[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Vraag over warmloopfase en carburateur : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:24

Vraag over warmloopfase en carburateur

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Vraag over warmloopfase en carburateur

Berichtdoor Limited 97 » 23 jan 2010, 21:46

Mannen, wij komen er niet meer uit...
Zoals al eerder vermeld: na het starten loopt de auto erg beroerd, totdat hij warm is, zowel op benzine als LPG.
Dit is erg lastig, vooral omdat ik achteruit mijn woonerf af moet rijden, keren en wegrijden.

Alle electronica van de ontsteking is inmiddels nieuw, kleppen zijn gesteld.
Er zit nog 1 pakking die iets vacuum lekt, maar mijn monteur zegt dat het dat niet kan zijn in koude fase. Dat merk je pas als die warm is.
Volgens mijn garage kan het alleen nog door de carburateur komen en hij wil deze reviseren.
Volgens de gasboer is dat onzin omdat de carburateur alleen als gasklep werkt bij LPG.
Omdat het alleen is bij koude motor kan ik niet naar andere garages of forumleden omdat er dan niets meer te meten is, alles loopt dan zeer mooi.

Heeft iemand een idee, zit er nog ergens een klep die zowel op gas als benzine van invloed is in deze fase. Bijvoorbeeld een klep die de hoeveelheid lucht bijregelt, zodat het mensel rijker wordt ?
De choke is toch niet van invloed op LPG start ?
Uiteraard wil ik 'm eerst goed hebben op benzine, daarna volgt LPG vanzelf.

Dank alvast voor jullie raad !<br><br>Post edited by: Limited 97, at: 2010/01/23 20:49
Limited 97

Re:Vraag over warmloopfase en carburateur

Berichtdoor henklith » 23 jan 2010, 22:48

Vreemd "ted", ik had het zelfde met mijn W115 200, ook niet behoorlijk lopen al ie koud was.
Klopt inderdaad dat dat natuurlijk aan de carburateur ligt, maar een revisie kost echt honderen euro's
dus ik heb er voor dat geld maar LPG in laten bouwen, en,, perfect starten en lopen op gas!!
En nog voordeliger in gebruik als beloning :o))
Het is dus vreemd dat jouw auto ook! slecht loopt op LPG.
Daarom zou ik eerst even kijken naar het membraam, in de carburateur, daarvoor moet het dekseltje er even af, vaak zit er een scheurtje in het rubbere membraam.
Op dit forum zal wel wat te vinden zijn over deze membraam controle.
Groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor Leon » 23 jan 2010, 23:28

Als ie ook slecht loopt op LPG, dan kan het bijna niet aan de stromberg liggen, die doet dan "niets" meer. Ook is er geen luchtklep; tijdens de warmloopfase giet de stromberg meeeer benzine naar binnen.

Wat Henk zegt: als er een scheurtje in het grote membraam zit dan zal ie ook warm niet goed lopen, omdat de gasschuif niet omhoog komt, dus dat kan het niet zijn.

Hoe is het met de aanzuigluchtvoorverwarming?
Heb je ergens nog een vacuumlek?
Hoe is je CO op gas?
Staan je kleppen zeker weten goed?
Welke pakking is lek?

Het kan zijn dat het 2 verschillende problemen zijn, eentje met je verdamper en eentje met de stromberg.
Eerst zorgen dat die goed is, dan naar LPG kijken.
Leon

Berichtdoor henklith » 24 jan 2010, 01:18

Theorie Leon :o)
Maar je kan rare dingen mee maken met die stromberg.
Ik had ook een klein scheurtje in het membraam, je moest het membraam tegen het licht houden om het te zien.
En het is binnen twee minuten gecontroleerd.
Het frapante vind ik dat ik exact het zelfde had.
Alleen liep ie wel goed op LPG.
Als je met twee fouten tegelijkertijd te maken krijgt wordt het inderdaad heel lastig op te lossen.
Misschien moet je dan eerst zoeken in de LPG installatie/verdamper, omdat dat eigenlijk simpel moet kunnen werken.

Groet, Henk

NB: Als ik het probleem wat ik had nog even iets presiezer omschrijf, dan moet ik zeggen dat ie direct na het starten op benzine redelijk goed liep, en ook starte, maar na een halve minuut ging ie dan bokken, en dat duurde enkele minuten totdat ie warm was.

NB2: Wat ook nog kan, is dat er wat benzine in de vlotterkamer komt, al dan niet via de retourleiding.
Je kan de benzine leidingen even helemaal los nemen van de vlotterkamer.
Wel even afstoppen natuurlijk voor de zekerheid.
En dan is op gas te starten, moet je dan doen al ie koud is, en een tijdje heeft gestaan, om alle eventuele nog aanweziger benzine in de vlotterkamer te laten verdampen.

Post edited by: henklith, at: 2010/01/24 00:27<br><br>Post edited by: henklith, at: 2010/01/24 10:25
henklith

Berichtdoor Limited 97 » 24 jan 2010, 12:02

Dank mannen voor jullie hulp !
We hebben het membraam afgelopen week gecheckt, was ok, en warm rijdt en reageert ie echt prima op gas geven en loslaten.
Er zit nog wel een vacuumlek in de pakking tussen uitlaat- en inlaatspruitstuk, die horizontale, net boven de Heizklappen. Daar reageert de motor op remmenreiniger, de garage is sceptisch over het resultaat van vervangen, maar ze gaan het donderdag toch doen.
Zal ze gelijk vragen om CO te meten koud..
Alle hoop van mijn kant is dus op de nieuwe pakking, maar ik vrees het ergste..
De gasinstallatie is net nieuw, het CO (warm) is weer gecontroleerd, is prima.
Nav een topic op dit forum over afstellen van carburateur heb ik Jan vd Linden in Den Haag gebeld, die zegt dat de carburateur koud en warm af te stellen is. Volgens mij heb ik alleen een choke voor koud en een CO stelschroef aan de onderzijde voor warm.
Zou het gasmengstuk, wat op de carb is geschroefd nog van invloed kunnen zijn, misschien knelt hij de luchtinlaat af of zoiets ?
De slang voor aanzuiglucht zit aangesloten, ik voel ook de klep reageren op vacuum, hij staat keurig in de winterstand.

Edit:
Aan de achterzijde van de carb. zit een horizontale sleuf met schroefgaten links en rechts, weten jullie waar die voor is ? Net of daar iets aangesloten hoort te zitten.<br><br>Post edited by: Limited 97, at: 2010/01/24 11:06
Limited 97

Berichtdoor Leon » 24 jan 2010, 13:32

De carburateur is idd koud en warm af te stellen, de "choke" (die geen choke is, maar juist een verrijker) heeft zijn eigen co schroef. En je kan dus de tijdsduur, het toerental en de CO onafhankelijk van de warme fase afregelen.

Wat betreft het CO in de warmloopfase: die moet je ook warm meten, maar dan de motor "dwingen" om weer op de "choke" te gaan lopen. Ik weet niet of je verdamper (merk / type) ook zoiets heeft...

Dat gasmengstuk is een restrictie in je inlaat, en zal er voor zorgen dat de motor op benzine iets onzuiniger gaat lopen.

Die horizontale sleuf kan ik niet voor de geest halen, bedoel je de plek waar je stationairverhoger zit als je airco of automaat hebt? Of bedoel je die plek tegenover de choke? Het carburateurhuis word natuurlijk door meer fabrikanten gebruikt, dus dan zit bijv. de choke op de andere plek...
Leon

Berichtdoor Limited 97 » 24 jan 2010, 14:15

Die horizontale sleuf zit aan de achterzijde (richting schutbord), onder de 'rich' schroef. Ik zie plaatjes op internet waar daarover heen een kapje is geschroefd met 2 pijpjes (voor waterslangen oid ?). Zie foto's onderaan. Heb nog niet onderzocht of er via deze sleuf nog lucht wordt aangezogen in koude fase. Betwijfel of mijn carb. nog wel de originele is.

Wel een ontdekking gedaan vanochtend, had gisteren aan toerental zitten sleutelen en de choke heen-en weer gedraaid. Heb ook het stationair toerental in Drive hoger gesteld met het vacuumpotje. (zie foto)

Vanochtend met ijskoude start liep ie op LPG (!) zowaar stationair hoger in toerental in de warmloopfase, zonder te bokken. Na een paar kilometer warmrijden draaide hij netjes stationair op een normaal toerental.
Zou er dan toch een regelaar zijn die tijdens deze fase de motor stationair hoger laat lopen (ook op LPG) ?
@Leon, waar zit die CO schroef in koude fase ?

Dank wederom voor de info !

Foto achterijde:
<br><br>Post edited by: Limited 97, at: 2010/01/25 09:40
Limited 97

Berichtdoor Babe Hardy » 24 jan 2010, 14:38

"De slang voor aanzuiglucht zit aangesloten,"
Ook mijn auto is een 230 met dezelfde motor. Deze slang is er door de gasboer afgehaald met als argument dat LPG een hogere verbrandingstemp, geeft en dat de motor dan heter wordt dan nodig. Koude start op gas altijd prima
Mijn auto loopt op LPG mooier dan op benzine. Dat vind ik niet erg want ik rij sporadisch op benzine. Volgens kenners is de Stromberg carburateur een onding om goed af te stellen en ik blijf er dan ook af.
Babe Hardy

Berichtdoor Limited 97 » 24 jan 2010, 14:55

Ha, nou snap ik waarom na LPG inbouw die slang afgekoppeld was, weer wat geleerd..
Overigens hier nog een site van een andere, met aardige foto's, hier is ook die sleuf te zien:
http://www.230C.de/technik/stromberg/stromberg.html
Boven de choke zit een driehoek met een tonnetje met slangetje naar het luchtfilter, je ziet 'm ook in bovenstaande link op plaatje nr 10 (opengemaakt met membraam). Waar is deze unit voor ?<br><br>Post edited by: Limited 97, at: 2010/01/24 14:59
Limited 97

Berichtdoor Leon » 24 jan 2010, 16:43

Leesvoer: viewtopic.php?t=6978&p=105514

Oftewel, die sleuf, die hoort en doet bij onze auto's geen dienst. Wel heb ik het idee, als ik naar je foto's kijk, dat de CO schroef aan de achterkant ook een stukje open staat, die doet geen dienst en moet helemaal dicht.

Dat driehoekje met tonnetje en slangetje is de startverrijker.

Post edited by: leon, at: 2010/01/25 00:30
Leon

Berichtdoor henklith » 25 jan 2010, 01:42

als je chookt op gas, wordt alleen bewerkstelligd dat je smoorklep iets verder open blijft staan, tot dat ie warm is, verder gebeurt er op gas niks, althans is dat zo op mijn W115.
die sleuf lijkt mij eerder de koelwater aansluiting, de twee aansluitbuizen zijn er echter afgeschroeft, bij de W115 word dat echter nog wel gebruikt, ook op gas!

Groet, henk

NB: controleer ook even of je smoorklep bij koude motor iets verder wordt open gezet, totdat de spiraal die dit regeld (word zowel electrisch als met het koelwater verwrmd) op temperatuur is.
henklith

Berichtdoor Limited 97 » 25 jan 2010, 10:36

Dank mannen voor deze nachtelijke hulp :-)
Binnenkort maar eens naar de Bollenstreekclub Leon, als je tijd hebt hoor ik het wel.
@Henk: Volgens de literatuur heb ik bij mijn Stromberg geen smoorklep, zover ik kan vinden.

Ik sta nu voor een positieve verrassing: hij loopt perfect sinds 2 dagen, met ijskoude start.
Er is electronische ontsteking ingebouwd, maar de volgende dag liep ie nog slecht, wellicht moest de ingebouwde computer nog wennen aan koud start en heeft ie zich nu aangepast.
Ook heb ik de stationairregelaar, het vacuumpotje, anders afgesteld met de schroefjes, waardoor hij iets hoger loopt in D en ook gewoon stationair.
Ha, eerst zo hoog dat ik de rem er nauwelijks op kreeg en de auto zonder gasgeven al weg scheurde !
Even pielen, maar nu weer prima.

Ook had ik WD40 in het chokehuis gespoten, gewoon van bovenaf bij het 'palletje' wat naar links schuift, wellicht dat het iets heeft losgemaakt.

Misschien iets te vroeg gejuicht, nog even afwachten, donderdag gaat sowieso de pakking vervangen worden.
@Leon: de CO schroef aan de achterzijde zit muurvast, ik laat hem maar even zo.
Ik zoek nog wel een gebruikte carb. gewoon voor studie, ik wil er alles over weten inmiddels.
Leesvoer heeft mij een eind op weg geholpen maar je moet het toch 'voelen' en ontdekken.

Groet wederom en dank,
John<br><br>Post edited by: Limited 97, at: 2010/01/25 09:40
Limited 97

Berichtdoor henklith » 25 jan 2010, 12:26

Hoi John mooi dat hij zijn leven schijnt te beteren :o)
Met smoorklep bedoel in de vlinderklep, die op het gaspedaal reageerd, dat dekseltje dus!
Je kan met een schroefje ook de opening een beetje insntellen als je het gas los hebt, dus stationair.
Bij een koude motor word deze klep nog iets verder open gehouden door het mechaniekje van de choke.
En dat word weer geregeld door die ronde veer in het temperatuurhuis waar die beid koelwaterslangetjes aan zitten.
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Leon » 25 jan 2010, 13:42

Ik heb een tijdje geleden (toen ik helemaal niets wist van de stromberg) van topasbrauner een "leer carburateur" gekregen. Ik ben met je eens dat dat de boel drastisch verduidelijkt. Die neem ik wel even mee naar Pijnacker als we wat afspreken, daar kan ik dan alles even op aanwijzen... :).

Ik moet even plannen, maar de 6e of 13e februari mag ik denk ik wel buiten spelen van mijn vrouw :D<br><br>Post edited by: leon, at: 2010/01/25 12:54
Leon

Berichtdoor Limited 97 » 25 jan 2010, 15:31

Ik kan beide data, stuur maar een pm'tje
Limited 97

Berichtdoor Leon » 25 jan 2010, 21:03

we babbelen wel verder op het bollenforum :)
Leon

Keer terug naar Techniek