[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Voor-nadelen van stationair opwarmen : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 08:43

Voor-nadelen van stationair opwarmen

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Voor-nadelen van stationair opwarmen

Berichtdoor Limited 97 » 01 feb 2010, 17:21

Wat is nou eigenlijk de waarheid rond het opwarmen van je auto na een koude nacht ?
Wat is beter/slechter en waarom ? Gelijk rustig wegrijden of eerst laten opwarmen stationair ?
Limited 97

Re:Voor-nadelen van stationair opwarmen

Berichtdoor SgtPeppers » 01 feb 2010, 17:25

Stationair laten warmdraaien is zeker niet goed, ik doe het zo: gloeien, starten, ±15 seconden laten lopen om de olie even de tijd te geven door het blok te verdelen, dan rustig wegrijden.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor JantjeV8 » 01 feb 2010, 18:29

EN ik heb nooit anders gedaan, eerst starten, dan krabben en pas daarna wegrijden. Met de vrachtwagens werd het vroeger ook altijd zo gedaan. Om 4 uur 's-morgens starten, krabben, rond de wagen lopen en tegen de banden schuppen, tacho invullen, sjekkie pielen en pas dan rijden. Ben je zo een kwartier verder.
Hebben er nooit problemen door gehad, en wie zal het zeggen als er ooit stukken waren dat het daar aan heeft gelegen. Is niet meetbaar zal ik maar zeggen.
M'n persoonlijke gevoel zegt dat het in elk geval ook geen kwaad kan om het blokkie net die paar minuten extra stationair te laten brommen in plaats van binnen een paar tellen weg te rijden.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MBvO » 01 feb 2010, 18:42

Tja. Welles-nietes... ik ben het eens met SgtPeppers en doe het zelf ook zo, met de gedachte dat een motor die (rustig!) gebruikt wordt veel sneller opwarmt, m.a.w. sneller op bedrijfstemperatuur is en daardoor - zou ik zeggen - minder te lijden heeft.
Maar Jan zal ook wel gelijk hebben - als alles in orde is zal het blok ook niet stuklopen op een tijdje in de vrij draaien. Maarrrr als we het milieu daar ook nog in meenemen zou ik toch weer zeggen: ff de oliepomperij op gang laten komen en dan rustig wegrijden: sneller op bedrijfstemperatuur = minder schadelijke uitstoot en ook een lager verbruik.
En het praktisch nut van stationair warmdraaien is volgens mij best beperkt: de verwarming komt ook veeeeel sneller op gang als de motor rustig gebruikt wordt, bij stationair warmdraaien is de warmte voor het ontdooien/ ontwasemen van de auto ook een stuk beperkter.
MBvO

Berichtdoor ??? » 01 feb 2010, 18:47

Ik heb altijd met de vrachtauto geleerd, starten en een beetje gas erop.
Tacho invullen enz enz.
Dan rustig warm rijden met laag in de toeren en snel opschakelen.
Als de motor warm is, is je bak en dif olie nog niet warm.
En ik heb geleerd dat als je hem stationair laat draaien er olie op de zuigers komt.
Daarom beetje gas erop.
Zo leert een ieder wat anders ;-)
gr Eric
???

Berichtdoor mediamark » 01 feb 2010, 19:07

Dit lijkt me een prima onderwerp voor de Mythbusters van Discovery Channel.

Het zou waar kunnen zijn dat het beter is voor de motor om hem licht belast op temperatuur te laten komen of volkomen onzin.

Wie start er ff post op http://community.discovery.com/eve/foru ... 2991937776
mediamark

Berichtdoor Jeroen » 01 feb 2010, 19:22

Vrijwel alle autofabrikanten raden aan om te starten en vervolgens rustig te rijden totdat de motor op temperatuur is. Er zijn twee problemen met stationair warm laten worden;

Allereerst is het slecht voor het millieu. omdat het gewoon langer duurt voordat alles op temperatuur is en dus je motor niet optimaal (qua emmissie) draait. Het andere punt is voornamelijk (extra) slijtage aan zuigerveren en de cilinders. Dit wordt veroorzaakt door de lage temperatuur van het koelwater (en tot op zekere hoogte de olie). Ergens anders op de site staat nog een artikeltje van mij over het onder onderzoek wat ik ooit hier naar heb gedaan.

Of dat van invloed is op de levensduur? Twijfelachtig zou ik zeggen.

Moderne dieselmotoren zijn tegenwoordig zo effecient dat ze nauwelijks op temperatuur komen tijdens stationair draaien in de kou. Sommige hebben zelfs een speciale verwarming die de opwarming versneld. Overigens hadden sommige van onze W123's dat ook al als ik me niet vergis.

Staat me zelfs bij dat mijn W123-200 dat al heeft? Die is in ieder geval zeer snel op temperatuur.

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Antoontje » 01 feb 2010, 20:00

Het blijft toch altijd een gevoelskwestie, ik heb een scheur in mijn kop en ik wil de motor dan zo geleidelijk mogelijk opwarmen om te voor komen dat de scheur verder scheurt door snelle temperatuurs stijgingen.

Ik denk dat zolang je hem maar niet op zijn staart trapt als de motor nog niet op bedrijfs temperatuur het niet zo veel uitmaakt. En vrachtwagenchauffeurs hebben vaak ook geen verstand van de techniek.<br><br>Post edited by: Antoontje, at: 2010/02/01 19:01
Antoontje

Berichtdoor ??? » 01 feb 2010, 20:28

Antoontje wrote :En vrachtwagenchauffeurs hebben vaak ook geen verstand van de techniek.
Bedankt Antoontje !<br><br>Post edited by: Eric 300D, at: 2010/02/01 19:29
???

Berichtdoor Topasbrauner » 01 feb 2010, 20:58

zo te lezen heeft toontje daar helemaal gelijk in! starten en gas erop.... tja en vandaag massaal scharen door alle kale banden (hoezo profiel?) dus stond vanochtend fijn in de file. terug naar binnenvaart en trein!
Topasbrauner

Berichtdoor Antoontje » 01 feb 2010, 21:02

haha, niets persoonlijk hoor, ik zit zelf ook op de vrachtwagen. (als bij baan dan)

Het is maar dat "omdat vrachtwagen chauffeurs het doen" niet echt een reden mag zijn.
Antoontje

Berichtdoor MajikSimon » 01 feb 2010, 23:09

Ik liet een auto vroeger ook wel wat stationair warmlopen. Maar ik ben er nu van overtuigd dat het meer kwaad dan goed doet.
1 het opwarmen van alles, oa.de koelvloeistof duurt veel te lang. Daardoor warmt de motor zelf en de olie maar langzaam op. Hierdoor is er veel meer slijtage, want de anti slijtage additieven werken pas vanaf op zijn minst 60 graden, en meestal meer. Dus ook een goede werkende thermostaat, dat is mijns inziens gewoon een slijtage onderdeel en moet je niet 25 jaar willen laten zitten ook al lijkt ie het te doen, vaak blijven ze gedeeltelijk open staan, meer dan bedoelt.
2 Bij benzine motoren zit de choke er veel langer op, een rijker benzine mengsel lost meer olie aan de cilinderwanden op en hierdoor ook meer slijtage aan zuigerveren en cyl. wanden.
3 er onstaat veel meer condens, koude cylinderwanden, wat deels met de zure gassen reageert,niet goed, roest, corrosie, aantasting metaal etc, veel meer vocht in olie, sludge...
4 er onstaan allemaal zure verbrandingsgassen die ook in de olie komen, de olie verzuren en metaal dus aantasten.
4 er onstaat veel meer roet, want motor loopt in deellast bij diesels, suboptimale verbranding en veel meer roetdepositie op de kleppen etc overal..
5 Langdurig stationair lopen is voor de olie zwaar, veel zwaarder dan snelweggebruik,de olie veroudert veel eerder,verroet bij diesels..verzuurt eerder.

Al met al veel meer slijtage en dat wil ik juist niet.

En je motor moet goed kunnen ademen dus je motor moet goed lopen,kleppen stellen, onsteking op orde.
Volgens mij hebben stadsautootjes daarom oook zo'n zwaar leven.Zelfs een flutmotor doet tegenwoordig snel 4 ton op de snelweg, maar begeeft het bij 120.000 km bij continu stad en korte afstandgebruik met al 4 jaar een kapot thermostaatje dat geen kip door heeft. Toch wil iedereen een auto met liefst zo'n lage km stand..

;)
"just my 2cents"<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/02/01 22:18
MajikSimon

Berichtdoor Ronald300D » 02 feb 2010, 01:09

Leuke discussie ;-)
Ik denk dat het allebei niet slecht voor de auto is maar mijn voorkeur gaat
uit naar het starten, krabben en rustig rijden.
Vooral het milieu en verbruik van brandstof is een ding bij een laten lopen.
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor wimada » 02 feb 2010, 07:43

wimada

Berichtdoor JantjeV8 » 02 feb 2010, 08:36

Beetje voorzichtig Antoontje!!! Je trapt hier heel wat mensen mee op het met deze kou zeer kort uitstekende lontje...

Ik weet niet wat goed of niet goed is. Van vroeger uit is het misschien wel een gewoonte die die ouwe op mij heeft overgebracht. Milieu was een woord wat nog helemaal niet bestond. Maar monteur is die ouwe wel hoor, een van de weinige vaklui die er nog over zijn, zowel qua mechanische techniek, maar ook met plaatwerk.
Denk er wel om, hierboven wordt uitgelegd dat moderne motoren er wel tegen kunnen. Vaak zijn ze inderdaad met een soort standkachel uitgerust om op bedrijfstemperatuur te komen. De katalysatoren e.d. werken anders niet, krijgen ze weer roetafzetting op de meetsensoren en hopla, gedonder in het vooronder.

Maar wij hebben het hier toch echt over de blokken van 25 jaar terug, en qua ontwikkeling zelfs 30 jaar terug!! En dan is dat starten, dan ijsvrij maken en daarna gaan rijden echt geen overbodige luxe.

En die oude vrachtwagens? Olie op de zuigers werd wel mee verbrand, was gewoon onderdeel van de rook bij de koude start. Ook hadden ze toen nog een handgas om het toerental wat te verhogen. En ik denk dat het voor de motoren van toen ook echt geen kwaad kon om hem even enigzins op adem te laten komen alvorens hij 40 of 50 ton op snelheid moest gaan brengen. Daarvoor moet je toch een flinke peut gas geven en een koud blok vind dat niet prettig.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor MajikSimon » 02 feb 2010, 14:24

Dat is ook zo JV8.

Ik doe het ook zo , starten,krabben en heel rustig warmrijden.Maar da's al anders dan 45 min laten warmdraaien.Ik denk wat het belangrijkst is is dat de motor snel opwarmt, de manier maakt niet zoveel uit.
Idd moderne auto's hebben bijverwarming , verwarmde lanbdasondes etc..TOch merk ik dat die zaken vaak allemaal niet zo goed werken, in de stad stinkt 80% van de autootjes in de winter enorm, vooral omdat ze nog koud zijn en binnen de stad ook niet echt warm worden.

Denk dat je deze oude beestjesz zeker met dit weer ook heel goed moet onderhouden, met frequenter verse olie dan gebruikelijk is, zeker bij wagens die korte stukjes rijden. Maar heel veel mensen doen dingen als olie wisselen niet meer zelf en dan wegen de kosten natuurlijk zwaarder.
MajikSimon

Berichtdoor bartolo66 » 02 feb 2010, 14:52

Waar het tijdens het opwarmen om gaat is dat de diverse onderdelen in de motor (vooral de uitlaatkleppen en de zuigers) op de juiste wijze de bedrijfstemperatuur bereiken.
Te snel of te langzaam is niet goed maar de vraag is natuurlijk wat is te snel en wat is te langzaam?

Helemaal stationair laten warmdraaien is niet goed, ik kan me voorstellen dat ruitenkrabben geen probleem is.
Het grootste bezwaar bij stationair warmdraaien is dat gedurende lange tijd de koelwatertemperatuur te laag is waardoor er op de cilinderwand vocht condenseert uit de aangezogen lucht. Dit vocht loopt via de cilinderwand in je carter, waar de motorolie natuurlijk ook nog niet op temperatuur is. (<60gr) Door de te koude olietemperatuur wordt het vocht niet goed afgevoerd door de carterventilatie en ontstaat er sludge, ook wel Mayo genoemd. Sludge bevriest en daardoor kan het blok niet meer ademen….olie uit de peilstok…we kennen de voorbeelden.

Het probleem zal zich nooit manifesteren op het moment dat de motor daarna langere tijd goed op bedrijfstemperatuur draait, het verdampt dan alsnog. Maar zijn het voornamelijk korte stukjes die worden gereden, dan verhoog je dus telkens onnodig de hoeveelheid condens in je olie door zo langzaam warm te draaien.
bartolo66

Berichtdoor MajikSimon » 02 feb 2010, 15:02

Volgens mij zijn we het helemaal eens:)
MajikSimon

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto