Hoi otto,
Mijn eerste idee zou toch zijn dat er iets met het mengsel is. Is het luchtfilter schoon en niet geblokkeerd oid?
Carterontluchting (pijpje bovenop het kleppendeksel) open? Je kunt dit makkelijk losnemen aan beide zijden en schoonmaken/ doorspoelen. Let op dat het weer goed droog is als je het terugzet (bij gebruik van water). Bij mijn 300D is het het makkelijkst om even de luchtfilterbak af te nemen, dan kun je daar ook onder kijken.
Als de luchttoevoer goed is en de carteronluchting open/schoon dan zit het misschien in de dieselaanvoer. Het is waarschijnlijker dat de dieselaanvoer problemen geeft dan de luchtaanvoer, maar de luchtaanvoer heb je veel sneller gecheckt.
Hiervoor moet je verschillende dingen aflopen:
1) Alle DRIE de filters moeten voldoende diesel doorlaten. Deze zijn vaak vervuild.
A) Er zit een hoofdfilter in de motorruimte (zo'n plastic potje of metalen huis bij de oudere modellen): volgens onderhoudsschema vervangen.
Een voorfilter (plastic, handig als dit doorzichtig is dan kun je de vervuiling zonder demontage bekijken), en
C) Een filter in de tank. Daar kun je bij, maar is lastig, want dan moet de tank afgetapt worden en heb je een dopsleutel maat 46 (zeer groot) nodig of een grote waterpomptang oid.
Ook de rubber koppelstukjes (1 onder de tank achteraan onder de auto) en 2 in de motorruimte (van de metalen leiding naar het voorfilter en een stukje van het voorfilter naar de opvoerpomp) kunnen poreus zijn geworden en moeten dan vervangen worden. Als ze nattig voelen of naar diesel ruiken moet je ze vervangen. Preventief mag ook als ze er verouderd uitzien
Het stukje onder de tank zit trouwens vast aan het filter zelf. Je kunt hiervoor een nieuw onderdeel bij MB bestellen (filter+aanvoerleiding) of, als je het uitgebouwd hebt, de wartel voorzichtig loszagen, dan hou je het filter met een tuutje onderaan over waar je een normaal dieselslangetje op kunt zetten met een slangklem.
Als je dat allemaal gecheckt en evt. gecorrigeerd hebt, zou de aanvoer goed moeten zijn. Als het dan nog niet werkt zou ik gaan denken aan de verstuivers.