door Trouwkoets » 19 jan 2010, 14:51
Hoi,
Zoals staat beschreven in de WIS, zie ook de screenprint van Semrick, draai een bout M10x1, 45 mm lang in de as. Deze as zit aan de poelie vast. Door het indraaien duw je de as en poelie van de lagerschaal op de waterpomp.
Ik heb dezelfde fout als jij gemaakt. Saat beschreven in , bericht nummer 41073, halverwege de 2e pagina.
"Bij het uitbouwen van de pomp enkele kleine problemen gehad. Ten eerste wilde de poelie niet loskomen. Bij een poging hem er toch vanaf te krijgen een deuk in de poelie gemaakt. Niet ernstig, hij is al weer recht. Goede manier is M10 draad draaien in de as van de poelie (is standaard vanaf eind '83), en dan met een M10 bout hem van de waterpomp 'afdraaien'. Dus bij Zwaard in Delft een tapset gehaald en toe was het een fluitje van een cent.
Daarna wilde het magneethuis (voor het aantrekken van de ventilator) er niet af. Zelfs het trekgereedschap van Arie bood geen soelaas, dus daar moest een nieuwe voor komen. Verder bij de Benzdealer nieuwe slangen gekocht, en natuurlijk de pomp, en op Internet voor de zekerheid een neiuwe Behr voor niet al te veel geld. Deze gaat voorlopig naar zolder, oude is nog goed maar de plastic aftapplug is natuurlijk gebroken. Magneethuis was echt een probleem, hier wilde MB meer de 300 Euro voor hebben. Marktplaats bood uitkomet, Rob uit Sittard was bereid de zijne af te staan voor 20 Euro. Die is vanavond binnengekomen"
Ik heb ergens gelezen dat jouw auto van '83 is. Dan is in de as het schroefdraad M10x1 al aanwezig. Als dat niet zo is zelf even tappen, bij voorkeur met een tapsetje van enige kwaliteit.
Succes, Caspar