[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Stuurhuis reparatie : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:32

Stuurhuis reparatie

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Stuurhuis reparatie

Berichtdoor Luigi » 19 jan 2010, 14:17

Omdat mijn Mercedes speling heeft op het stuurhuis ben ik op het forum gaan kijken naar artikelen hierover.
Ik heb heel veel gelezen over stuurhuizen, het afstellen ervan en het laten reviseren.
Helaas heb ik niet kunnen vinden welk onderdeel/onderdelen verantwoordelijk zijn voor de speling.
Kan iemand mij vertellen welke onderdelen dit zijn?

Groet Luigi
Luigi

Re:Stuurhuis reparatie

Berichtdoor Wiebren240D » 19 jan 2010, 21:49

Hallo Luigi

het stuurhuis zelf is meestal de oorzaak van de stuurspeeling is er uit te stellen tenminste als het stuurhuis niet is uit gesteld iets wat ik zelf nog niet heb meegemaakt.
maar er zijn wel meer delen in de stuur inrichting die voor speeling kunnen zorgen zoals de pitmanarm of de stuur kogels zelf.
gewoon even goed kijken waar de speeling zit.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Luigi » 20 jan 2010, 14:10

Ik heb een stuurhuis liggen met speling.
Ben benieuwd welke onderdelen er normaalgesproken slecht zijn en wat ze kosten zo kan ik kijken of het interessant om dit stuurhuis zelf te repareren.
Vandaar deze vraag.

Groet Luigi
Luigi

Berichtdoor Semrick » 20 jan 2010, 18:05

Volgens mij heeft Trouwkoets ook ooit het plan gehad om een stuurhuis zelf te reviseren.
Als ik het me goed herinner had hij ook een link naar een (ik dacht) Amerikaanse site waarin stap voor stap te zien was hoe je een stuurhuis moet reviseren en wat daar allemaal voor nodig was.
Misschien weet hij die link nog te vinden. ;-)
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor JantjeV8 » 20 jan 2010, 20:40

Ik heb afgelopen jaar een stuurhuis van een oude vrachtwagen open gehad. Als je klokkenmaker bent en niet vies van een Schwarzwalder koekoeksklok kun je er aan beginnen.

In principe is het een soort wormwiel met een kogelomloopspil. Zeg maar een soort axiaal kogellager. Er zit een knikkerbaan ingebouwd waarbij de knikker aan het eind met een omweggetje weer vooraan terug in de rij komt te zitten. Er kan speling ontstaan in de groef waarin die knikkers rollen.
De bekrachtiging wordt hydraulisc gedan door de pomp. Eigenlijk duwt een hydraulische oliestraal van (links) de ene kant en (rechts) de andere kant mee om die knikkers doorgeduwd te krijgen.
Dat oude stuurhuis bleef olie lekken, de bekrachtiging kregen we niet ontlucht. Ik heb daar een nieuwe bronzen bus voor gedraaid en ingeperst zodat de o-ring op een nieuw vlak aansluit. Potjedicht nu.

Persoonlijk denk ik dat het niet opweegt in kosten om ergens een goed stuuruis op de kop te tikken.
Maar die je los hebt liggen moet je gewoon eerst proberen de speling er uit te stellen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee

Keer terug naar Techniek