[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
oliedruk : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:22

oliedruk

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

oliedruk

Berichtdoor wallie71 » 30 dec 2009, 13:20

hallo allemaal sinds vandaag geeft me oliedruk meter andere waarde aan als voorheen normaal bij stationer draaien net onder de 2 en in zijn d (stilstaand)1,5 en dan tijdens optrekken en rijden contineu op 3 nu opeens stationer 1,5 en in zijn d(stilstaand) net onder de 1 en tijdens optrekken en rijden loopt ie op naar 3 maar zodra automaat overschakeld valt ie terug naar 2 dit is me nog nooit eerder opgevallen olie zit er genoeg in en is 1000 kilometer geleden vervangen net zoals filter moet ik me nu zorgen gaan maken of is dit normaal gedrag?


groetjes wallie
wallie71
 


Re:oliedruk

Berichtdoor wallie71 » 31 dec 2009, 14:50

jammer dat nog niemand weet wat het kan zijn of dat het goed is of niet maar nu komt het vreemde auto doet sinds vandaag weer normaal althans vanochtend nog raar zeg maar en rijd er net mee terug naar huis en doet het nu zoals hij het altijd heeft gedaan nu sta ik helemaal voor een raadsel


groetjes wallie
wallie71
 


Re:oliedruk

Berichtdoor Toontje » 31 dec 2009, 16:49

hoi hoi
was het toevallig na een lange rit of flink door gereden als ik lang hard heb gereden dan zakt de druk ook stuk verder daarna is het weer normaal
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:oliedruk

Berichtdoor wallie71 » 31 dec 2009, 18:23

nou eigenlijk niet gebeurde gewoon toen ik de auto sochtends pakte en was de hele dag aanwezig nu vandaag dus weer normaal heel vreemd olie is zo goed als nieuw en filter ook is wel een fram filter
wallie71
 


Re:oliedruk

Berichtdoor MB280E » 31 dec 2009, 19:20

Ik heb het niet zo voor fram filters.
Zou er eerder een Mann filter monteren.
De oliefilters voor een M102 zijn al ondergedimensioneerd.
Veel succes ermee.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:oliedruk

Berichtdoor wallie71 » 31 dec 2009, 20:10

ok dan ga ik wel een mann filter plaatsen
wallie71
 


Re:oliedruk

Berichtdoor Bob » 01 jan 2010, 19:03

Hallo Wallie, denk dat je je niet te bezorgd moet maken.
De oilie druk die je meet is van een aantal factoren afhankelijk, Zoals, type olie, olie filter temp en conditie v/d motor.
De druk wordt niet geregeld dus wat er voor een druk uiteindelijk heerst is van al die oorzaken afhankelijk.
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je een verstopping zou kunnen hebben, dan daarbij dus een hoge oliedruk meet (dus jij blij), maar er vervolgens er geen olie doorheen komt en geen smering is. Bij wijze van spreken dan.
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:oliedruk

Berichtdoor wallie71 » 02 jan 2010, 00:01

ok dat is duidelijk maar dan heeft deze meter dus weinig zin ja als ie tijdens het rijden echt op nul zou staan
wallie71
 


Re:oliedruk

Berichtdoor Bob » 02 jan 2010, 18:59

Correct, een leuke indicatie. Tenslotte hebben de meeste auto's alleen maar een indicatie lampje waar je alleen maar zenuwachtig van wordt als het gaat branden (ik dan)
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:oliedruk

Berichtdoor Wiebren240D » 02 jan 2010, 19:49

Hallo Wallie

ik kan mij echt voor stellen dat je bang word.
maar je hebt een olie verversing gedaan met een nieuw olie filter dat is goed niks van te zeggern.
maar wat van olie zat erin de moter als dat een minerale olie is en je hebt er nu een syntetysche in gedaan dat kan voor deze problemen zorgen.

want een minerale olie laat een laagje achter in al je olie kanalen en als je er dan een syntetysche olie in kan die olie evoor zorgen dat het laagje van de minerale olie zich doet op lossen met alle gevolgen van dien.
dat laagje als dat echt goed los laat dan loopt je moter aan moes gaat voor alle olie kanaaltjes die de moter rijk is zitten en dan krijgen de vitale delen geen smeering meer.
wat wel een voordeel is de olie druk staat dan wel mooi hoog.

maar nog de beste wensen voor 2010 en veel plezier met je W123

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:oliedruk

Berichtdoor wallie71 » 07 jan 2010, 18:41

hi ja dankje wel en jij ook nog de beste wensen ik weet helaas niet wat voor olie er in zat


groetjes wallie
wallie71
 


Re:oliedruk

Berichtdoor ajdgroot » 01 feb 2010, 20:26

Bij mij ook sinds afgelopen vrijdag opeens stationer 1,5 en in zijn d(stilstaand) net onder de 1 en tijdens optrekken en rijden loopt ie op naar 3 maar zodra automaat overschakeld valt ie terug naar 2 . Exact dezelfde waardes dus. Bij mij zijn ongeveer een maand geleden de waterpomp vervangen, olie vervangen en een nieuw oliefilter geplaatst dus daar kan het ook niet aan liggen zou je zeggen.
ajdgroot
 


Re:oliedruk

Berichtdoor MajikSimon » 01 feb 2010, 20:37

Tsja

Oliedruk hangt ook af van hoe goed de motor gewoon rond draait en hoe hoog of laag je stationair toerental is..
Het hangt ook allemaal af wat voor olie er exact in is gegaan. Aangezien inmiddels heel veel mensen hier het laten doen,
maar wel hier komen als ze een probleem menen te hebben wordt het er niet makkelijker op.
Uiterste ondergrens oliedruk is 0,5...Maar bijna altijd als je een goed gesleten motor hebt is ie rond de 1 stationair.
ik zou me niet zo druk maken, als de motor niet tikt of anderszins niet lekker loopt.
MajikSimon
 


Re:oliedruk

Berichtdoor ajdgroot » 01 feb 2010, 21:04

Dank je wel. De overdruk hoeft dus niet 3 te zijn? Voorheen sloeg de meter altijd tegen het pinnetje bij een beetje gas, nu bij 120-140 op de snelweg blijft de overdrukmeter hangen op 2 bar.
ajdgroot
 


Re:oliedruk

Berichtdoor SgtPeppers » 01 feb 2010, 21:11

Naar mijn weten zou de oliedruk bij belasting (dus rijden of gasgeven) toch echt wel vrij snel naar 3 bar moeten gaan. Bij mijn 240D al na een klein tikje op het gaspedaal, en hij valt ook niet terug als de automaat schakelt.

Wat voor motor heb je, hoeveel km gelopen, welke olie en oliefilter is er in gegaan, dat is wel handig om te weten.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:oliedruk

Berichtdoor MajikSimon » 01 feb 2010, 21:20

Hoi
Wat je nu zegt in je laatste bericht helemaal niet normaal. Rijdend hoort de oliedruk 3 te zijn.
ik had je eerder post ook niet zo begrepen als dat de oliedruk gewoon op 2 blijft...continu

de m102 heeft snel last van verstopte filters.Weet je of ie echt vervangen is? Wat voor olie en oliefilter is erin gegaan? hoeveel km heeft de motor? etc Meest w.s lijkt me het oliefilter als oorzaak.
Wat iedereen hierboven ook al zeg geef verder ook eens wat info.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/02/01 20:21
MajikSimon
 


Re:oliedruk

Berichtdoor ajdgroot » 01 feb 2010, 22:03

Ik heb een 230E uit 1982 met 122.000 op de teller, werkelijk geen idee, gekocht met 118.000 op teller vorig jaar, geen historie.
Er is 10W40 in gegaan, wat voor een soort oliefilter weet ik niet.

Na vervanging waterpomp en pulli (oude was vergroeid en met geen mogelijkheid los te krijgen) neem ik een bijgeluid waar bij optrekken in D (2e en 3e versnelling). Een ietwat schurend bijgeluid, hoor niets vreemds als ik mijn kop uit het raam hang.
Hier wil ik naar laten luisteren en zou mede oorzaak kunnen zijn van het oliedrukprobleem.

Tevens vorige week brandstof relais vervangen. Hij stonk en bleek verbrand nadat mijn auto niet meer wilde starten. Denk niet dat dit iets met iets te maken heeft maar vermeld het toch even.

Dank voor jullie aandacht. Mij treft het ook vreemd dat de overdruk waardes zo plotsklaps anders zijn als voorheen.
ajdgroot
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten