitgebreide verslag.
ben weer iets wijzer, en inderdaad je wilt van tevoren informatie
inwinnen, maar het wordt er soms niet duidelijker van.

moet nog maar eens bezinnen wat ik ga doen.

bedankt, m.v.g. han
han2907

Berichtdoor Wiebren240D » 12 jan 2010, 00:18

Hallo Han

ja een revisie van zo een versnellingsbak wat dat kost ik schat als je het laat doen meer dan 1000 euro.
voor een G-Getrag 5 bak daar zit allen al 600 euro aan onderdelen in bij een totale revisie.

maar als je die 5 bak wel koopt dan keek ik eerst om mij heen voor de andere onderdelen.
een langer diffrentieel eronder zetten is ook een dag werk maar wel goed kooper.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor han2907 » 12 jan 2010, 22:17

hoi wiebren

ben al weer druk op zoek, naar een bak met alle toebehoren.
als je nog wat weet of hoort, 0623979911
hoorde dat in marokko veel W123 lopen met 5bak.
zijn er niet meer leden die op zoek zijn naar moeilijk te vinden onderdelen?
misschien een idee om een paar slopers op te halen.

mijn probleem is, waar zet je de auto neer, zodat je de benodigde onderdelen eraf kunt halen?

wil heel graag een keer kennis maken met W123 fans, kijk iedere keer op de site wanneer en een meeting is, maar kan niets vinden.

bedankt voor je antwoord.

gr. han
han2907

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto