door MBvO » 12 feb 2010, 19:07
Mijn Spaanse 300D heeft origineel gele lampen voor. Deze '83er is er eentje met de rechthoekige halogeenlampen, waar achter het rechthoekige glas dus zowel de normale verstraler te vinden is als de ronde gele mistlampunit ().
Het zijn dus de mistlampen voor (verstralers denk ik, al hebben ze een behoorlijke spreiding dus het zouden ook breedstralers kunnen zijn), geen grootlicht, dat zit in de normale lampunit.
Ik vond 'wit' altijd mooier maar ben er nu aan gewend geraakt. Voor zover ik heb kunnen nagaan was het destijds in Spanje niet verplicht en ook geen additionele MB optie, volgens mij kon je gewoon kiezen tussen 'wit' en geel.
Als je ze aanzet is het wel tof, dan heb je echt zo'n gele gloed voor de auto.
In (Engels) wordt meer over 'selectief geel licht' uitgelegd. Ik vond dit document via , in het NLs heb ik niks kunnen vinden.
Het komt erop neer dat het gele licht afkomstig is van 'wit licht waaruit de blauwe component verwijderd is'. Volgens het document hierboven is het ontstaan vanuit tactische overwegingen van Frankrijk in 1936 om eigen voertuigen te kunnen identificeren 's nachts. [Of anderen geen geel licht kunnen voeren... zucht. het blijven Fransen] Was tot 1993 verplicht in Frankrijk, in andere landen daarvoor ook, of optioneel.
Het voordeel bestaat erin dat de frequenties van blauw en violet licht uitgefilterd worden, en juist deze frequenties zijn het moeilijkst te verwerken voor het menselijk oog - voordeel bij slechte weersomstandigheden dus.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/02/12 18:35