[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 00:19

Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Berichtdoor Gert250 » 15 nov 2009, 14:37

Dag Medebenzers,

Gisteren overkwam me een wel heel merkwaardig pechgeval met mijn 250 op LPG. Onderweg op de A35 begon de motor ineens in te houden en af en toe te stotteren. Kon Enschede nog net halen, maar kwam op de Zuiderval alhier toch stil te staan. De motor begon steeds meer te stoten en te knallen/ploffen in de uitlaat en gaf het uiteindelijk 1km voor mijn huis op.
Toch maar de ANWB gebeld en die was er met 20 min.
De conclusie die ik zelf al had getrokken werd door de monteur bevestigd: Probleem met de ontsteking.
Wat bleek nu: de rotor was volledig ingebrand en gedeeltelijk gesmolten!

Volgens hem een meer voorkomend euvel bij oudere auto's op LPG: Aangezien moderne bougiekabels een bepaalde weerstand hebben en de rotor ook een ingebouwde weerstand heeft, wordt er teveel stroom getrokken door het systeem en kan de zaak te heet worden. Dit komt volgens hem omdat LPG een hogere ontstekingsspanning nodig heeft.

Zijn aanbeveling om dit te voorkomen is om ouderwetse gevlochten koperkern bougiekabels te gebruiken.

Mijn vraag is nu:
- heeft iemand dit al eerder meegemaakt en klopt dit verhaal?
- zijn dat soort bougiekabels überhaupt nog verkrijgbaar en zo ja, waar?

Er is waarschijnlijk al meer over geschreven op het forum, maar kan het zo snel niet vinden.

Foto van mcGyver oplossing WW monteur

Gert250
 


Re:Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Berichtdoor jan280CE » 15 nov 2009, 14:50

Er is inderdaad al het nodige over geschreven, alleen niet zo specifiek als in jouw geval.
De Mercedesontsteking is erg gevoelig voor verkeerde weerstanden in diverse delen, en dat kan hardnekkige moeilijk op te sporen storingen tot gevolg hebben. Zo extreem als in jouw geval heb ik het overigens nog niet gezien.
Ja er zijn passende kabels, maar dat kost behoorlijk geld. Bosch heeft nog steeds OEM kwaliteit en dat gaat enorm lang mee. Verschillende m110 rijden nog met hun eerste blauwe setje en de mijne zitten er nu ook alweer ruim 6 jaar op zonder problemen. Gerekend over de jaren is het dus niet echt zoveel duurder.

MVG,

Jan
jan280CE
 


Re:Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Berichtdoor Topasbrauner » 15 nov 2009, 16:15

Zo te zien heb je al de goede kabels. Meet eens de weerstand, mag 1KoHm zijn.
Kijk verder het systeem goed na op schone contacten, zeker de massa, Kabel van versn.bak naar carosserie wordt nogal eens vergeten in de 30 jaar.

Job
Topasbrauner
 


Re:Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Berichtdoor Gert250 » 15 nov 2009, 18:15

Hoi job, deze kabels zitten er net een jaar op en zijn de originele kabels van 1kOhm volgens de verpakking.
Zal inderdaad de massa eens controleren en tevens de verdelerkap vervangen. Deze was ook al aardig ingebrand.
De bougies zijn net een week oud, dus met een nieuwe kap + rotor zou het weer tiptop moeten zijn in mijn beleving.
Gert250
 


Re:Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Berichtdoor Bogent » 16 nov 2009, 10:02

Dit komt volgens hem omdat LPG een hogere ontstekingsspanning nodig heeft.

Hier heb ik mijn vraagtekens bij staan, tijdens de ombouw op LPG wordt er niets aan de ontsteking gewijzigd dus waar zou die hogere spanning dan vandaan moeten komen?
Volgens mij is het gewoon een slijtage kwestie, in de loop der tijd branden de contacten van rotor en verdeelkap in de afstand er tussen wordt daardoor groter en de vonk ook. Grotere vonk grtotere hitte dus verbrandt de boel. Ik heb dit vroeger ook wel bij benzine motoren gezien dus het ligt niet aan de LPG.
Bogent
 


Re:Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Berichtdoor Gert250 » 16 nov 2009, 18:12

Vond het ook al een vreemd verhaal. Ga morgen de verdelerkap + rotor vervangen en dannmoet het weer goed zijn. Het spul is dan ongev. 22.000 km meegegaan. Lijkt me acceptabel.
Gert250
 


Re:Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Berichtdoor Monteur Jan. » 18 nov 2009, 01:41

Het was een volhouder deze!

Ben al vanaf 1969 Monteur van diverse motoren maar heb nog nooit zoiets gezien.
Monteur Jan.
 


Re:Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Berichtdoor Harrie » 22 nov 2009, 20:34

beste Gert.

Naast de rotor en de verdelerkap, zou ik ook de condensator maar vervangen.
Deze zit aan het ontstekingshuis, en moet overtollige spanning opvangen.
Heeft hij niet gedaan, vandaar dat de zaak wegsmelt.
Al diverse keren hier gehad voor reparatie, en nadat alles was vervangen waren de problemen opgelost.
Ook de condesator heeft niet het eeuwige leven.

Groeten Harrie Puite.
Harrie
 


Re:Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Berichtdoor Limpsalot » 23 nov 2009, 00:34

Volgens hem een meer voorkomend euvel bij oudere auto's op LPG: Aangezien moderne bougiekabels een bepaalde weerstand hebben en de rotor ook een ingebouwde weerstand heeft, wordt er teveel stroom getrokken door het systeem en kan de zaak te heet worden. Dit komt volgens hem omdat LPG een hogere ontstekingsspanning nodig heeft.


Dit is echt een appart verhaal. Als de weerstand in een stroomkring groter wordt, wordt de stroom juist lager!

En -zoals eerder opgemerkt- waar komt die hogere spanning dan vandaan?
Limpsalot
 


Re:Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Berichtdoor Gert250 » 23 nov 2009, 14:18

Bedankt voor de tip Harrie. Ga inderdaad de condensator ook maar vervangen.
De nieuwe bougies staan op 0,7mm kontaktafstand, is dat klein genoeg of is het beter deze op 0,6mm te zetten.
De ontsteking stond overigens ook iets van tijd af, maar dat is inmiddels goed gezet.

Update: Heb contactpuntloze / electronische onsteking volgens de automaterialenhandel, dus geen condensator te vervangen.

bleek wel veel koolaanslag in de verdelerkap te zitten, dus deze maar eens goed schoonmaken om overslaan van de vonk te voorkomen.<br><br>Post edited by: Gert250, at: 2009/11/23 16:26
Gert250
 


Re:Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Berichtdoor Monteur Jan. » 26 nov 2009, 00:38

Zitten we nu geen twee geheel verschillende dingen door elkaar te halen?

Die hogere spanning kan mijns inziens alleen komen door de combinatie van!

Gr. Jan.<br><br>Post edited by: Monteur Jan., at: 2009/11/25 23:43
Monteur Jan.
 


Re:Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Berichtdoor Gert250 » 27 nov 2009, 15:36

@Jan: ik denk inderdaad dat slijtage van de rotor icm de mindere verdelerkap het euvel is geweest. De bougies waren een week daarvoor al vernieuwd.
Afgezien vd bougiekabels (net een jaar oud) is alles nu nieuw en moet mijns inziens het zaakje weer storingsvrij functioneren.
Gert250
 


Re:Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Berichtdoor Monteur Jan. » 28 nov 2009, 23:51

Gert,

Ik zal je een geheim verklappen!
Ik heb ooit eens een hele motor uit elkaar gehaald omdat ik er nieuwe bougie's in gezet had en het ding hierna ( na 1,5 km ) niet meer goed liep!
Oké een middag werk was niet erg en wat denk je uiteindelijk toch de bougie's!

Dus ook het leven van een bougie jong of oud is niet te voorspellen.


Gr, Jan.
Monteur Jan.
 


Re:Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Berichtdoor Weizengelb » 22 jan 2010, 12:16

Henk!? kun jij eens opheldering brengen?

Volgens mij wordt hier stroom (A) en Spanning (V) door elkaar gehaald. Een hogere weerstand heeft meer spanning nodig om een (bepaalde)stroom te genereren.
Ik kan me voorstellen dat de Spanning uit de bobine hoger oploopt als de vonk moeilijker overspringt (hogere weerstand).

De weerstand van het LPG-lucht mengsel tussen de bougie elektroden is hoger dan die van een benzine-lucht mengsel. Vandaar.

Wie weet hier precies het fijne van?

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Pech onderweg - rotor gesmolten/ingebrand

Berichtdoor janbenz1 » 22 jan 2010, 13:09

Als ik jou was zou ik gelijk ook de rotorkap vervangen.
Beter alles er nieuw opzetten, rotor, rotorkap, condensator, bougies, ben je zeker van een goed resultaat.
Dit is en blijft altijd het kwetsbare punt bij benzinemotoren, dus een kleine investering, maar veel genot!

Groetnis fan Jan.
janbenz1
 


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten