Tot vorige week reed ik met veel plezier in mijn 230E, maar vorige week dinsdag na een koude nacht is er iets kapot of vastgevroren gevroren waardoor de motorolie via o.a. de pijlstok is weggespoten. Mijn vriendin had dit echter niet door (auto stonk wel wat), en na 25 km deed de auto het niet meer... Diagnose van mijn garage (Procon in Winschoten) is dat de motor volledig is vastgelopen (lagers eruit etc.). Om de auto weer rijdend te krijgen is het advies om er een ander motorblok in te zetten.
Zelf heb ik echter nu niet de tijd (hoogzwangere vriendin, en mijn technisch onderlegde zwager wordt ook bijna vader)en ook niet de faciliteiten hiervoor. Daarnaast waren we vanwege de gezinsuitbreiding al op zoek naar een andere auto, 2 kinderwagens passen nl. niet naast de 100 liter gastank...
De W123 moet dus binnenkort verkocht worden, maar wat is de beste manier?
volgens mij heb ik een paar mogelijkheden:
1) Aan een enthousiaste sleutelaar, die zelf een blok zoekt en er inzet
2) Zelf een blok zoeken en dit er (uiteraard tegen vergoeding) in laten zetten door een enthousaste sleutelaar.
3) De auto een tijd laten staan en over ongeveer een half jaar de motor vervangen samen met m'n zwager.
4) 2 gaten in de harde bodem zagen en hem als een Fred Flintstone mobiel gebruiken
En dan nog wat over de auto zelf:
Het is een 230E sedan uit 1981 met 180.000 km op de teller. Ik heb hem 3 jaar geleden gekocht (met 144.000 km) en er toen LPG in laten bouwen. In december 2009 zijn de verdelerkap, rotor, bougieskabels vervangen, en hij liep dus ook als een zonnetje. Verder heeft ze net 2 weken geleden een nieuwe accu en achterbanden gekregen. Verder had ik alleen nog 2 plekjes op voorspatborden en een op een deur op mijn to-do-list staan. Kortom, een nette auto, die zeker voor een harttransplantatie in aanmerking moet komen.
Een heel verhaal, maar beste mede clubleden, hebben jullie nog goede tips voor mij? Of misschien is er wel iemand die toe is aan dit project?
Hartelijk groet van een wat verdrietige W123 rijder. Joost (Groningen)