[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Hoe stond de W123 in de markt? : Van alles en nog wat....

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 14:38

Hoe stond de W123 in de markt?

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Hoe stond de W123 in de markt?

Berichtdoor Antoontje » 18 jan 2010, 23:06

Goedendag,

ik heb een vraagje over hoe de W123 in de markt stond, toen deze nieuw was.
Omdat ik zelf 20 jaar oud ben weet ik niet zeker hoe ik deze auto moet zien.

De "200 serie" was een voorloper van de huidige E classe, ik vraag me af of de W123 vroeger net zo is de markt stond ten opzichte van andere auto's als de huidige w212 dat staat.

Ik heb er zelf al wel een tijdje over na gedacht,
Ik gebruik als referentie punt mijn 200D zonder comfort verhogende opties. Natuurlijk is deze niet zo luxe uitgevoerd als het huidige instap model, maar ik vind het gat toch wel bijzonder groot, ik heb geen stuur bekrachtiging wat op zo'n auto toch geen overbodige luxe is, ook maakt de motor ontzettend veel kabaal, wat rijden met 120 km/u niet erg aantrekkelijk maakt. De prestaties van de 200D waren toen der tijd beneden gemiddeld, (al is het alleen maar omdat de gemiddelde benzine motor "sneller" is). De huidige w212 200CDI heeft ruim 130 pk, wat toch wel boven het gemiddelde zit. Dit soort dingen duiden er voor mij op dat de "200-serie/E-klasse" langzaam maar zeker hoger in de markt is komen te staan.

Daarin tegen.
Als ik de W123 met een kever/golf/kadet/eend uit ongeveer de zelfde tijd vergelijk met de W123 is het verschil toch qua bouw en interieur groter dan dat de huidige golf met de w212 maakt. Ook een gescheiden verwarming maakt dit duidelijk, als ik zoiets is gewoon niet in te denken op een kadet uit 1977. Dus is de grote middenklasser van Mercedes toch wat bereikbaarder geworden door de jaren heen?

Hoe denken de mensen die bijvoorbeeld de introductie nog kunnen herinneren hier over? ik ben benieuwd.
Antoontje

Re:Hoe stond de W123 in de markt?

Berichtdoor De Boskabouter » 18 jan 2010, 23:38

Ik kan me de introductie van de W123 nog herinneren als de dag van gisteren. Een nieuwe generatie Mercedessen was zeer belangrijk autonieuws. De S-klasse was in 1972 als een bom ingeslagen. Zonder twijfel de beste auto ter wereld. De nieuwe W123 was een kleinere versie daarvan, zo werd strategisch benadrukt.

De marktpositie in Nederland kun je splitsen. Enerzijds de diesels. Anderzijds de benzineversies. Ze werden door geheel verschillende groepen aangeschaft. De 200D en 220D vooral door taxibedrijven, maar ook door de meer welvarende boeren en aannemers. Ze hadden voldoende kapitaal voor de aanschaf en gingen voor de duurzaamheid en de lage kilometerprijs.

De benzineversies gingen naar de gegoede burgers: notarissen, directeuren, ondernemers. Legden ze veel kilometers af, dan kwam de 300D in beeld. Een andere categorie Mercedes-eigenaars was de penoze. Met al dan niet gejatte en omgekatte Benzen.

Voor de gewone man lag een nieuwe Mercedes buiten bereik. Tweedehands hooguit. Een Mercedes was altijd een verstandige keuze, dat wel. Maar voor velen met een luchtje. Alternatieven? BMW 5-serie, Peugeot 504, Citroën CX, Volvo 240, Saab 99. De BMW als sportiever alternatief.
De mensen die kozen voor een Franse of Zweedse wagen zouden in veel gevallen nog niet dood in een Mercedes willen worden gevonden. Te ordinair, een auto voor parvenu's.

Eerlijk gezegd is dat vandaag de dag nog steeds zo, al zal de penoze nu eerder een voorkeur hebben voor snelle Audi's met 4-wielaandrijving, of voor PC-hoofttractoren.

Ondanks alle sentimenten was de W123 echt van topklasse. In veel opzichten de beste in zijn klasse. In testen van o.a. de Autokampioen was men lovend over de degelijkheid, de rijeigenschappen, de ruimte en het comfort. Wel vond men de auto's erg duur en met name de 200D erg traag.

Ach ja, Opa vertelt uit de oude doos. Hoop dat je er wat aanhebt.

De Boskabouter
De Boskabouter

Berichtdoor Govert » 18 jan 2010, 23:51

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 12:21
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Martin66 » 18 jan 2010, 23:55

Ik kan me de introductie van de W123 niet meer herinneren (ik ben nu 43), maar weet nog wel ongeveer hoe de W123 in de markt stond. Mijn vader heeft vroeger 2 W123's gehad, beide een 240D.

Je moet weten dat de 200D toen het instapmodel van Mercedes was. Niet alleen voor de W123-serie, maar ook voor het merk zelf. Nu zit er onder de E-klasse nog de C-klasse, en ook nog de A- en B-klasse. Maar die waren er toen nog niet, dat zal ongetwijfeld een reden zijn geweest voor een kale uitvoering. Tevens waren zaken als stuurbekrachtiging nog lang geen gemeengoed.
De normen waren ook anders: topsnelheden waren lager, de accelleratie duurde langer, het verbruik (van met name benzinemotoren) was hoger... Maar als je de W123 nu afzet tegen de huidige normen, dan slaat-ie nog steeds geen gek figuur! Waarmee duidelijk wordt hoe goed de wagen toen eigenlijk was.
MB was toch een soort topmerk, ook omdat er geen kleine, betaalbare MB's te koop waren. Meer dan nu was een MB toch een soort statussymbool.

Hoe vooruitstrevend de W123 was, is ook mooi weergegeven op deze pagina, van die andere W123-clubsite: .

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet, Martin
Martin66

Berichtdoor Ronald300D » 19 jan 2010, 01:29

Als kind (ben nu 44 jaar) zat bij ons in de straat een Mercedesdealer, v.d.Laar, Nijmegen.
Vaak stond ik voor de etalage te smullen van de 2 nieuwe auto's (W123) die daar stonden te pronken.
In die tijd was het een hele eer als je een Mercedes mocht wassen, je vergat er bijna geld voor te vragen.
een zwager van me werkte toen bij een andere mercedesgarage en als hij een keer een auto mee had was het een genot om een stukje mee te mogen rijden. De Benzen waren veel stiller en ruimer dan andere wagens.
Het is natuurlijk vanuit de ogen van een jonge knaap gezien maar de STATUS Mercedes was toen nogal wat.
Ik heb zelf ook diverse mercedessen gereden (W201, 202, 124, 210) maar heb in mijn huidige W123 toch meer het (Mercedes?) gevoel van onthaasten, ruimte en rijbeleving. (zal toch niet het ouder worden zijn?)
Groetjes uit Nijmegen,

Ronald
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor Motormongool » 19 jan 2010, 10:34

Antoontje wrote:
[quote]...Als ik de W123 met een kever/golf/kadet/eend uit ongeveer de zelfde tijd vergelijk met de W123...[/quote]

Zeg, wil je fff heel snel je mond spoelen?! ;-)

Nog een overzicht van de W123-historie:
Motormongool

Berichtdoor Hans230CE » 19 jan 2010, 10:54

Ai, Momo gevoelige snaar is geraakt!!
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Automaat: Ja

Berichtdoor Adrieaantjuhh » 19 jan 2010, 11:05

wel met water en zeep:ken je bellen blazen :-) hahaha
Adrieaantjuhh

Berichtdoor Sandbeige » 19 jan 2010, 12:57

Behalve de hierboven benoemde 'imago' -verschillen en -opvattingen zouden we ook eens naar de prijslijsten van die tijd kunnen kijken. Mijn 84'er 230E sedan stond voor HFL. 54.560,- in de 1984 prijslijst (inclusief btw maar exclusief de HFL. 10.000,- accessoires). Ik weet niet precies wat de inflatie van de autoprijzen is de afgelopen 25 jaar maar uitgaande van de gemiddelde totale inflatie van 2% per jaar (Bron: CBS) zou de auto nu voor ongeveer HFL 81.840,- in de lijst staan. Dat is 37.200,- euro. Inclusief de Accessoires zelfs Euro 41.745,-. Een basis-E klasse, die nu standaard alle accessoires heeft (en nog veel meer goodies) waar de eerste Zwitserse eigenaresse destijds voor moest betalen, staat voor ongeveer 45.000,- euro incl btw in de showroom. Als je de 190 uit '84 vergelijkt met de C klasse en de 230E uit '84 vergelijkt met de huidige E klasse gaat deze vergelijking grosso modo op.
Het koperspubliek is niet veranderd. Nieuwe exemplaren verlaten nog steeds de showroom richting de beter verdienende 40+'er of het taxibedrijf
Sandbeige

Berichtdoor Limited 97 » 19 jan 2010, 15:05

In mijn Autovisie van 1976, staat de W123 in het 'vergelijk'-lijste:
Mercedes 230 f 32.928,-
BMW 2500 f 31.320,-
Opel Amdiral f 31.332,-
Peugeot 604 SL f 29.050,-
Rover 3500 f 28.096,-

Met een testconclusie:
'Mercedessen zijn een klasse apart. Duurder dan wagens die op het oog vergelijkbaar zijn - maar wat héét vergelijkbaar ? Aan deze wagen is alles net een gradatie beter dan aan wagens van gelijke grondconceptie. Ja, zelfs dan aan vele wagens van gelijke prijsklasse.
Het is - kortom - een zeldzaam functioneel brok gereedschap. Gemaakt met een gevoel voor finesse, dat vandaag de dag bijna uit de tijd lijkt. Bestudeerd tot in het allerkleinste detail. Ongemeen robuust. En wat doet die relatief enorme adviesprijs er dan eigenlijk nog toe ?'

Prijs 220 D f 29.638,-
Opties:
-Stuurbekrachtiging: f 1.169,-
-CV f 509,-
etc.

Ook geinig een test van Rob Slotemaker, bij interesse post ik deze wel.<br><br>Post edited by: Limited 97, at: 2010/01/19 14:06
Limited 97

Berichtdoor Sandbeige » 19 jan 2010, 15:35

Mooie lijst. En die tekst! Wat een taalgebruik in '76! Geweldig. Maar ze hadden gelijk. Je kunt het verschil in kwaliteit eigenlijk al horen als je de deur van een W123 dichtslaat. Helaas kunnen we de vergelijkende deur-test niet meer doen met die auto's uit je lijstje: Die liggen allemaal al op de sloop.
Ik ben wel benieuwd naar de Slotemaker test
Sandbeige

Berichtdoor Weizengelb » 19 jan 2010, 15:53

tja, de introductie weet ik niet meer (was toen nog geen 1 jaar oud) maar ik weet wel dat mijn pa zo rond 1983-1984 een W123 kocht, een 240D van 1978.
Het was een zogenaamde boerenversie :-) een lichtgroene met moosgroene skai bekleding. Verder zat de wagen zowel aan de voorkant als de achterkant in elkaar (kettingbotsing).
Maar dat mocht de pret niet drukken, ik vond het een fantastische bak! We hebben er lang zat mee gereden, later heb ik hem nog helemaal optisch omgebouwd naar een 280 met interieur en alles (met delen van een 280E van de sloop). Na nog een zware aanrijding van achteren op de Napoleonsbaan was het verhaal helaas voorbij, maar dat was alweer zo'n 8 jaar later.

Mijn pa reed in die tijd ook een tijdje taxi en dan nam hij zo'n glimmende zwarte 200D mee naar huis. Dat waren vaak nieuwere wagens (serie 2 weet ik nu), met een ander soort skai erin.

Tja, de W123 was bij introductie zeeeer geliefd! De wachttijden liepen op tot zo'n 2 jaar!!! Er werd zelfs gespeculeerd en auto's werden doorverkocht voor bedragen boven de nieuwprijs!! ongelooflijk voor een normale serie automobiel.
De auto was blijkbaar precies wat iedereen wilde hebben! En geef ze eens ongelijk :-)

Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor paul77 » 19 jan 2010, 16:31

En dan heb ik nog een autovisie met daarin een test van een W123 250T uit november 1978 met daarin o.a. de volgende teksten:

"Mercedes heeft al jaren het alleenvertoningsrecht van een totaal niet opdringerige, zeer
ingehouden, maar eveneens zeer onmiskenbare elegance in de exterieurvormgeving. Sommigen vinden
het zelfs te ingetogen en noemen die vormgeving saai. Hetzelfde geldt voor de binnenkant.
Hoe de kwalificatie echter ook uitvalt, niemand zal kunnen ontkennen dat de totaalafwerking op
een peil staat dat eenzaam is in de hele automobielindustrie."

"Iedereen weet zo langzamerhand nu wel, dat Mercedessen doodgewoon dure automobielen zijn. Net
zoals iedereen weet dat deze auto's voor de berg geld die ze kosten ook munt voor munt
tegenwaarde bieden. De levertijden voor de meestgevraagde modellen spreken in dit opzicht lange
rijen boekdelen."

En het vergelijklijstje in deze test bestond uit:

Mercedes Benz 250T Automatic fl.50.114,60
Mercedes Benz 230 fl. 33.783,-
Volvo 264 GLX Automaat fl. 47.790,-
Chevrolet Caprice fl. 27.136,-
Opel Senator 3.0 E CD fl. 53,065,-

En enkele onderdelenprijzen:

schokdemper achter fl. 443,49 (niveauregeling)
stel banden (5 stuks Michelin) fl. 1365,05
radiateur fl. 600,18
voorruit fl. 312,78
set remblokken voor en achter fl. 127,94
paul77

Berichtdoor Weizengelb » 19 jan 2010, 16:47

Wat ze toen al niet durfden te vragen voor zo'n rare Volvo! En die Opels waren ook niet goedkoop zeg, wel leuke wagens hoor maar voor zoveel geld....?

Die autovisie heb ik ook, die 250T is een witte met blauw interieur toch?
Wat opvalt is dat er ergens instaat dat de wachttijd voor de T versie veel korter is dan voor de populaire modellen. De T of het fenomeen stationwagen was toen nog niet echt populair in de hogere prijsklasse...

verder zijn ze nogal positief over de 250 motor, zo zie je maar weer, een goed afgestelde 250 rijd gewoon erg goed!

Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor Motormongool » 19 jan 2010, 16:51

Motormongool

Berichtdoor paul77 » 19 jan 2010, 17:26

Ja het is die witte met blauw interieur Mathieu! :-)

En inderdaad, voor de T waren die wachtrijen er niet:

"De T-modellen schelen met de vergelijkbare sedanmodellen eigenlijk toch wel tamelijk veel in prijs - ook wanneer men de standaard ingebouwde opties meebetrekt. Dat zal dan ook wel de verklaring zijn dat voor deze modellen geen levertijdsproblemen bestaan"

En je hebt gelijk, men was nog niet klaar voor de T. In de vergelijkingen lijst ook geen enkele combi (mogelijke uitzondering de chevrolet). Volgens mij is de W123 T trouwens echt de allereerste "lifestyle-estate."

@MM: Ik heb zelf geen scanner, maar wil er natuurlijk best een keer een pdf van maken.

gr. Paul
paul77

Berichtdoor Limited 97 » 19 jan 2010, 17:33

@Motormongool: Nieuw topic starten met alle pdf's van testen en verslagen ?
Ik ga ze proberen te scannen, komt goed !
Dit was het exemplaar, precies mijn model met zelfde opties:
<br><br>Post edited by: Limited 97, at: 2010/01/19 16:38
Limited 97

Berichtdoor Govert » 19 jan 2010, 17:45

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 12:21
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor 300TD W123 » 19 jan 2010, 19:21

Hallo

Govert70227 wrote:
Bij Volvo kon je ook nog verlengde estates krijgen, iets wat bij Mercedes niet mogelijk was (terwijl er wel een verlengde carrosserie was). [/quote]

Ik heb vorige week wel een velengde T zien rijden in Eindhoven. Dit is volgens mij een begrafeniswagen geweest aan de versiering op de zijkant te zien. Weet verder niet wat voor motor of bouwjaar deze had.

Groet Mark
300TD W123

Berichtdoor Motormongool » 19 jan 2010, 19:34

Motormongool

Volgende

Keer terug naar Van alles en nog wat....