De peilstok loopt recht naar beneden maar er is nog een kleine ruimte tussen het uiteinde van de buis, en de bodem van de carterpan.
Normaal steken ze er ook een plastic buis in om de olie af te zuigen.Dat doen dealers volgens mij al heel lang bij W123, W124 enz..omdat het vooral snel is.Weet niet of het zo goed is.
Er blijft altijd wel wat olie achter, of je hem nou via de carterplug leeg laat lopen of via de peilstok leegzuigt.
Zoals nu, blijkt er toch nog een liter in te zitten terwijl hij eerder niks peilt.Daar zit natuurlijk ook nog wel enige tijd tussen. Nou is de vraag hoe diep de oliepompzeef reikt, of dat helemaal tot op de bodem van de carterpan is of ca 1 cm daarboven. Daarnaast zit er bij een lopende motor al snel 500 cc in het filter en gekleeft overal aan het metaal. ik denk dat het met dat soort hoeveelheden meer geluk dan wijsheid is dat je geen lagerschade oploopt, als je wagen scheef staat, zuigt de pomp al snel niks meer aan behalve lucht lijkt me.
Iets anders is hoe veel de dampen via de peilstok zeggen over de staat van de motor.Daar heeft boy al eens eerder over geschreven.Bij de W115 reiken ze minder ver.
Zie dit topic onderaan, met mooie plaatjes..
viewtopic.php?f=6&t=794Post edited by: majiksimon, at: 2010/01/27 21:46