Ik liet een auto vroeger ook wel wat stationair warmlopen. Maar ik ben er nu van overtuigd dat het meer kwaad dan goed doet.
1 het opwarmen van alles, oa.de koelvloeistof duurt veel te lang. Daardoor warmt de motor zelf en de olie maar langzaam op. Hierdoor is er veel meer slijtage, want de anti slijtage additieven werken pas vanaf op zijn minst 60 graden, en meestal meer. Dus ook een goede werkende thermostaat, dat is mijns inziens gewoon een slijtage onderdeel en moet je niet 25 jaar willen laten zitten ook al lijkt ie het te doen, vaak blijven ze gedeeltelijk open staan, meer dan bedoelt.
2 Bij benzine motoren zit de choke er veel langer op, een rijker benzine mengsel lost meer olie aan de cilinderwanden op en hierdoor ook meer slijtage aan zuigerveren en cyl. wanden.
3 er onstaat veel meer condens, koude cylinderwanden, wat deels met de zure gassen reageert,niet goed, roest, corrosie, aantasting metaal etc, veel meer vocht in olie, sludge...
4 er onstaan allemaal zure verbrandingsgassen die ook in de olie komen, de olie verzuren en metaal dus aantasten.
4 er onstaat veel meer roet, want motor loopt in deellast bij diesels, suboptimale verbranding en veel meer roetdepositie op de kleppen etc overal..
5 Langdurig stationair lopen is voor de olie zwaar, veel zwaarder dan snelweggebruik,de olie veroudert veel eerder,verroet bij diesels..verzuurt eerder.
Al met al veel meer slijtage en dat wil ik juist niet.
En je motor moet goed kunnen ademen dus je motor moet goed lopen,kleppen stellen, onsteking op orde.
Volgens mij hebben stadsautootjes daarom oook zo'n zwaar leven.Zelfs een flutmotor doet tegenwoordig snel 4 ton op de snelweg, maar begeeft het bij 120.000 km bij continu stad en korte afstandgebruik met al 4 jaar een kapot thermostaatje dat geen kip door heeft. Toch wil iedereen een auto met liefst zo'n lage km stand..
"just my 2cents"<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/02/01 22:18