Beste MB-liefhebbers,
Even een schrijven uit Medemblik. Voor degenen die mij nog niet kennen, ik ben Ton Pronk, sinds vandaag 18 januari 52 jaar, ben getrouwd met Tineke en we hebben twee zonen van 19 en 21 jaar.
De liefhebberij van auto’s is er altijd al geweest. Mijn vader werkte vroeger met zijn broer bij Vloeigas in IJmuiden en reden beiden in een Opel Kapitän, model ’57, hier reden zij ook werkvolk mee. Later werden er Opel Kapitäns van 60-er jaren gekocht (met de panoramische ramen) en een Mercedes 180D ‘bolhoed’. Allemaal schitterende wagens, maar de 180D bracht het hoogste rendement op. Dus de Kapitäns werden verkocht en er kwamen later in de tijd Mercedes Heckflossen bij, een 190D en een 200D, en die werden na vier á vijf jaar weer ingeruild voor de 200D 1970, die met de staande koplampen. In ’73 begon mijn vader een taxibedrijf en al gauw kwamen er een paar type 2 MBs bij, met de vaste spiegels, de platte koplampen en de ribbelachterlichten. In ’76 kwam de nieuwe Mercedes uit, de W123. Tot ’84 hebben wij alle W123-typen gereden, de 200, 220, 240 en 300D. Inmiddels had ik zelf ook mijn rijbewijs en chauffeurde ook in die auto’s, met heel veel plezier! Nadat mijn vader in ’91 overleed, zette mijn broer het bedrijf voort. Inmiddels bestaat het bedrijf uit dertien wagens, vier bussen en negen personenauto’s. Natuurlijk allemaal Mercedes, maar wel de moderne modellen natuurlijk. Ik ben nu zelf tien jaar in het bezit van een W115, 230 4 type 2, van ’73 met 140.000 km waar enkel zomers mee gereden wordt. Voor dagelijks gebruik heb ik een W123 200 automaat, op LPG, met 130.000 km. Beide Mercedesen zijn in zeer goede en mooie staat.
Nu begrijpen jullie de interesse voor Mercedes. Ik zal me aanmelden voor de club en hoop veel leuke mensen en mooie Mercedesen te ontmoeten.
Met vriendelijke groet,
Ton Pronk.