Van: wim765 (Oorspronkelijk bericht) Verzonden: 15-11-2005 20:03
Ik heb sinds 9 mnd een 280E, rij op gas en eigenlijk bevalt alles prima. Vanaf het begin gebruikt de auto ± 1 liter olie op 1000 km ( 15w 40 Valvoline ) Je zou denken aan harde klepsteelrubbers of versleten zuiger/olieschraapveren maar dan zou je de auto moeten zien kwalmen. Al rij ik op de autobaan laat 'm terug vallen tot 80 km vol gas en kickdown niets maar dan ook niets te zien. Via het carter verdwijnt ook niets anders zou ik dat zien aan de carterontluchting. De blok is kurkedroog dus geen lekkage. Ik heb al bij verschillende Mercedes kenners aangeklopt maar er is tot op heden niemand die mij een antwoord kan geven. Er is mee te leven maar ik zou toch wel eens willen weten wat de oorzaak is. Ik ben benieuwd.
Eerste antwoord Vorige 2-11 van 11 Volgende Laatste antwoord
Antwoord
Aanbevelen Bericht 2 van 11 in discussie
Van: LodeExel Verzonden: 15-11-2005 22:00
Ik heb wel eens gelezen dat het 110 blok (de 280) bekand staat als een olieverslinder. En 1 op 100 valt me dan nog wel mee. Daar valt toch mee te leven??
gr. Lode
Antwoord
Aanbevelen Bericht 3 van 11 in discussie
Van: Goofy-35 Verzonden: 16-11-2005 9:15
Nou Wim, ik heb een heel ander type, namelijk een 230C met 4-cylinder carb. en rijd ook op LPG.
Inmiddels heb ik er 35.000 km. mee gereden en de klok staat nu op 110.000
Met 75.000 heb ik de LPG ingebouwd en sindsdien gebruik ik een grote verscheidenheid van olie. Dit doe ik speciaal om olie/brandstofverbruik te testen.
Nu blijkt dat sommige oliesoorten niet exact aangeven wat ze zijn.
Er is mij gebleken dat er een groot verschil is in oliegebruik bij verschillende merken. Ik kan het ook zien wanneer ik de motor start na een nacht stilgestaan te hebben. Er zijn soorten die dan heel even rook geven, maar andere soorten doen dit weer niet. Ook het verbruik van olie is zeer verschillend.
Ik denk dus dat je met een bepaalde soort olie te gebruiken een verbruik contateer van 1 op 1000 dit helemaal niet verontrustend is.
Het helpt je ook nog je uitlaatsysteem wat vettig te houden, wat weer scheelt in het vervangen van de uitlaat.
LPG geeft namelijk nogal wat condens af, wat kan leiden tot doorroesten.
Met MB groeten van Karel
Antwoord
Aanbevelen Bericht 4 van 11 in discussie
Van: QuadraticJuggler Verzonden: 16-11-2005 10:33
Ik had een 250CE/LPG met exact hetzelfde, nou is dat een wat andere motor die bekend stond als een oliezuiper. Ook die verbruikte ongeveer 1:1000, van 85000 tot de 225000 toen ie overleed, steeds 1:1000. Ik denk dat het meeste verdwijnt in de eerste minuut na een koude start, en bij aanhoudend lange autosnelweg ritten (vakantie!). 1:1000 is niks om je zorgen te maken en echte rookgordijnen leg je pas bij 1:250 of zo.
Antwoord
Aanbevelen Bericht 5 van 11 in discussie
Van: LodeExel Verzonden: 16-11-2005 19:20
.... en natuurlijk bedoelde ik 1:1000 in mijn eerdere reactie
Antwoord
Aanbevelen Bericht 6 van 11 in discussie
Van: Fladderak1 Verzonden: 19-11-2005 3:12
Aan de uitlaatgassen kun je ruiken of er moterolie wordt verbrand, zeker met LPG. Omdat de verbranding met LPG heter (betere verbranding) is, zul je minder snel rook zien.
Antwoord
Aanbevelen Bericht 7 van 11 in discussie
Van: majiksimon Verzonden: 19-11-2005 19:00
ik zou me niet druk maken om zo'n olieverbruik. 1 op 1000 km is nog wel acceptabel.
Wel is het idd zo dat de ene soort olie veel meer verbrand dan de andere.
In mijn ervaring verbrand ik met een valvoline 10w40 minder dan met een castrol 15w40. Ik denk dat synthetische olie minder snel verbranden omdat ze tegen hogere temperaturen kunnen, maar je moet ook weer niet te dun gaan, dan lekt het sneller. Een 10w40 zit je wel goed mee in de winter, bijvoorbeeld valvoline 10w40 maxlife, maar die van de gamma of hema voldoet ook wel, alleen zou ik het wel tijdig verwisselen
Antwoord
Aanbevelen Bericht 8 van 11 in discussie
Van: Benz280CE Verzonden: 21-11-2005 9:23
M110 staat nou niet echt bekend als een olie slurper, helemaal Mercedes motoren niet. Bmw's staan er bekend om dat ze veel olie gebruiken. Ik rijd met mijn 280CE zo'n 3500km op een liter olie en hij heeft inmiddels al bijna 3ton op de klok staan. Ik gebruik Castrol High Milage.
gr, Paul.
Antwoord
Aanbevelen Bericht 9 van 11 in discussie
Van: Reinoutstorm101278 Verzonden: 24-11-2005 12:17
Probeer eens wat andere merken olie. Met mijn 240D reed ik eerst op Brezan olie (brega 15W40) met een verbruik van 1:1000, nu ik overgestapt ben op Shell XS 100 super (of zoiets) wat ook 15W40 is verbruik ik nog maar 1:2500. En synthetische olie in je oldtimer gooien lijkt me zonde van het geld, nog afgezien of je pakkingen ertegen kunnen.
mvg Reinout
Antwoord
Aanbevelen Bericht 10 van 11 in discussie
Van: majiksimon Verzonden: 24-11-2005 15:12
Alle goedklope olie is inmiddels semi-synthetisch zelfs de normale 15w40 bij de aldi hema gamma etc is niet meer helemaal 100% mineraal.
Semi synthetisch is namelijk het goedkoopst omdat dat het het meest gemaakt wordt.
Waarschijnlijk heeft shell een hoger synthetisch aandeel dan brezan, en verbrand daardoor minder.Mijn ervaring is ook dat merkolie vaak minder verbrand.
De pakkingen kunnen er wel tegen, alleen bestaande lekkages kunnen wel erger worden.