MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 22:34

Automaatbak pakking zelf vervangen?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Automaatbak pakking zelf vervangen?

Berichtdoor Mercedennys » 09 dec 2005, 21:46

Dag!

Ik moet binnenkort mijn automaatbak pakking vervangen, ik heb nogal last van lekkage en gooi sinds een week of twee telkens wat extra ATF olie in de automaatbak. Bij een te laag peil ging de bak rare sprongen maken en bleek dus te lekken.

Mijn vraag aan jullie: Is het makkelijk om zelf een andere pakking in de automaatbak deksel te plaatsen?

Tips graag!
Mercedennis

PS oh ja, ik heb geen brug dus kan het alleen in de straat op twee kruksteunen doen...
Mercedennys

Re:Automaatbak pakking zelf vervangen?

Berichtdoor zilver101 » 10 dec 2005, 04:44

Is wel zelf te doen op bokjes lastig. Denk eraan ook het filter te vervangen. Zilver
zilver101

Berichtdoor Rob Holewijn » 27 dec 2005, 01:28

Weet je wel zeker dat het een pakking is?
Noormaal iseen erge lekage, de olie keerring, daar waar de as v/d koppelomvormer doorheen gaat.
De reparatie is goed zelf te doen maar de bak moet er wel voor onder uit.
Rob Holewijn

Berichtdoor Mercedennys » 10 jan 2006, 19:29

Even terugkoppeling:

Heb de automaatbak pakking, filter en ATF olie laten verwisselen. Twee schroeven bleken niet erg vast te zitten, misschien vandaar de lekkage.
De man ging zorgvuldig te werk, opende ook de koppelomvormer om die te legen en maakte de pan goed schoon en bracht een nieuwe pakking aan. Daarna lekte de bak niet meer daar. Was een uurtje werk, ik kon er op wachten en kon mooi kijken hoe ze dit deden.

Een dag later gutste er wederom prachtig nieuwe rode ATF uit, bleek een retourleiding geraakt die richting radiateur liep (weer 5 liter verloren). Deze is inmiddels ook vervangen en de auto schakelt nu weer naar behoren... Volgende keer zelf doen, nee, toch maar niet, een brug is gewoon erg veel handiger.
Mercedennys

Berichtdoor BenzBaas » 10 jan 2006, 20:11

Al deze ellende dus ZONDER dat de automaat definitief in de soep liep? Ik dacht dat dat niet kon!
BenzBaas

Berichtdoor Mercedennys » 10 jan 2006, 20:44

Ja BenzBaas,

Mercedes he? Niet kapot te krijgen, ik vreesde inderdaad het ergste want die atf liep er steeds uit tijdens onderstaande lekkageperiode. Vaak het atf peil gecontroleerd maar telkens als de bak begon te gieren tussen twee versnellingen meteen atf erbij gegooid.
En dat voor een auto met 519t km en originele bak, haha! Chapeau voor la Benza, toch!
Mercedennys

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto