[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
olie lekken,einde moter : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:35

olie lekken,einde moter

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

olie lekken,einde moter

Berichtdoor rene 115 » 26 jan 2010, 15:06

hallo allemaal,mijn vriendin starte vanochtend onze 230TE en ging vervolgens de ruiten ijsvrij maken.in deze korte tijd heeft de moter alle olie eruit gesodemieterd.ik heb daarnet gekeken en echt de hele straat was zwart rondom de auto,snel 20 kilo kattenbak grit erop gegooid en ga dat strakjes opruimen.hij heeft zo te zien de olie uit de pijlstok houder gegooid. einde moter?
rene 115
 


Re:olie lekken,einde moter

Berichtdoor Govert » 26 jan 2010, 15:14

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 12:18
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:olie lekken,einde moter

Berichtdoor MajikSimon » 26 jan 2010, 15:27

Idd zijn er de laatste tijde tijdens dit weer veel meer van dit soort berichten zoek maar eens op carterontluchting in de zoekfunctie. Uiteraard nieuwe olie er in en de carterontluchting helemaal schoonmaken voordat je hem weer start.
Nieuw oliefilter kan ook nooit kwaad bij een m102 zeker niet als de olie al zwart was.
Combinatie van sludge en condens is niet goed tijdens dit weer, nooit goed trouwens maar nu helemaal niet.
Hoeveel olie zit/zat er nog in? Nog iets te peilen?Zie je anders vanzelf bij olieverversen als je de carterplug eruit draait, ik weet het ,het is koud maar ik zou het toch maar doen, ook omdat er vast wel condens in de motor/olie zit. Enig idee wat de oliedruk was tijdens deze gebeurtenis? Als de krukaslagers eruit liggen hoor je dat wel...

Veel vragen he...maar succes gewenst, rot verhaal dit.
MajikSimon
 


Re:olie lekken,einde moter

Berichtdoor rene 115 » 26 jan 2010, 19:17

hallo,is waarschijnlijk de carterontluchting.dat gaatje in het luchtfilter huis zit dicht gevroren met die grijzige drab. heb net verse olie gehaald en een nieuw filter.ga vanavond... de boel schoonmaken en ontdooien met een fohn.de olie verversen en dan nog eens proberen. de moter starte vanmiddag gewoon en maakte geen gekke geluiden,dus hoop dat dit het is.bedankt voor het mee denken.gr.rene
rene 115
 


Re:olie lekken,einde moter

Berichtdoor MajikSimon » 26 jan 2010, 19:42

Ok harstikke mooi, hoop dat de motor niet al teveel schade heeft opgelopen. kijk eerst hoeveel olie er nog inzit, via peilstok en anders via carterplug. Enne...pas op met die fohn he...
Geen grapje

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... oger.dhtml
MajikSimon
 


Re:olie lekken,einde moter

Berichtdoor Babe Hardy » 26 jan 2010, 20:58

Ik heb hetzelfde gehad: viewtopic.php?f=12&t=10051
Kijk ook even of je thermostaat niet open blijft staan. Als de motor niet warm genoeg wordt verdampt niet al het vocht uit de olie. Ook kan dit bij veel korte stukjes gebeuren. Je hebt gelukkig geen verdere schade. Ik controleer sindsdien regelmatig de carterontluchting! Succes verder.
Babe Hardy
 


Re:olie lekken,einde moter

Berichtdoor rene 115 » 26 jan 2010, 23:49

hallo,heb net de laatste olie er uit laten lopen , en een nieuwe filter gemonteerd.luchtfilter huis eraf gehaald en binnen goed schoon gemaakt.de slangetjes zaten dicht gevroren. heb toch even de moter gestart en deze loopt gewoon normaal,zonder dat deze de olie er uit gooit.eind goed al goed? bedankt voor het mee denken.
rene 115
 


Re:olie lekken,einde moter

Berichtdoor Leon » 27 jan 2010, 00:13

Hoeveel olie liep er nog uit?
Leon
 


Re:olie lekken,einde moter

Berichtdoor JantjeV8 » 27 jan 2010, 08:54

Via de carterontluchting zal hij niet zomaar het hele carter tot de bodem leeg gooien. Het spettert daaronderin flink in de rondte, maar het is geen aanzuigbuis in dat geval. Het is gewoon de spetterolie die voor dat pijpje komt die naar buiten geperst wordt. Het complete smeercircuit door het hele blok heen blijft ook gewoon in de olie zitten.

Ik durf met zekerheid te zeggen: eind goed, al goed.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:olie lekken,einde moter

Berichtdoor Govert » 27 jan 2010, 11:08

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 12:18
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:olie lekken,einde moter

Berichtdoor rene 115 » 27 jan 2010, 19:32

hallo.heb gisteravond laat nog plus minus 1 literje olie afgetapt,toen kwam er echt niets meet uit.nieuw filterje erin gezet en daarna gevult met voor het eerst 10 w 40 olie.vanochtend vroeg het lucht filter huis gemonteerd en daarna een stukje gereden,niets aan de hand!allen stonk de auto naar de gelekte olie die onder andere op het spruitstuk zat.snel even langs de wasstraat en even alles afspoten.misschien niet zo slim met deze tempraturen maar ik heb even een stukje gereden om de boel te drogen.dus achteraf zaten alleen de slangen verstopt verder niets.eind goed al goed. vrgr.rene
rene 115
 


Re:olie lekken,einde moter

Berichtdoor JantjeV8 » 27 jan 2010, 21:12

Excuus Govert, ik schreef carterontluchting maar bedoelde de buis van de peilstok.
De buis van de peilstok loopt niet tot de bodem van het carter. Als het oliepeil daaronder zit loopt het zo'n vaart niet volgens mij. Kan het mis hebben, maar goed.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:olie lekken,einde moter

Berichtdoor Govert » 27 jan 2010, 21:52

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 12:18
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:olie lekken,einde moter

Berichtdoor Jaap123 » 27 jan 2010, 21:58

De M102 motor werd zodanig ontworpen dat de olie via de peilstok kan worden afgezogen. Is makkelijker bij onderhoudbeurten.
Als dat kan, dan loopt de buis tot op de bodem van het carter en dan kun je volgens mij dus ook al je olie eruit blazen.

Jaap123<br><br>Post edited by: Jaap123, at: 2010/01/27 21:01
Jaap123
 


Re:olie lekken,einde moter

Berichtdoor MajikSimon » 27 jan 2010, 22:37

De peilstok loopt recht naar beneden maar er is nog een kleine ruimte tussen het uiteinde van de buis, en de bodem van de carterpan.

Normaal steken ze er ook een plastic buis in om de olie af te zuigen.Dat doen dealers volgens mij al heel lang bij W123, W124 enz..omdat het vooral snel is.Weet niet of het zo goed is.

Er blijft altijd wel wat olie achter, of je hem nou via de carterplug leeg laat lopen of via de peilstok leegzuigt.
Zoals nu, blijkt er toch nog een liter in te zitten terwijl hij eerder niks peilt.Daar zit natuurlijk ook nog wel enige tijd tussen. Nou is de vraag hoe diep de oliepompzeef reikt, of dat helemaal tot op de bodem van de carterpan is of ca 1 cm daarboven. Daarnaast zit er bij een lopende motor al snel 500 cc in het filter en gekleeft overal aan het metaal. ik denk dat het met dat soort hoeveelheden meer geluk dan wijsheid is dat je geen lagerschade oploopt, als je wagen scheef staat, zuigt de pomp al snel niks meer aan behalve lucht lijkt me.

Iets anders is hoe veel de dampen via de peilstok zeggen over de staat van de motor.Daar heeft boy al eens eerder over geschreven.Bij de W115 reiken ze minder ver.
Zie dit topic onderaan, met mooie plaatjes..
viewtopic.php?f=6&t=794

Post edited by: majiksimon, at: 2010/01/27 21:46
MajikSimon
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 82 gasten