MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:18

Autom. schakelaar climate control vraag

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Autom. schakelaar climate control vraag

Berichtdoor StevenS » 23 jan 2010, 18:47

Beste Allemaal,

Vandaag begonnen aan mini revisie van de bedieningsunits, oa de climate control (280TE '83). Unit uitgebouwd (heeeeeeerlijk modulair allemaal), alles uit elkaar, schoongemaakt, contactjes voorzien van apray. Nu komen er bij de ventilatorstand knoppen (hoog, laag en autom.) een drietal vragen naar boven:

1. De schakelaars schakelen elkaar uit en de ingeschakelde blijft ingedrukt staan. Behalve de Autom. stand. Deze schakelt simpelweg de anderen uit, maar blijft niet ingedrukt staan. Klopt dit?
2. De schakelaars worden van licht voorzien door 1 lampje. Openmaken van de schakelaar unit laat zien dat er geen transparant stuk in zit om het licht te geleiden (in de knoppen zelf wel, zie foto). Klopt dat? Ik kan zien dat er aan gefreubelt is (en dat er een te groot wattage in zat, zie bruine plek).
3. Hoort de Autom. schakelaar ook licht te geven als die is ingeschakeld?

Alvast dank weer,

mvg,
Steven

<br><br>Post edited by: StevenS, at: 2010/01/23 17:48

StevenS

Re:Autom. schakelaar climate control vraag

Berichtdoor Luckyluc » 23 jan 2010, 21:55

Hallo Steven, ik heb afgelopen week precies hetzelfde gedaan omdat mijn climate control allerlei wazige storingen vertoonde. Ook heb ik alle soldeer verbindingen op de print gecontroleerd met een vergrootglas en opnieuw gesoldeerd, er waren er twaalf losgescheurd. Om jou vragen te beantwoorden;

vraag 1 en 2 is bij mij hetzelfde dus ik ga ervan uit dat dit klopt. vwb vraag 3, deze is bij mij verlicht maar wel een stuk minder dan de andere schakelaars.

mvg. Luc
Luckyluc

Re:Autom. schakelaar climate control vraag

Berichtdoor Luckyluc » 23 jan 2010, 21:55

Hallo Steven, ik heb afgelopen week precies hetzelfde gedaan omdat mijn climate control allerlei wazige storingen vertoonde. Ook heb ik alle soldeer verbindingen op de print gecontroleerd met een vergrootglas en opnieuw gesoldeerd, er waren er twaalf losgescheurd. Om jou vragen te beantwoorden;

vraag 1 en 2 is bij mij hetzelfde dus ik ga ervan uit dat dit klopt. vwb vraag 3, deze is bij mij verlicht maar wel een stuk minder dan de andere schakelaars.

mvg. Luc
Luckyluc

climate control bediening revisie

Berichtdoor StevenS » 24 jan 2010, 21:21

Dank Luc, dan lijkt het te kloppen. Ik had ook last van wat schoonmaakwerk van het soldeersel, maar detailinspectie leverde geen breuken op gelukkig, maar het is wel een euvel dat ik vaak hoor.

Ga nu nog de lampjes vervangen want ik heb het vermoeden dat de huidige van een te groot wattage zijn gezien de smeltschades. Nalezen op het forum leert dat het 3 watt lampjes moeten zijn. Op mijn huidige lampjes staat 12V 1.2, maar waar die 1.2 voor staat? Ampere zal niet, dan had mijn dashboard in de fik gestaan. Als de Brezan het weet zal ik het wel melden, maar ondertussen, wie het weet, mag het zeggen.

gr
Steven
StevenS

Keer terug naar Techniek