We spreken 19 september 2008, plaatselijke tijd 6.32uur.
A59, in oostelijke richting, hectometerpaal 135,2.
Met een harde klap sluit de brandweerman de motorklep, zonder woorden schudt hij zijn hoofd en laat zijn hand even op de motorkap rusten. Zijn lichaamstaal spreekt boekdelen: einde verhaal, patient overleden...
Het begon een eindje daarvoor. Juist de auto volgetankt en rustig de snelweg opgereden. Na een kilometer of 10 de snelheid wat opgevoerd en met een gangetje van 130 vonden we onze weg wel.
Plots een ratelend bijgeluid. Gooi gauw de radio uit en denk nog: Is dat mijn auto of hoor ik buiten iets. Binnen enkele seconden gebeurd het, een knal en schrik me een hoedje. Geen vermogen meer, stuurbekrachtiging valt uit, het zweet breekt me uit, een brandlucht, een hoop herrie. Stamp met m'n vuist op de schakelaar van het dubbel knipperlicht. Kijk in m'n spiegel en achter me is niks meer te zien van de rook. Auto's duiken in de ankers en ik weet de vluchtstrook te bereiken.
Uitstappen en de wielen eens bekijken, een kunststof binnenkap die los is geraakt en ergens tussen geflapt is misschien, een geklapte band die iets anders kapot geslagen heeft? Niks van dat alles, aan de buitenkant niks te zien. Nog eens kijken, nee echt niks. Reed ik ergens overheen dan? Nee, dat geloof ik ook niet.
En dan: rook onder de voorkant uit...ohoh. Motorklep open en er komt een walm onderuit, kijk onder de injectieunit door en zie allemaal licht flikkeren. Denk eerst nog dat het de lampen van andere auto's zijn, maar mooi niet: VLAMMEN. Shit, dat ding staat in de fik, en dat met een volle tank peut.
Achterklep open maar weet eigenlijk dat ik daar geen blusser vind. Wat nu. Dan maar 112. Wat is uw melding meneer? Nou, sta op de vluchtstrook en m'n auto heeft vlammen, nu nog kleine maar weet ook niet wat het gaat doen. We verbinden u door meneer. Brandweer Den Bosch, hectometerpaal 135,2 zei u? We komen er aan.klik-tuut-tuut.
Nou dat gaat snel.
Ik ga ondertussen m'n spullen er maar uithalen en heb ze in de berm gelegd.
Met een minuut of 7 komt de brandweer aan met zwaailichten op. Rijkswaterstaat en de politie er achteraan. Sjongejonge wat een kermis. De brandweer schroeft de accupolen los, en blaast met een klein poederblussertje de vlammen uit. Het vuur was niet uitgebreid, het leek of het zelf al uit ging. Takelwagen was ook gearriveerd en met 'n paar minuten hing de auto in de takels.
We stonden met zoveel volk in de berm kou te lijden, zelfs de brandweer had geen thermoskannetje met koffie bij..
Iedereen de hand geschud en met de takeldoos terug.
Auto in de garage gebracht en de monteur ging gelijk kijken wat het nu was. Van onder de motorkap was niks te zien, alles zat in de weg.
Zelf dacht ik aan kortsluiting in de startmotor waardoor de bendix met 130/uur in wilde slaan of zoiets.
Mooi niet dus, de brandweerman had het goed in de gaten gehad. De beschermplaat onder de auto uitgeschroefd en kloenk, kloing kleng. Allerhande stukken metaal vielen op de grond...
Een compleet gat in de zijkant van de motor bij de achterste cilinder, stukken onherkenbaar staal en aluminium vielen op de grond. Een drijfstang, in elk geval de resten daarvan stak door het motorcarter naar buiten.
Het piston-oog lag afgebroken op de grond. Die heb ik als aandenken meegenomen...
Een moment van stilte zou op z'n plaats zijn, maar met 'n kilometerstand van 247.965 en bouwjaar 2001 mag iemand een bod doen op deze BMW 318i combi.... Met het beeld van de onverwoeste W123 in gedachten voor me kan ik met een glimlach de "zie je nou wel" gedachte niet onderdrukken. <br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/09/19 23:40