[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Start niet op benzine : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 07:29

Start niet op benzine

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Start niet op benzine

Berichtdoor Theredone51 » 24 jan 2010, 21:02

Mijn pas aangekocht W123-250 sedan uit 1979 heeft een nogal onaardige eigenschap:

Hij start "goed" op LPG, ik rijd rond. Net voordat ik thuis ben wil ik hem op benzine zetten (dat dat systeem ook wel eens gebruikt wordt), dus ik zet de schakelaar in de "middenstand", zodat hij de LPG-leiding nog leeg kan trekken om vervolgens over te schakelen naar volledig benzine.

Maar in de "middenstand" valt hij (meteen) uit, schakel ik dan over naar benzine, wil hij nog altijd niet starten op benzine.

Na een paar keer doorstarten wil hij uiteindelijk wel starten op benzine, blijft dan ook mooi draaien. Zo laat ik hem dan even draaien/ik rijd er nog een stukje mee, vervolgens zet ik hem uit. Als ik hem dan de volgende dag weer wil starten (bij koude motor) dan doet hij het weer niet op benzine. (Op LPG wel, even starten, vroem!)

Iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? Het is niet zo'n heeeeel groot probleem, het is alleen wel lastig dat mocht ik een keer mijn LPG-tank leeg rijden en niet meteen kunnen tanken, dat ik dan niet verder kan op benzine.
Theredone51

Re:Start niet op benzine

Berichtdoor Coupe280 » 24 jan 2010, 21:23

hoi theredone.
van gas naar benzine moet je ineens doorschakelen.
omdatde gasafsluiter de toevoer van gas ook meteen stopt.
van benzine naar gas moet je wel eerst in middenstand de carburateur leegijden en dan pas doorschakelen.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Coupe280 » 24 jan 2010, 21:23

hoi theredone.
van benzine naar gas moet je wel eerst in middenstand de carburateur leegijden en dan pas doorschakelen.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Coupe280 » 24 jan 2010, 21:24

hoi theredone.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Theredone51 » 24 jan 2010, 21:31

Heey Tonnie, bedankt voor je (3-malige ;) ) uitleg.
Maar ik heb dit gister ook al geprobeerd en toen was het eigenlijk hetzelfde verhaal, hij sloeg af..
Vervolgens na een paar keer doorstarten sloeg hij wel weer aan.
Theredone51

Berichtdoor alex240diesel » 24 jan 2010, 22:43

theredone?

Ik ben hem kwijt. Start hij nu wel of niet op benzine? Dat hij af kan slaan kan komen door een niet goed functionerende brandstofpomp, dan vult hij te langzaam. en is er dus simpelweg geen brandstof als je het wil hebben.
alex240diesel

Berichtdoor Theredone51 » 24 jan 2010, 22:51

Hij start niet (koud) op benzine, enkel bij "warmere" motor + veelvuldig doorstarten.
Misschien inderdaad eens kijken naar de brandstofpomp.

Is de brandstofpomp van een W123 schoon te maken? En waar bevindt zich deze? ( ik moet dringend eens op zoek naar een werkplaatshandleiding...)<br><br>Post edited by: Theredone51, at: 2010/01/24 22:01
Theredone51

Berichtdoor Coupe280 » 25 jan 2010, 14:35

hoi theredone.
gewoon slang volgen die aan de carburateur zit .
waarschijnlijk zit benzinepomp onder de stuurbekrachtigingspomp vooraan de motor .
sommige pompen kun je uit elkaar halen en zeefje schoonmaken.
andere pompen zijn dichtgefelst en kun je niet uit elkaar halen.
maar je kan ook even testen slang van carburateur afhalen starten en benzine in potje laten vloeien dan zie je zo of hij genoeg benzine krijgt.
ik zou ook even kijken of je 12volt op je choke krijgt als je hem op contact hebt staan.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Theredone51 » 26 jan 2010, 11:11

Gister langsgeweest bij een gas-boer om te vragen of hij een 80%-vulstop terug kon zetten en toen ook maar meteen info gevraagd met betrekking tot dit probleem. Hij zei dat het waarschijnlijk lag aan het teruglopen van de benzine bij stilstand.

Dus ik heb gister een terugslagklepje gehaald met 8mm aansluitingen en deze voor de brandstofpomp gemonteerd (tussen tank en brandstofpomp dus), gisteravond weg gezet.

Vanochtend maar eens geprobeerd te starten en, het is toch niet waar, zelfs met het koude winterweer wilde hij starten op benzine! (zijn er hier toevallig nog mensen die bij "koude", zeg -5, wel eens hebben dat het startronsel van de startmotor niet meteen naar buiten komt?)

Dus ik denk, ik laat het even weten, misschien kan iemand anders er in het vervolg nog wat mee.
Theredone51

Berichtdoor Adrieaantjuhh » 26 jan 2010, 12:27

over de startmotor heb ik de laatste tijd wel wat gelezen en heb er zelf ook last van dat de starterkrans laat naar buiten/voren schiet dit komt idd vermoedelijk door het koude weer.dit gebeurd eigenlijk alleen met een koude start bij mijn Benz

arjan
Adrieaantjuhh

Berichtdoor alex240diesel » 27 jan 2010, 20:34

Eh, ik heb mijn startmotor 2wk geleden vervangen omdat hij niks meer deed ;) maar ook niet met warm weer dus ja die kan slecht zijn, ik zie alleen het verband niet met benzine, maar dat zal aan mij liggen :)
alex240diesel

Keer terug naar LPG Specifiek