[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Mike Sander behandeling in Duitsland : Carrosserie & Exterieur - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 16:58

Mike Sander behandeling in Duitsland

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Re:Mike Sander behandeling in Duitsland

Berichtdoor Jeroen » 04 feb 2010, 13:57

Nee,
Nad de behandeling gaat niet of nauwelijks. Dan zit er overall Dinitrol. Ondanks dat dit donker van kleur is, weerkaatst het het licht van de endoscoop teveel.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Mike Sander behandeling in Duitsland

Berichtdoor Sandbeige » 05 feb 2010, 11:23

kortom: ook niet te controleren dus
Sandbeige
 


Re:Mike Sander behandeling in Duitsland

Berichtdoor Jeroen » 05 feb 2010, 15:27

Nee, dat klopt.

Maar zo'n video van te voren geeft natuurlijk wel een goed beeld wat er aan de hand is. Of dat er uberhaubt iets aan de hand is.

Uiteindelijk moet je vertrouwen op het vakmanschap van de betrokken partij. Het uiteindelijke resultaat laat zich pas na jaren zien.

Ik ben erg tevreden over de behandeling van zowel mijn Spider als mijn W123. Nooit meer last van roest gehad. De Spider is een tijdje geleden voor zijn eerste controlebeurt teruggeweest. NIets kunnen vinden!

Ik ben meerdere keren bij Van Egmond/van Aalst geweest. Ben altijd erg onder de indruk van hun nog ambachtelijke vakmanschap. Het allerbelangrijkste is het schoonmaken voor de roestbehandeling en dat is ook het duurste, in ieder geval qua uren.

Ben benieuwd hoe de Mike Sander behanding bevalt. Als de open dag bij van Aalst doorgaat raad ik iedereen aan te gaan kijken. Zeer leerzaam. Nooit geweten dat er zoveel te vertellen valt over roest!

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Mike Sander behandeling in Duitsland

Berichtdoor Sandbeige » 09 feb 2010, 14:16

Ik heb al eens op het forum gevraagd of iemand wist welke anti-roest behandelingen MB toepaste op de W123 na 1982. Ik had namelijk ergens gelezen dat MB de derde serie met 'beter beleid' in elkaar sleutelde. Ik heb uiteindelijk een W123 specialist/kenner gevonden die een antwoord op de vraag wist. Ik werd overigens naar deze persoon verwezen via het officiele Mercedes Benz Classics Customer Services Center: Zie hieronder het antwoord. Het zal de Dinitrol geinteresseerden deugd doen (persoonlijk ga ik, purist als ik ben, achter 'Beropur' aan waarover later meer):

..."U schrijft dat u een Mercedes-Benz W123 1984 bezit. Inderdaad was de roest preventie van de latere Mercedes-Benz W123 die zijn gebouwd vanaf 1982 beter dan van de vroege modellen. Dat komt met name doordat de fabriek op bepaalde punten van de carrosserie verzinkt plaatstaal gebruikte en de lasnaden met PVC afsloot. Bovendien werden de holle ruimte behandeld met "Beropur" was ter bescherming van roest in de holle ruimte. Bovendien werden de carrosserieën voordat ze werden gelast in een speciaal fosfaatbad en daarna in een speciaal zinkstof verfbad ondergedompeld waardoor de carrosserieën beter beschermd waren tegen roest.
Desalniettemin is het zeer verstandig om na bijna dertig jaar de antiroestbehandeling te vernieuwen. U schrijft dat Mike Sanders anti rostschutz vet als beste uit de test komt. Dit is inderdaad juist. Echter, aan dit product kleven enkele bezwaren.
Het belangrijkste bezwaar is dat het vet met een hoge temperatuur in de holle ruimte van de carrosserie moet worden gespoten. Hierdoor verdwijnt veel vetdamp uit de naden van de carrosserie. De kans bestaat daardoor dat het interieur gedurende langere tijd een frituurvet-achtige geur krijgt. Bovendien druipt het vet nog zeer lange tijd, soms wel enkele jaren, na waardoor de auto op de plekken waar hij wordt geparkeerd vetsporen achterlaat. Het vet is niet geschikt om de onderzijde van de auto mee te behandelen. Hiervoor dient een ander antiroest middel te worden gebruikt.
De fabriek raadde destijds gebruikers aan om voor een nadere behandeling het dinitrol systeem te gebruiken. Het voordeel van dit dinitrol systeem is dat het reukloos is en zich goed verdraagt met de "Beropur" was die zich al in de holle ruimte bevind. Bovendien biedt het dinitrol systeem ook enkele producten voor de behandeling van de PVC-laag op de onderzijde van de auto. In Nederland zijn twee dinitrol stations die goed zijn aangeschreven, één in Leeuwarden (Goslinga) en één in Alphen aan de Rijn. (Jan van Egmond). Mercedes-Benz dealers voeren deze werkzaamheden niet uit, omdat ze daarvoor niet het beschikbare materiaal hebben en bovendien de werkplaats niet is ingericht op het uitvoeren van antiroest werkzaamheden. U kunt daarom beter gebruik maken van een gespecialiseerd bedrijf dat goed is aangeschreven en dinitrol producten gebruikt"...
Please note, although no boardcode and smiley buttons are shown, they are still useable
Sandbeige
 


Re:Mike Sander behandeling in Duitsland

Berichtdoor MBvO » 09 feb 2010, 18:21

Afgelopen weekend de tank van mijn 1983 300D uitgebouwd. In de hoeken van de kofferbak (tussen spatscherm en wielkast aan de binnenzijde van de kofferbak, normaliter dus verscholen achter de plastic zijschermen) en rondom de doppen die normaal achter de tank zitten kwam ik een laag geel snot tegen (soort was-achtige laag) die er aardig 'origineel' uit zag. Dat zal vermoedelijk deze Beropur zijn. Goed om te weten dat dit beter gecombineerd kan worden met Dinitrol.

Bedankt voor deze interessante info!
MBvO
 


Re:Mike Sander behandeling in Duitsland

Berichtdoor Sandbeige » 09 feb 2010, 21:16

Er zit wel een detail verscholen in het advies: ......'De fabriek raadde destijds aan'.... Wanneer destijds is weet ik niet en wellicht dat nieuwere producten inmiddels net zo goed of beter zijn. Bij mijn '84'er komt het ook uit allerlei gaten en hoeken en is t inderdaad nog behoorlijk flexibel. Hetzelfde geldt voor de originele PVC undercoating. Lijkt wel nieuw.
Sandbeige
 


Re:Mike Sander behandeling in Duitsland

Berichtdoor Sandbeige » 26 feb 2010, 11:48

Ik ben mbv Mercedes Classics weer wat verder gekomen (en heb besloten dat dit voor mij t einde van de zoektocht wordt): Ik ben verwezen naar het Korrossionschutz-depot.de . Zoals hierboven gesteld zijn de auto's vanaf bouwjaar '83 oa voorzien van Beropur Wax. Deze wax is in veel gevallen nog flexibel genoeg. Een nieuwe wax- of vetlaag aanbrengen op de al bestaande laag is volstrekt overbodig. "Het maakt de laag alleen maar dikker maar doet niet veel extra". De laag dient opgefrist te worden cq eventuele scheurtjes opgevuld met een product dat de laag weer flexibeler maakt. Dit kan met Fluid-Film Liq. A. Voor een W123 heb je ongeveer 4 liter nodig. Met de huur van een compressor (als je die niet hebt) of de koop van een goede electrische verfspuit ben je dan niet meer dan 120 euro kwijt (mits je het zelf doet en dat is volgens Herr Schucht 'einfach')
Sandbeige
 


Re:Mike Sander behandeling in Duitsland

Berichtdoor adriaan300tdt » 26 feb 2010, 12:34

Sandbeige,

Ik heb een vraag; ik heb ook een W123 van '84 (300TDT), dit is alleen een usa uitvoering. Werden deze destijds ook voorzien van een beropur behandeling? Zover ik kan beoordelen niet, ik heb de bumpers en een aantal doppen uit het chassis gehaald, en zo te zien heeft de auto al eens een holraum behandeling gehad. Dit middel (amberkleurig) is alleen wel redelijk hard geworden, en de laag is ook niet mooi homogeen, zitten hele dunne plekken in, lijkt mij geen 'af fabriek' behandeling.

Verder is de bodembescherming ook uitgedroogd, dus daarom wil ik de auto een nieuwe roestbehandeling gaan geven.

Wat raadt u aan? Ik heb hier ook al het eea over gelezen en de methode van Dinitrol lijkt mij wel geschikt, dit reageert ook niet met de bestaande laag. Welke producten van dinitrol zou je dan het beste kunnen gebruiken, ML en/of 1000 in de holle ruimten, en ML en sealant/metallic voor de bodum?

Alle advies is welkom,

Groet,
Adriaan
adriaan300tdt
 


Re:Mike Sander behandeling in Duitsland

Berichtdoor Sandbeige » 27 feb 2010, 13:11

Ik stuur je een PM
Sandbeige
 


Re: Mike Sander behandeling in Duitsland

Berichtdoor Homme » 14 nov 2010, 21:00

ik heb een 300D uit 78 gekocht die er nog heel goed uitziet. Nu wil ik hem ook een mike sanders behandeling geven. Ik denk zelf dat deze behandeling voor mijn Mercedes het beste uitkomt omdat hij namelijk onbehandeld is (volgens wat ik uit de topics begrijp). De in DLD toegepaste behandeling lijkt mij goed, kan iemand mij daar misschien meer over vertellen of adviseren.

alvast thx Homme
Homme
 


Re: Mike Sander behandeling in Duitsland

Berichtdoor Jan123T » 15 nov 2010, 10:05

Hallo Homme!
Het enige dat ik je kan vertellen is dat ik tot nu toe zeer tevreden ben.. heb nog nergens roest ontdekt en heb toch vorige winter continu doorgereden.
In de hitte van afgelopen zomer lekte er hier en daar een druppeltje vet uit (bijv. uit de deuren, maar hier was ik ook voor gewaarschuwd).
Er is in NL ook een MikeSander behandelcentrum maar is stukken duurder dan waar ik ben geweest in Dld. Ze kennen daar(uiteraard) de W123 door en door en hebben werkelijk alle holle ruimtes gevuld.. ook de motorruimte, scharniekbakken, onderzijde, wielkasten binnenzijde alles wordt behandeld…

Groet, Jan
Jan123T
 


Re: Mike Sander behandeling in Duitsland

Berichtdoor mercedes men » 15 nov 2010, 10:37

ik heb fluid film gebruikt ,spuitbus a 400 ml voor de deuren
mercedes men
 


Re: Mike Sander behandeling in Duitsland

Berichtdoor Homme » 15 nov 2010, 17:30

thx Jan, ja ik denk dat ik ook ga voor deze behandeling. Kijken waarneer ie plaats heeft.

gr Homme
Homme
 


Re: Mike Sander behandeling in Duitsland

Berichtdoor Homme » 15 nov 2010, 17:32

deze W123 is uit 1978 en nog nooit behandeld, dus ik denk dat ik het maar uitbesteed en niet zelf aan ga beginnen, dit met name ook gezien de weergesteldheid en gebrek aan goede ruimte.

thx
Homme
 

Vorige

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten