MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:25

230C : onderwijs en tips gevraagd

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

230C : onderwijs en tips gevraagd

Berichtdoor Anton » 16 jan 2010, 23:19

Beste mensen,

Het gaat over een 230 coupe carburateur automaat uit 1979, 115.000 km.
Bij wie in de buurt van Den Haag zou ik langs mogen komen -of wil dat doen bij mij in de warme garage- om mij een en ander aan te wijzen inzake:
- ontsteking op tijd zetten
- stationair schroef op carburateur aanwijzen
- en meer van dat soort praktische zaken.
Heb hier wel ervaring in maar dat is bij een DAF en de Mercedes heeft wat meer onderdelen onder de motorkap....
Motor is afgesteld door voormalig Mercedes monteur maar toch vind ik de motor niet mooi lopen: af en toe een plofje in de uitlaat en stationair schudt de motor n.m.m. nogal. Nu in de winter wil ik de motor iets sneller stationair laten lopen.

Heb met originele Mercedes-onderdelen de ontstekingsonderdelen al vernieuwd, alleen kan de dealer geen bougiekabels leveren.
Graag tip waar ik die kan kopen en moet ik dan nog naar een speciaal merk.nr vragen ?

Motor start altijd en verbruik is 1:9
O ja, kan steeds moeilijker benzine RON 98 vinden, hoe lossen jullie dat op en welk produkt voeg je toe als loodvervanger ?

Alvast dank en groet,

Anton.
Anton

Re:230C : onderwijs en tips gevraagd

Berichtdoor janbenz1 » 17 jan 2010, 00:14

Hallo Anton,

Er is vast wel iemand in de buurt die je wil helpen.
Die plofjes die je hoort komt van de klepspeling.
Even goed kleppen stellen, en het is over.
Het branstof verbruik is redelijk, kan iets zuiniger op lange afstand maar is gemiddeld niet slecht voor een 230.
Veel succes.

Groetnis fan Jan, Út Fryslän.
janbenz1

Berichtdoor Leon » 17 jan 2010, 00:40

He anton,

Wat je kan doen, is komen sleutelen bij de "bollensleutelclub" in pijnacker.
Daar zitten meer kenners/liefhebbers en is in de buurt bij je.

Ehmm.. je stationair: er zit op je inlaatspruitstuk een schroefje met luchtslangetje erop. Daaraan draaien en kijken wat je stationair doet :) Die valt dus niet op je carburateur te regelen, die heeft een vaste/ongeregelde omloop voor benzine, of je moet de stelschroef bij de gashevel pakken.

De plofjes, is idd kleppen stellen. Dat gaat het beste met een halfopen dop 17.

Ontsteking op tijd zetten / controleren is ook een klusje van 10 minuten, mits je een lamp hebt.

edit: heb ik je niet een keer ontmoet in pijnacker tijdens een technische dag? volgens mij heb ik toen je carburateur nog gevuld met (teveel) atf :)<br><br>Post edited by: leon, at: 2010/01/16 23:51
Leon

Berichtdoor Anton » 19 jan 2010, 00:53

Hallo Leon,

Ja, dat klopt, ik was toen in Pijnacker, maar heb niet aan m'n auto gesleuteld.
Heb de auto gisteren uitgelaten en getankt. Mogelijk ligt het aan de benzine, maar zij lijkt nu mooier te lopen. Wel wil ik het staionair toerental in de winter iets hoger hebben.

Kleppen zijn gesteld, dus dat is het niet.
Mogelijk loopt dit type motor niet zo zijdezacht als mijn DAF :-)
maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal met dezelfde motor.

Graag kom ik sleutelen, hoe weet ik wanneer het is ?

Er staat nog een vraag open uit mijn vorige bericht over bougiekabels en tanken supernl
- waar zijn de bougiekabels aan te schaffen
- merken jullie ook dat RO 98 steeds moeilijker te vinden is
- wat voor merk loodvervanger gebruiken jullie.

Groet, Anton.
Anton

Berichtdoor Theredone51 » 19 jan 2010, 10:40

Hallo Anton,

Als antwoord op je vragen:
- Ron 98 is inderdaad steeds moeilijker te vinden, ik werk bij een tankstation en daar hadden wij tot vorige week nog Ron98 en Ron98 met loodvervanger, maar deze zijn nu vervangen door een Ron95 "ecofuel". Op termijn zullen ze waarschijnlijk bij alle tankstations eruit gaan, maar wat we dan moeten? Er zijn natuurlijk wel octaanboosters en dergelijke, maar daar heb ik het niet zo op. (bv. http://webshop.millersoils.nl/index.php?prod=1229〈=1&product=Benzine%20Power%20ECOMAX%20500%20ml )

- Bougiekabels kun je om het even waar kopen, ik weet niet of er een Brezan ( http://brezan.nl/verkooppunten/verkoopp ... rland/4/43 ) of iets dergelijks bij je in de buurt zit? Of anders kun je natuurlijk een setje via het internet bestellen? ( bv. http://link.marktplaats.nl/297922960 ) Het is niet zo dat de bougiekabels van de ene auto het niet doen op een andere. Daar gewoon even vragen en zien dat de kabels gewoon lang genoeg zijn + de goede (bougie)doppen hebben.

- Loodvervanger, vroeger Millers VSP Plus ( http://webshop.millersoils.nl/index.php?prod=1120〈=1&product=VSP%20Plus ), maar tegenwoordig zit er een flashlube-systeem op de motor gemonteerd, dus gewoon af en toe het flashlube-tankje bijvullen en that's it! Ook geen problemen met het vergeten loodvervanger bij de benzine te doen, enz.

Post edited by: Theredone51, at: 2010/01/19 09:41<br><br>Post edited by: Theredone51, at: 2010/01/19 09:47
Theredone51

Berichtdoor The White Rider » 19 jan 2010, 12:51

Bougiekabels ed haal ik bij de Benz dealer. Zijn echt zo duur niet en je hebt kwaliteit die degelijk past zonder problemen.
The White Rider

Berichtdoor Anton » 19 jan 2010, 23:20

Ik haal de onderdelen ook bij de dealer en die meldde mij geen bougiekabels te hebben. Ik zal nog eens informeren, misschien bedoelde hij op dat moment.

Bougiekabels zijn er tegenwoordig in 2 soorten
- met koperen kern
- met koolstof kern

Wat raden jullie aan ?

Groet, Anton
Anton

Berichtdoor Leon » 19 jan 2010, 23:23

Als je orginele kan krijgen (met koperen kern) dan zou ik daarvoor gaan; de auto heeft er immers 30 jaar mee rondgereden.

Overigens heb ik zelf koolstof - siliconen bla bla, maar dat hing samen met de 123ignition en het feit dat ik ze bijzonder goedkoop (lees: gratis) kon krijgen.
Leon

Keer terug naar Techniek